Löpteknik

För en och en halv vecka sedan deltog jag på MFs hälsokonvent på Bosön som bjöd på massor av inspiration och träningsvärk. Efter två fullspäckade dagar med intressanta föreläsningar och energigivande träningspass kändes det rejält i kroppen. Det träningspass som inspirerade mig allra mest under helgen var löpteknik med Lucas Fierro-Smith i spetsen.

Inne i Bosöns friidrottshall fick vi börja med att sparka av oss skorna och prova barfotalöpning under en timme. Vi fick teknikträna genom att hoppa jämfota på rätt sätt och sedan övergå till jogging och till sist springa ett par intensiva intervaller. Tekniken vi fick lära oss kallas ”midfoot strike” och går ut på att inte sätta i hälen när du springer utan istället ta fler, kortare steg. Om du vill hitta känslan, hoppa jämfota på stället utan skor och utan att sätta i hälarna och hoppa inte högre än att dina fötter precis lämnar golvet. Prova sedan att jogga sakta framåt med höga knän och korta steg men med hög frekvens och utan att sätta i hälarna i marken. Försök sedan att applicera samma känsla till ditt löpsteg. Det är naturligtvis jättesvårt att återge även det lilla vi hann lära oss på timmen med Lucas (med flera), men kanske kan det väcka ett intresse hos dig att lära dig mer om denna löpteknik.

Midfoot strike är ett energibesparande sätt att springa på och det ökar i sin tur motivationen och glädjen i att springa eftersom du orkar mer. Känslan ska vara att det går lätt! Det är dock väldigt jobbigt för vaderna om man är ovan att springa på det här sättet och framförallt utan skor, så att ta det väldigt lugnt i början är ett bra tips. Som alltid finns det de som är både för och emot barfotalöpning eller löpning med så kallade ”five fingers” (en extremt tunn sko som ger känslan av att vara barfota), men för mig känns det som det mest naturliga sättet att springa på. För inte hade våra förfäder på stenåldern några väluppbyggda, stötdämpande, högteknoligiska joggingskor.

Print Friendly

11 thoughts on “Löpteknik

  1. Det var verkligen ett inspirerande pass! Jag provade igår att springa utan skor på löpbandet som de tipsade om, för att lättare hitta känslan. Men ajajaj, har gott om blåsor under fötterna idag! Kanske är löpband för sträva att springa på i bara strumpor, eller så är det helt enkelt så att våra fötter inte är så stryktåliga som de borde vara, eftersom vi paketerar in dem i tjocka skor hela dagarna!

    1. Cecilia Hedkvist

      Inläggsförfattare

      Kul att du också tyckte om passet! Jag kan bara gissa att det handlar om att vänja kroppen vid det nya även när det gäller blåsorna under fötterna. Går man ofta barfota på sommaren till exempel, så brukar man ju bygga upp ett bättre skydd under fötterna. Kanske kan även strumporna vara boven?

  2. Anna-Maria

    Att vi skulle kunna utföra, äta och leva som stenåldersmänniskan är inte relevant. Detta pga av att vi saknar de förutsättningar som skapas from att vi föds och introduceras i livet. Så att tex springa utan skor när fötterna from i stort sett första steget haft skor funkar troligen ej för flertalet då fötterna ej fått en chans att skapa det skydd som fordras.

    1. Cecilia Hedkvist

      Inläggsförfattare

      Jag tror som du att våra förutsättningar förändras mycket när vi redan från tidig ålder använder skor, men för mig är det inte skäl nog att fortsätta på samma bana. Som jag skrev i inlägget är det jätteviktigt att vi börjar väldigt försiktigt och är noga med tekniken om vi vill börja springa utan skor, precis som med alla ovana rörelser och det gäller ju även löpning med skor, just för att succesivt bygga upp kroppen och undvika skador och kunna röra oss så naturligt som möjligt.

      Även om våra förusättningar förändras med levnadssättet så betyder det ju inte att vi inte behöver ta hänsyn till vad våra kroppar är skapta för. Förmågan att anpassa oss är ändå relativt begränsad under vår livstid. Vi har inte förmågan att anpassa oss efter vilka rörelser och vilken mat som helst, det är ju därför många lever med t.ex. förslitningsskador och diverse problem orsakade av onaturlig kost.

  3. Anna-Maria: Lite väl generaliserande va?
    Tror inte de flesta av oss föds med förutsättningar att äta en viss typ av mat, eller att gå/springa barfota. Anpassning har i alla tider varit en av människans bästa egenskaper, vi klarar av de flesta situationer och miljöer vi hamnar i, men behöver självklart mer eller mindre tillvänjning.

    PS.Välkommen på stenåldersträning ikväll 16,30 om du har vägarna förbi Falun! 😉 DS.

    -Ät rent, träna smutsigt.

    1. Cecilia Hedkvist

      Inläggsförfattare

      Jag håller med dig om att vi behöver mer eller mindre tillvänjning. Vissa rörelser kan vi anpassa oss till efter ganska kort tid, medan andra förändringar kan ta många generationer innan vi anpassat oss.

      Jag var faktiskt i mina "hemtrakter" i Avesta förra veckan (bor nu på västkusten), så hade det varit då hade det kanske varit värt en tur till Falun! Tack för inbjudan. Jag gillar din slogan "Ät rent, träna smutsigt"! 🙂

  4. Thomas H

    Danskan Helle Gotved bok med titeln "Moderna skor / Plågade fötter" - "Insikter och träning för en friskare fot" .... är jättebra. En riktig aha-bok och dåliga fötter kan alltid tränas upp när vilande muskler återväcks! 🙂

  5. Thomas H

    Cecilia!
    Boken fanns att köpa som reaexemplar på Anarchos förlag i Göteborg för några veckor sedan! Tipsade även en fotvårdare om detta och även hon tycker den är jättebra.... dvs. något utöver den utbildning hon fick för några år sedan! 🙂 🙂
    ISBN 978-91-977059-2-9

Kommentera