Hur ofta ska jag äta?

Varje gång vi äter ökar vår ämnesomsättning några timmar, på grund av att det krävs energi för att bryta ner maten vi äter. Mängden energi som förbrukas står i proportion till mängden energi i maten vi äter: äter vi mycket mat krävs det mer energi för att bryta ner den och tvärtom. Så om man äter 2000 kcal fördelade på två mål eller på fem spelar ingen roll, ämnesomsättningen är i förhållande till energiintaget.

Blodsockret håller sig på en jämn nivå och pendlar inte upp och ner om man inte förser kroppen med snabba kolhydrater var och varannan timme. Homo Sapiens hade inte blivit någon större succé som art om vi hade rasat ihop fullständigt utan mat var tredje timme. Blodsockret sjunker inte ens under flera dagars fasta. Att man kan uppleva sig trött och lite trögtänkt under de första dagarna på lågkolhydratkost beror på att kroppen är ovan vid att reglera detta själv utan ständig hjälp utifrån, men blodsockret sjunker inte till farligt låga nivåer (såvida man inte är diabetiker och tar insulin, det är mycket viktigt att man justerar insulinet om man minskar kolhydratintaget).

Vad kommer då idén om att man måste äta var tredje timme ifrån?

De flesta undersökningar som har gjorts angående måltidsfrekvens är så kallade observationsstudier, d.v.s. man har frågat ett antal personer vad de väger och hur ofta de äter. Där har man sett ett samband mellan få måltider och högre vikt, men detta behöver inte bero på att det ger en högre förbränning. Kan det vara så att de som lever hälsosamt har rutiner? Att man motionerar mer? Eller att man som överviktig försöker banta genom att hoppa över måltider? Eller att man glömmer bort att räkna läsk som en måltid? Eller bullen i bilen på väg hem? Det finns många felfaktorer att ta hänsyn till i observationsstudier.

Dessutom har livsmedels- och kosttillskottstillverkarna ganska stort intresse av att få oss att tro att vi måste äta ofta. För då väljer vi de enkla lösningarna, vem har tid att stå och steka en omelett var tredje timme? Istället blir det i bästa fall en banan, ett äpple, en macka eller en proteinbar. Och sen är vi ännu lite hungrigare tills nästa mål mat. Om du vill gå ner i vikt, försök följa den enkla regeln att bara äta när du är hungrig, inte sugen. Det vore ju ganska opraktiskt av kroppen om den inte kunde tala om för oss när vi behöver äta och dricka.

Att kunna sänka ämnesomsättningen vid svält är däremot en egenskap som varit viktig för människans överlevnad. Men tvärtemot vad många tror hamnar vi inte i svältläge redan efter ett par timmar eller en dag utan mat, det tar flera dagar innan kroppen har dragit ner på ämnesomsättningen.

Att musklerna bryts ner om man inte äter protein var tredje timme är en annan myt som är vanlig, särskilt i styrketräningskretsar. Men många studier på fasta har gjorts under Ramadan, då man inte äter och dricker under dygnets ljusa timmar. I en studie på rugbyspelare tappade de fett men bevarade muskelmassa under Ramadan.

Vad lär vi oss av detta?

Ät mat som håller dig mätt. Ät när du är hungrig, men minst två gånger om dagen. Ät dig mätt. Träna något som passar dig. När det passar dig. Ät frukost om du är hungrig och tycker om att äta frukost. Ät mellanmål om du är hungrig och inte har möjlighet att äta ett riktigt mål mat, ät inte för att du tror att du måste för att orka träna. Det är viktigt att försöka skapa vanor som passar dig som person och som funkar i din vardag, annars blir det svårt att upprätthålla dem i längden.

Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE * den av .

Om Jeanette Sjösten

Jeanette är kostrådgivare i Växjö och erbjuder kostrådgivning, föreläsningar och kurser om naturlig kost och hur man äter sig frisk på riktig mat. Hon är en envis smålänning som har lyckats övertyga större delen av familjen att LCHF är grejen. Tränar allt från yoga till crossfit, ofta tillsammans med nittonåriga dottern. Vissa blogginlägg har Jeanette delegerat till dottern Cornelia som är en hälsointresserad frisk ung fläkt på sidan.

8 thoughts on “Hur ofta ska jag äta?

  1. Kloka ord och tankar jag själv är inne på sen jag började prova periodisk fasta för några veckor sedan. Det är konstigt egentligen hur något så ologiskt har kunnat bli en så vedertagen sanning. Som det här med frukosten, de flesta blir ju förfärade och tycker att man är konstig om man hoppar över den, men för något år sedan hade jag själv reagerat likadant. Alla verkar dessutom tro att de ska dö om de inte äter något direkt på morgonen och "hade aldrig klarat" att inte äta frukost. Egentligen behöver man inte fundera särskilt länge över det innan det inte känns rimligt. Det känns inte heller troligt att vi överlevt miljoner års evolution men först nu de senaste 50 åren eller så kommit fram till hur vi är ämnade att leva?? Jag har skrivit lite om mina tankar kring periodisk fasta här.

  2. Ett bra inlägg Jeanette! Att vi i många, många år har blivit "matade" av samhället, att vi måste äta ofta. Gärna var tredje timma är ju i folkmun det enda rätta. Vi får veta att vi måste passa oss väldigt noga att inte släcka den metaboliska elden och därför äta små mål mat ofta så kroppen inte drar ner på ämnesomsättningen och förbränningen. Och detta sitter hårt som riktlinjer. Alla, oavsett ålder och samhällsklass har sett det här som det enda rätta sättet att äta på. Och varför ska vi ifrågasätta det när i stort sett ALLA tidskrifter pumpar oss med artiklar, information, bilder och framgångshistorier om hur smal och perfekta vi blir av att äta ofta? Ditt sista stycke är (i mitt tycke) helt korrekt! Lyssna på kroppen!

      1. Jo. Ibland tror jag att vi inte kan lyssna på kroppen. Vi vet inte hur vi ska lyssna och vi gör det inte heller. Vi vill att andra ska säga åt oss exakt hur vi ska göra och sen ska det funka. Vi är alla unika människor. Men att vi kanske måste lyssna på kroppen och känna efter vad som fungerar för just mig är något vi verkar vara dåliga på. Erkänner det utan problem för min egen del. Sen är vi ju otåliga, känner vi inte av en förändring eller ser resultat OMGÅENDE då fungerar det inte, eller vi blir otåliga och så gör vi något annat. Ta de lugnt och känn efter, våra kroppar och sinnen måste få tid att anpassa sig och tala om för oss vad som passar och inte passar.

        1. Håller med dig Andre, vissa av oss kan inte lyssna på kroppen. Jag höll på att äta ihjäl mig när jag fick höra att jag skulle äta "tills jag blev mätt". Efter 25 år i tron att Viktväktarna är det rätta var jag ganska borta på mig själv och hur mättnad skulle kännas. Fick sedan hjälp hur jag kan tänka om portioner, men ändå på ett avslappnat vis, det hjälpte oerhört mycket och nu behöver jag aldrig räkna mat, men jag är ändå mätt, men inte för mätt.

  3. Intressant. Tror också att man bör se till individens livssituation, sen tror jag inte att man ska skicka barn till skolan utan frukost. Men att börjar "labba" med måltidsupplägg då man redan har ett bra innehåll på tallriken fungerar och inte om man äter osunda livsmedel, då blir det nog riktigt fel. Men det är ju vad jag tänker... Har själv svårt att få in frukost i min livsituation idag så blir en form av PF som fungerar fint för mig men inte alls för min sambo...

  4. Sanna

    Hej. Jag åt en banan till 4 timmar efter lunch för att jag var tvungen men behöver mer att äta till mellanmål. Är det okej att fortsätta på mellanmålet så här 40 minuter efteråt?

Kommentera