Hur mycket fett?


Såg i kommentarsfälten på Kostdoktorn att en del läsare var upprörda över att det var för lite fett i recepten i nya LCHF-bilagan. Visserligen var inte mina recept speciellt utpekade, men jag blev ändå lite fundersam. Hur mycket fett äter ni? Dessutom var det många som tyckte att det var på tok för mycket grönsaker och för mycket lax och kyckling och för lite kött. Vad är det för fel på lax och kyckling undrar man ju då.

Jag försöker i mina böcker och i arbetet med planeringen till tidningen tänka varierat och med en så jämn fördelning som möjligt mellan fågel, fisk/skaldjur och nöt. Jag älskar grönsaker och skulle ha svårt att presentera 47 recept som bara innehöll kött, smör och grädde. Är det bara jag som behöver fräschör och omväxling? Nja, egentligen kanske ni inte behöver svara på det för jag tror att det finns fler som är som jag.

Men åter till fettet. Jag äter fett som följer: ovan ser ni en frukost som består av 3 ägg blandat med kanske 1/2 dl malen mandel, stekt i 15-20 g smör. Det är verkligen inte varje dag jag lyxar till det med hallon, men det är ofta då kameran åker fram.

Till lunch blir det ofta något snabbt, soppa av grönsaker med grädde eller crème fraiche, här har jag ju 2 kokta ägg, tonfisk blandat med majonnäs eller crème fraiche, grönkål fräst i olja med pinjenötter och en halv avokado.

Ibland något litet mellanmål, yoghurt, bär och mandel men annars kanske en liten bit ost.

På kvällen blir det vanligtvis en gryta eller fisk eller kött med sås. Försöker alternera med majonnäs-baserad sås eller smörsås så att det inte blir för mycket mjölkprodukter. Grönt förstås!

Jag använder rikligt med smör när jag lagar mat och såserna är som sagt fullfeta. Men jag känner inte att jag behöver äta jättemycket fett för att bli mätt. Det viktigaste för mig är att välja bort snabba kolhydrater, produkter med mycket kolhydrater per 100 g och framför allt gluten och socker. Fettet har jag för att få upp mättnaden, men jag finner inte att jag måste överdriva eller äta mer än vad som gör mig mätt. Hur tänker ni?

 

 

 

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Klara Desser

Kostrådgivare men också välkänd och omtyckt kokboksförfattare med nu hela 13 titlar bakom sig. Från början grafisk formgivare, en utbildning som tillsammans med ett stort intresse för matlagning och hälsa resulterade i en karriär som kokboksförfattare. Äkta maken Hans Desser tar de aptitretande fotografierna och det mesta av jobbet med kokböckerna försiggår i parets kök i Svedala utanför Malmö. Gör regelbundet recept till Expressens LCHF-bilaga och planerar för kommande böcker.

30 thoughts on “Hur mycket fett?

  1. Det är härligt att du visar Svenska folket att det finns variation även inom LCHF. Ska bli så kul att läsa tidningen när jag kommer hem. Här i Turkiet äter vi massor av grönt, till kött, fisk, fågel och ägg. Ost blir det också en hel del av. Smör som ett gott komplement som mättar. Lite mandel, nötter, jordgubbar och äpple i salladerna, för smak, färg och vitaminer. Persilja, rucola och andra gröna blad ingår i varje måltid.
    Vi njuter för fullt, av en fullvärdig LCHF-kost 😉

    1. Inläggsförfattare

      Oj vad det låter gott och somrigt där i Turkiet! Längtar till allt det goda jag ska skörda på min koloni i sommar. Och om bara några veckor åker vi till Italien för att smaka på sommaren lite i förväg! Ha det gott!

  2. findus

    Hej, som med mycket annat så tror jag att det är individuellt hur mycket fett man behöver. Jag började med lchf för ca ett år sedan och jag har ändrat mitt sätt att äta efter hand. Jag var inte förtjust i köpebröd innan och var mest glad att slippa men nu tycker jag jättemycket om flera av de glutenfria varianterna, särskilt ett grovt bröd som du hade med i en lite bilaga till en veckotidning, fantastiskt gott! Jag har pratat med några som tycker att de inte kan äta lchf för de tycker det är lite äckligt med så mycket fett (de har då provat), om man känner så så tror jag att man äter för mycket, man ska känna efter helt enkelt. Jag har landat i att det viktigaste är att byta ut ris, pasta, bröd och potatis (dock tycker jag att jag klarar lite potatis, det känns inte som det värsta för mig), jag använder alltid fullfeta produkter och snålar inte med bregott på lchfbrödet. Dessutom tror jag att grönsaker är nyttigt. Sedan jag började med lchf så har jag knappt smakat en godisbit mer än mörk choklad. Lchf går ju ut på att man ska slippa väga, mäta och räkna, då kan man ju anpassa recepten efter det, tex öka på fettet om man vill eller minska grönsakerna.

    1. Inläggsförfattare

      Håller helt med dig Findus, känna efter är det viktigaste! Och visst hade det varit skönt om de som provar och tycker det är för mycket fett istället minskade på fettet istället för att gå tillbaka till sin tallriksmodell igen!

  3. Jag gillar ditt tänk och det är så jag ser det själv. Jag jagar inte fettet i sig men lagar mat med fullfeta produkter, tycker mycket om grönsaker och målet är framförallt att skippa de snabba kolhydraterna, glutenprodukterna och allt för mycket tillsatser. Räknar jag så brukar jag landa på "liberal LCHF" på ca 50 gr kh/Dag (men då äter jag mycket och tränar mycket) och kanske 70% fett, UTAN att jaga tillsätta "massa extra"

  4. Det är ett stort problem att massmedia har framställt LCHF som en extrem fettdiet. "Ät bacon & smör" så går du ner i vikt!!! När man säger att man tar bort kolhydrater och ersätter dessa med fett är det lätt för den oinvigde att få en bild på näthinnan där man har bytat ut pastahögen mot en lika stor fett-hög. Ingenting kunde vara mer fel - det handlar om att byta ut mängden ENERGI som finns i kolhydraterna och ersätta dem med mer naturliga fetter - då blir fettmängden betydligt mindre i volym och ofta ligger fettet dolt i exempelvis köttfärs, avocado, mandel etc.....Dina recept innehåller en sund mängd fett från blandade bra källor, för övrigt ska vi inte äta ENBART mättat fett - men vi ska heller inte vara rädda för det då kroppen behöver & mår bra av det. Däremot skall vi ALLTID undvika margariner, härdade fetter, transfetter och dåliga vegetabiliska oljor med mycket omega6.

  5. Eva-Lena

    Håller med föregående kommentatörer. Första gången jag gick över till LCHF åt jag precis sådär...Bacon, äggröra till frukost, kött, fet sås till lunch och kanske kött och fet sås till middag. Men det blir ju så t r å k i g t! Och aldrig att vi kan få i oss alla vitaminer, mineraler och antioxidanter om vi äter som vissa rekommenderar. Jag äter mer fett än vad du har i dina recept. Men jag gillar dina recept och det är ju bara att lägga till extra kokosfett på den varma maten, eller smält smör till fisken. Att göra LCHF till nåt konstigt och enformigt tror jag inte ett dugg på. Att däremot äta mat alla känner igen utan gluten och socker och med extra fett funkar alldeles utmärkt. Variation är viktigt. Sen är det ju så individuellt. Vissa SKA inte äta yoghurt och bär...vissa kan göra det nån gång ibland. Hur mycket fett man behöver/tål för att må bra måste var och en avgöra. Känner man sig seg och energilös kan man läga till mer fett, mår man bra på lite mindre är det också ok. Värsta faran enligt mig är om kosten blir för enformig, då tröttnar man. Kanske LCHF skulle hetat LCMF, low carb, more fat. Men nu finns det tillräckligt med bokstavskombinationer så vi ska inte hitta på nån ny. Tack för alla dina goda recept, du inspirerar mig mycket =)

    1. Inläggsförfattare

      Jättebra att göra som du Eva-Lena, att lägga på lite extra om maträtten är för "smal". Det gör jag ibland när jag äter ute eller borta. Ibland är jag kanske sugen på en mager maträtt (som inte kan göras fet) och då kan man ju alltid avsluta måltiden med en ostbricka. Inte helt plågsamt faktiskt! 😉

  6. Exakt så är det Klara! Lunchen ser himla smarrig ut! Varierad kost med "normala" fettmängder. Och vad är normalt? För fettskrämda 35-åringar är High Fat samma sak som 1/2 dl vispgrädde, för äldre herrar som är uppväxta med feta produkter blir High Fat mer som 1/2 l vispgrädde.

  7. Therese Renåker

    Det är väl just detta som är ett av LCHF:s största bekymmer...att många människor hittar på sitt eget facit, sin egen definition av vad LCHF ÄR. Vilket självklart är helt OK, om det inte vore för att man också påstår att man själv har svaret, den enda "sanningen". Jag börjar bli riktigt trött på detta...
    Alla måste hitta sin egen individuella variant, det som passar för mig är mitt svar, det som passar dig är ditt svar. Och det krävs knappast några större talanger för att kunna ta bort det gröna och lägga till fett om man så önskar, eller tvärtom för den delen. Hur svårt kan det va´...?

    1. Inläggsförfattare

      Det är skönt att höra att man har läsare som gillar recepten, för när man läser sådana kommentarer så blir man ju lite osäker om man är helt fel ute. Man kan ju inte tillfredsställa alla och jag får nog hålla bli vid min läst. 🙂

  8. AnnaO

    Jag är så glad över att du har mycket grönsaker i dina recept! Leva på enbart rött kött, smör och grädde blir både tråkigt och alldeles för ensidigt rent näringsmässigt. Grönsaker är centralt för mig, jag äter mer grönt än alla andra jag känner och då är jag den enda som följer paleo/LCHF-principer.

  9. Hej Klara!
    Din recept ser jättefräscha och goda ut, en fröjd för ögat helt enket.
    Allt sedan jag startade samtalsforumet Kolhydrater iFokus 2006 har jag varit delaktig i LCHF-diskussionen om hur mycket man skall äta. Både i mängd och fördelning.
    Vår "tumregel" har alltid varit 20E%P-5E%K-75E%F och sen lite justeringar i det beroende på vilka mängder det blir (om 5% blir för mkt i gram för det individuella behovet får man sänka och höja fettet). Vi brukar också uppmuntra medlemmarna till matregistrering åtminstone några dagar för att själva se hur det slår. Man blir ofta förvånad att 1 msk smör eller olja göra så mkt i energiprocent som är det vi räknar och inte % ppå tallriken.
    Nu har jag räknat på dina recept här ovan (frukost/lunch) - med ögonmåttet och gissning efter din beskrivning av innehållet - och jag tycker du verkar ligga helt perfekt enligt vår 20P-5K-75F i E%-regel. Du använder grönsaker med så lågt kh-innehåll att de knappt räknas (tex grönkål) och tillsätter "lagom" med fett för att nå 75E%-gränsen.
    I min värld kan det inte bli bättre - så jag undrar hur de som kommenterar räknar eller tycker. Den som är extremt metabolt störd - kan behöva justera ner protein/kh% och upp fett%, men då får man göra en särskild kokbok till dem och inte allmänna recept i en kvällstidning.

    GO Klara - du gör ett kanonbra jobb!

    Margareta Lundström
    LCHF-magasinet

  10. Ethel Loberg

    Allt detta "misstyckande" om LCHF´s fördelning tror jag vi får vänja oss vid att det fortgår. Förmodar att de är dåligt pålästa med ett tunnelseende som gör det svårt att finna sig till rätta med LCHF. Jag har fått uppfattningen att en del bara läser in lite ytligt och sen kör på. Jag uppmanar alla som kommer till mig och vill ha hjälp att läsa, typ Litsfeldts från pärm till pärm annars är det dömt att misslyckas. Utan kunnskap och villja står vi still i utveckling.

    1. Kanske får vi vänja oss, men förhoppningsvis blir bilden klarare med tiden. Ju fler vi är som äter balanserat inom LCHF, ju lättare tror jag det kommer att bli att fler förstår vad det handlar om. Och att allt är individuellt.

  11. Dina recept är underbara!! så goda och sunda! Min mamma gjorde mat enbart från din bok under en hel månad och berättade om allt gott! Vi pratade även om din bok på lchf kursen eftersom många av mina kursdeltagare inte gillar överdrivet gräddiga maträtter och jag rekommenderade din bok. Jag har även en som äter paleo där din bok fungerar jättefint eftersom dina maträtter är ganska sparsamma med mejeri.

    Go klara! Lchf är inte bara bacon och smör och inga grönsaker!

  12. Elin

    Klara, dina recept är fantastiska. Jag blev så glad när jag fick hem din senaste kokbok för det är så uppfriskande med LCHF som inte bara är gräddiga gratänger. Supergoda recept i tidningen och man kan ju själv ta mer fett om man behöver det. Jag tror att myten om att LCHF är bacon kokat i grädde behöver avlivas för att fler ska våga gå över till LC-kost. Man kan visst variera med grönt och naturliga fetter även om bacon kan vara gott ibland. Fortsätt på inslagen väg. Kram

  13. Kikki Franzén

    Halloj!
    Jag instämmer i att många gånger är debatten om LCHF väldigt onyanserad. Jag har med egna ögon sett en fd kollega gå ner mer än 60 kilo på strikt LCHF, vilket är otroligt många kilon. Själv fixar jag inte tre veckor med samma typ av strikt kosthållning, utan att bli väldigt olycklig och deprimerad. Men det är jag! Att därför döma ut LCHF vore galet av mig. Vi är ju trots allt väldigt olika, fastän vi är väldigt lika. Men det jag lärt mig är att undvika ALLA former av light-produkter och att man håller sig mätt längre med fullfeta produkter.
    Så jag är glad att det finns kokböcker som inte exkluderar grönsaker, utan "bara" vitt mjöl och socker" vilket man ändå inte behöver!
    Ps. Sedan jag slutade med light-sk*ten har mitt kolesterolvärde blivit perfekt! (Vilket förvånade sköterskan, men inte mig.)

  14. Monika

    Jag är en av dem som kört på för mycket fett och fått spykänslor bara av att tänka på grädde, ägg, smör, ost, fett kött, korv, etc. Och där har jag sedan flera gånger gett upp - har inte orkat med illamåendet. Så nej, det behövs verkligen inga överdrifter och alla fixar inte att äta ostrullar med smör i. 😉

Kommentera