Behöver jag äta extra vid träning och LCHF-kost?

Ulrika undrar: Behöver man äta något extra före och efter träning (styrka och kondition) när man äter LCHF? Eller får kroppen vad den behöver ändå?

Cecilia Hedqvist svarar: Hej Ulrika! Om du tränar för hälsans skull, för att må bra, och du känner att du har energi när du tränar så behöver du normalt inte ändra på något i dina matvanor, och kan egentligen sluta läsa nu. 🙂

Om du tränar väldigt högintensivt och/eller tränar för att kunna prestera maximalt i t.ex. match eller tävling, samt har en smal och frisk kropp, så kan du tjäna på att göra några justeringar i kosten. Det handlar då framförallt om att lägga till små mängder ”raketbränsle”, alltså kolhydrater före och efter passet. Tänk isåfall på att välja naturliga kolhydratkällor, till exempel lite rotfrukter till måltiden före passet (för att lagra lite mer glykogen) och en banan direkt efter passet. Det är också viktigt att fylla på med protein, förslagsvis 1-2 kokta ägg, direkt efter passet så att kroppen kan påbörja återhämtningen och uppbyggnaden.

Om du ska styrketräna och det har gått mer än ett par timmar sedan du åt kan det vara läge att fylla på med ett litet mellanmål innan träningen. Samma sak gäller om du ska konditionsträna och det har gått mer än tre-fyra timmar sedan senaste måltiden. Vid konditionsträning är det dock sällan optimalt att äta direkt innan passet, utan det bör ha gått åtminstone någon timme. Här är det viktigt att komma ihåg att vi är olika och du bör prova dig fram till vad som funkar för dig, hur snart innan passet du ska äta. Du ska känna att du har energi att genomföra hela det intensiva träningspasset och samtidigt inte känna dig proppmätt när du börjar träna, så brukar det vara ”rätt”.

Om du vill läsa mer om kost i samband med träning rekommenderar jag Jonas Bergqvists nya bok ”LCHF och träning”.

Kör hårt! 🙂

Hälsningar
Cecilia

Print Friendly

5 thoughts on “Behöver jag äta extra vid träning och LCHF-kost?

  1. Ulrika

    Hej Cecilia! Tack för ditt svar. Kul att se att jag tänkt rätt med maten och träningen. Har precis köpt Jonas Bergqvists bok, men har inte hunnit läsa den ännu. /Ulrika

  2. mathildas mamma

    Hej!
    Lite samma tema på min fråga men jag undrar iaf. Jag ahr tidigare ätir Gi ett par år men små¨äter gärna och går iaf upp i vikt. Jag tränar ca 5 dagar i veckan, RPM, lätt jogging, body pump samt yoga. Jag har nu kört ganska strikt LCHF men i fredags när jag lörde pump var jag helt orkeslös och svag. Orkade inte ens mina vanliga vikter. Vad gör jag för fel? Äter LCHF efter riktiga recept men känner mig ofta svag och yr samt lite "dum i huvudet" kopplar inte riktigt rätt under dessa tvåveckor.
    Vad ska jag göra? Mår i övrigt bra slipper min uppblåsta mage med värk och gaser.

    Vänligen
    Christina

    1. Cecilia Hedkvist

      Hej Mathildas mamma!

      Småätandet får du enklast bukt med genom strikt LCHF och tillräckligt med fett. Men för att orka just styrketräningen optimalt behöver du troligtvis äta lite mer kolhydrater innan just de passen. Konditionsträningen brukar däremot funka utmärkt på strikt LCHF. Prova att lägga till t.ex. lite rotfrukter vid måltiden innan bodypumpen, prova dig fram med naturliga kolhydrater.

      Svag och yr är vanliga omställningssymtom, kanske har din kropp ännu inte riktigt vant sig av med att använda socker som energikälla. Var noga med att du får i dig tillräckligt med fett, lägg gärna till kokosfett om du inte redan äter det. Och glöm inte grönsakerna.

      Vad skönt att du slipper uppblåst mage!

      Lycka till!

      /Cecilia

  3. Niclas

    Hej,
    Jag har tänkt att lägga om min kost för att följa LCHF mer strikt större delen av veckan. Jag har haft svårt att gå ner i vikt men har under sista året lyckats gå ner lite och hålla vikten utan diet, vilket jag ser som en stor framgång.

    Jag spelar fotboll och innebandy flera gånger i veckan. Efter dessa pass är det viktigt att äta något direkt eftersom det tar minst 30 min innan jag kommer hem efter passet. Jag har inga möjligheter att kyla maten (förutom på vintern) så vad kan jag äta direkt (inom 15 min) efter träningen? Det enklaste är banan men den kanske hindrar mig i min viktminskning.

    Mvh
    Niclas

Kommentera