Vad kan jag göra själv?

Vad kan jag göra själv? Det är väl den vanligaste frågan jag får när jag träffar mina patienter. Vad kan jag göra själv? Mitt vanligaste svar är ”Det som får dig att må bra" och att  "Muskler är som hunden, de vill vallas flera gånger om dagen!” Så ut och rör på dig, var snäll mot dig själv – och ät som dina mor- och farförälder.

Sen är det lite vanliga åkommor som återkommer. Här kommer lite tips och råd.

Svullna fötter/ underben

Mycket vanligt även bland yngre idag tyvärr...

Höj fotändan på sängen. Detta förebygger och hjälper de små venklaffarna så att dina svullna ven inte får större problem än du redan har. Kinesiotejping har hjälpt många.

StukaD fot/handled

Linda hårt och lägg på is! Lämna så i ca 20 min. Linda sen om och håll i högläge. Kolla med sjukvården!

Ont i halsen

Gurgla halsen med saltvatten! Koka upp 1 liter vatten, rör i en tesked salt (helst oblekt havssalt) Gurgla flera gånger om dagen. Du kan även dra vattnet in i näsan och fräsa ut! Ta inte massage, träna inte.

Ryggskott

Rör på dig så mycket som möjligt och hitta en som jobbar med muskler i din närhet, så fort det går. Vänta inte! Det är alltid lättare att fixa ett ryggskott om det inte har gått så lång tid. Kroppsterapeuterna.se – där hittar du terapeuter som är granskade!

Ont i ryggen generellt

Kolla hur du sitter framför datorn, på jobbet och hemma. Många har ergonomiska stolar på jobbet, men sitter framför datorn minst lika länga hemma! Träna din magmuskulatur. Hitta en som jobbar med muskler, som kan hjälpa dig att ta reda var problemet kommer från.

Ont i höften

Ofta pga inflammationer i bursor, små fettkuddor. Ät mat som minskar inflammationen i kroppen, vitlök, ingefära, gurkmeja, kanel – det finns säkert någon jag har glömt! Och kolla med någon som jobbar med muskler.

Ständig huvudvärk, spänningshuvudvärk

Biter du ihop? Gnisslar tänder? Ont i käken? Hitta någon som gör en grym käkledsbehandling (en av mina favoritbehandlingar faktiskt, att göra menar jag då, det blir som regel ett mycket bra resultat.) Kolla om du får in tre fingrar på höjden mellan tänderna, om inte, är käkleden spänd. Kolla även hur du sitter framför din dator!

Små saker påverkar kroppen lika snabbt både positivt och negativt. Det går snabbt att få ont, men det glädjande budskapet är att det går lika fort att få kroppen glad! Om du gör det varje dag, kommer det du gör påverka kroppen. Och då bestämmer du själv om det är något som blir till ett positivt resultat eller ett negativt resultat.

Negativt

  • Du sitter på bussen 10 min varje dag, men du sitter snett och vrider bäckenet – du kommer få ont i ryggen.
  • Din datorskärm är fel inställd i höjd/sidled - du kommer få ont i nacken.
  • Du sliter skor i in- eller ytterkant, du går snett med fötterna - du kommer få ont i rygg och nacke.
  • Du bär din väska på samma axel varje dag - du kommer ont i skuldra/nacke.


Positivt

Kan du utnyttja detta att kroppen ändrar sig så snabbt. Det viktiga här är att du gör det som är positivt VARJE DAG!

  • Dra ihop skulderbladen i 30 sek . Gör det 10 gånger om dagen.
  • Spring så snabbt du kan upp en backe eller någon annan kort distans.
  • Gå upp alla trappor, även om du jobbar på 4:de våningen.
  • Ta ett djupt andetag och fokusera ögonen på något långt bort, minst en gång i timmen framför datorn.
  • Träna i 10 min, till ex med gummiband framför TV-Nyheterna.
  • Ha ett glas vatten vid sängen och drick en stor klunk när du vaknar

Jag säger inte att du måste göra allt detta varje dag. Ta en grej, eller ta två. Ta det du vill ha och släng resten. Men inse att det är din kropp. Det är ditt ansvar. Och du kommer ha så mycket roligare när den fungerar optimalt! Och får du ont, vänta inte för det går sällan över, det bara övergår!

Print Friendly

Kommentera