Trött, påsar under ögonen och lätt irriterad?

Går det att påverka sömnen med mat? Klart det gör. Än en gång, ALLT vi är påverkas naturligtvis av maten. Det är ju det enda vi tillsätter kroppen utifrån. Det är ju vad hela vi är uppbyggda av. Och sen kan vi förbättre sömnen ännu mer genom några andra små knep.

Men vi börjar med kosten. Oj, vilket tufft ämne jag gav mig in på nu. Ja, ämnet i sig är enkelt... jag ska bara lyckas förklara utan att skriva en hel roman. Skratt.

Låt se...

Jo, äter du mer kolhydrater än kroppen gör av med så påverkas din blodsockerkurva alldeles för mycket. Både upp (för mycket socker i blodet vilket ger för mycket insulin) och ner (för lite socker i blodet vilket skapar panik i hjärnan, den tror ju att den ska dö!)

Vi har en massa system för att fixa till för lite blodsocker. Det är ju ren överlevnad. Ett system är kortisol. Kortisol tillhör våra stresshormoner. Vi kommer alltså att äta oss till stress på kolhydratsrik mat!!

Nu kommer poängen. (å jag konstatera nöjt att jag nog får ihop det på en vettig mängd text. Ler lyckligt!) Visst ja, poängen var det... Kortisol gör att kroppen är i ständig beredskap. Beredskap på fara. När du då sover och har en för hög beredskap så vaknar du lätt, sover lätt och vissa kan inte ens somna. Minsta ljud eller ibland bara en tanke på dagens stress drar igång adrenalinet och sen är Du klarvaken. Sömnen är förstörd.

Och med en försämrad sömn kommer per automatik en sämre vakenhet. Stessen och hungern ökar och du får ett sämre försvar mot ångst. Vi behöver sömn för att må bra.

Som sagt några har svårt att somna. Några vaknar mitt i natten och kan inte somna om och några vaknar alldeles för tidigt på morgonen. Det är detta som du kan  påverka genom bättre val av kosten! Många blir till och med av med sömnproblemen. Härligt va? Värt ett försök?

För att sova bra måste stresshormonen minskas. Att byta till en kost som skapar en lugn blodsockerkurva är nummer ett. Lågkolhydratkost.

Att minska oro och ångest är numemr två. Den underbara spikmattan.

Men det är också viktiga att ha en bra vakenhet för att skapa en naturlig trötthet. Tänk på att uttråkning ger slöhet och trötthet. Men du kan inte sova bort uttråkning! Så din dag bör vara aktiv, innehållsrik med något kul samt du bör skapa dig utomhustid när det är ljust. Aktiv kan vara en promenad och tar du den mitt på dagen får du både utomhus och ljus. Innehållsrik? Ja, vad tycker du om att göra? Vilka små saker i vardagen gör dig glad? En sån sak ska finnas i din dag var dag.

Vissa behöver även boosta upp ljuset (minska meltoninet=sömnhormonet) med en ljusterapilampa var morgon.

En piggare dag ger en tröttare natt. Precis som kroppen vill ha det.
Prova.

LCHF
Daglig utomhuspromenad.
Spikmatta.
Ett skratt var dag.
Ljusterapilampa.

Print Friendly

Kommentera