Trädgården som terapi mot stress

En av rehabiliteringsformerna för personer med utmattningsdepression kan vara trädgårdsterapi. En internationellt känd rehabträdgård finns sedan några år på SLU, Alnarp i Skåne. Här arbetar man med trädgårdens inverkan på vår livskvalitet och hälsa och jag har haft förmånen att delta i en högskolekurs i trädgårdsterapi där under en termin.

Själv är jag nu så här i efterhand förundrad över att man pratar så mycket i rehabiliteringsarbetet om avslappningsövningar, sömnhantering, stresshantering, fysisk aktivitet, stöd och förståelse men inte någonstans hittar jag ett ord om kostens betydelse för en, fysiskt och mentalt, frisk kropp. Inte skulle det vara så svårt att addera en kostrådgivare till psykologen, sjuksköterskan, sjukgymnasten och arbetsterapeuten för att ytterligare stärka klienternas återhämtning?

Vi känner trygghet i naturen

Att naturen har en läkande kraft är inget nytt. I England använde man trädgårdsterapi för trauma-skadade soldater under andra världskriget. Även idag låter man där unga invandrare från krigszoner vara med och sköta kolonilotter. Att naturen ger oss så mycket kan dels bero på att vi har ett genetiskt minne och naturen är vår ursprungliga miljö där vi känner oss trygga. En annan anledning är att om vi är stressade och uppe i varv så behöver vi i naturen inte koncentrera oss på samma sätt och hålla på och sortera information, utan det är ett kravlöst igenkännande. Inom trädgårdsterapin får patienten också frisk luft, mer dagsljus och en meningsfull sysselsättning. Att vistas i natur och trädgård året runt gör det lättare för oss att anpassa oss till det långsamma tempo som årstidsväxlingarna ger. Det går t ex inte att skynda på något i trädgården så som vi gärna stressar upp allt annat i vår tillvaro. I trädgården är vi alltid ”här och nu”. Det är lätt för oss alla att förstå hur sinnena stimuleras positivt av trädgårdens dofter, färger och former. Att traska barfota i daggvått gräs en sommarmorgon, att sätta näsan till en doftande ros för oss långt, långt från det tunnelseende som deadlines kan ge.

En trädgård för meditation

Men man behöver givetvis inte vara varken utbränd eller krigsskadad för att behöva njuta av naturen en liten stund varje dag. Själv samlar jag kraft under mina promenader längs stranden medan andra gärna traskar i skogen och känner att det blir lättare att andas. Varför inte pröva att ta med ett liggunderlag, välja ut ett mäktigt träd i en park och lägga dig på rygg och meditera? Har du en trädgård? Tänk inte bara på att du har mer mossa i gräsmattan är grannarna eller att det är ogräs på uteplatsen! Dra ut en skön trädgårdsstol till en bra plats och bara sitt där och begrunda plantorna, stammarna och ogräset. Tassa runt i rabatterna, dofta och känn. Anlägg en snirklande gång med mjuka stenar där du kan vandra fram och tillbaka medan du löser vardagsproblemen.

Leta efter det gröna i din vardag

Det har gjorts studier på nyopererade patienter där vissa fick ligga i sjuksängen och glo på en grå stenvägg medan andra hade gröna träd utanför fönstret. Gissa vilka som rehabiliterade sig snabbast? Kanske kan du möblera om i arbetsrummet så du ser något grönt utanför när du sitter och arbetar? Eller rentav förlägga en del möten utomhus? Tänk så mycket bättre man pratar under en promenad än vid ett konferensbord.

Själv lämnade jag ett jobb för sju år sen när jag insåg att jag satt dag efter dag och jobbade vid en datorskärm och det enda jag såg när jag tittade ut genom fönstret var en skitig vägg bara några meter bort. Jag gjorde en helomvändning och tillbringade sen två år på en trädgårdsutbildning i en vacker park. Det gjorde i alla fall att jag kände mig lättare över bröstet. Och som kostrådgivare tvekar jag inte att sätta mig i växthuset med klienter som vill prata kost!

Mer läsning:
Patrik Grahn mfl ”Alnarpsmetoden, Trädgårdsterapi – Att ta hjälp av naturen vid stress och utmattning”, 2010
Signe Wenneberg ”Haveterapi”, 2009
Lena Israelsson ”Klosterträdgårdar” (där jag hämtat citatet ”Doften av jord och grönska öppnar själen”,) 2008

Print Friendly

One thought on “Trädgården som terapi mot stress

Kommentera