Tack LCHF för enklare träningsrutiner!

Det var länge en ”sanning” att vi måste äta en stor mängd kolhydrater för att kunna träna. Jag kunde verkligen skriva under på detta eftersom jag fick enorma energisvackor om jag inte åt kolhydrater den närmsta timmen innan träning. När jag befann mig i kolhydratträsket var jag extremt beroende av att planera maten i samband med träning. Jag behövde äta något ganska rejält ca en timme före träning, annars kunde jag lika gärna strunta i att gå till gymmet. Det kunde kännas som att jag helt saknade energi, kraft och motivation för att träna. Och det räckte inte med att jag åt några nötter och en frukt innan träning, utan ett par rejäla mackor eller ännu hellre en portion lagad mat kändes som en nödvändighet. Det hände faktiskt flera gånger att jag hoppade över träningen för att jag inte hade ätit på tre timmar.

Om jag skulle träna tillsammans med min sambo kunde det hända att han stod och stampade i hallen och ville komma iväg medan jag stod i köket och bredde mackor för att det hade gått lite för länge sedan vi åt och den där akuta hungern och blodsockerdippen var redan ett faktum. Samtidigt blev det då ett problem eftersom jag inte tränade så bra direkt efter en måltid heller. Det kanske låter som att jag tränade stenhårt på en hög nivå för att vara så beroende av energipåfyllnad, men så var det tyvärr inte. Jag var en helt vanlig motionär som tränade lite styrka och lite kondition mer eller mindre regelbundet i perioder.

Jag var dessutom väldigt noga med att fylla på med snabba kolhydrater (högt GI) och protein i omklädningsrummet direkt efter ett styrkepass. Ett par naturella (tack och lov) riskakor och en proteinshake med chokladsmak var standard. Hade jag inte detta med mig blev det ett par chokladbitar från kiosken eller en svindyr återhämtningsdryck från gymmets produktsortiment för att jag skulle orka styra bilen hemåt för att äta middag. Inte konstigt att jag lätt kände mig lite plufsig under mina träningsperioder. All den extra energin jag fick i mig före och efter ett träningspass stod knappast i proportion till hur hårt och länge jag tränade.

Idag känns det närmast som en befrielse när jag tänker tillbaka på hur jag levde då och jämför med hur jag lever idag. Jag lever inte längre med dessa enorma energisvackor och är inte alls lika beroende av att äta en bestämd tid före träningspasset. Om det har gått en, två eller tre timmar sedan jag åt spelar ingen större roll, jag orkar träna och hålla motivationen uppe passet igenom ändå. Och gör jag inte det så beror det i alla fall sällan på kosten. Kanske ännu större skillnad märker jag efter passet. Nu kan jag komma hem efter träningen, duscha och laga mat innan jag äter. Det kanske inte är helt optimalt för träningsresultaten alla gånger, men eftersom jag tränar för att må bra och inte för att topprestera i någon idrott funkar detta jättebra för mig. Jag blir inte längre akut hungrig framåt slutet av passet utan mår faktiskt bara bra.

Tack LCHF för att du har förenklat mitt liv och mina träningsrutiner.

Print Friendly

2 thoughts on “Tack LCHF för enklare träningsrutiner!

  1. Ungefär så har det varit för mig också. Ett himla planerande med att äta innan och efter för att orka träna...
    Nu orkar jag dessutom mer på gympan! Och nu gympar jag mer för att jag vill inte för att hålla vikten.

Kommentera