Nyttigaste fettet!

I LCHF äter vi inte, som många tror bara mättat fett utan försöker äta av alla sorter som vi  mår bra av. Vi undviker industriprocessade fetter förstås och håller oss till de naturliga.

Vi steker i smör eller kokosfett eftersom de är värmetåliga och inte oxiderar vid hög temperatur. Kallpressad oliv- eller rapsolja är utmärkt att ringla över salladen eller använda i kalla dressingar o.s.v. eftersom oljorna oxiderar och förlorar sina goda egenskaper vid upphettning. Vissa oljor som t ex solrosolja innehåller mycket omega-6 som skapar inflammationer i kroppen, men oliv- och rapsolja är ok.

Tänkte fokusera lite på kokosfett här. Vi härstammar från tropiska breddgrader i närheten av vatten. Eftersom kokos växer där så är det naturligt för oss att äta kokos.

Kokosfett innehåller laurinsyra som har låg smältpunkt trots att den är mättad. Kokos smälter vid 25 grader.

  • Kokosfett har mycket liten förmåga att lagras som fett och istället används det som bränsle direkt i levern och musklerna.
  • Kokosfett gör oss mer mätta än andra fetter eftersom de ökar leverns temperatur när de förbränns direkt i levern. Vid hög temperatur minskar vår aptit. Som en varm sommardag.
  • Laurinsyran har antibakteriella egenskaper som kan bidra till bättre tarmflora, mag-/tarmhälsa och immunförsvar.
  • En hög halt av laurinsyra minskar risken för depressioner.
  • Kokosfett kan öka upptaget av vitaminer och mineraler från andra livsmedel.
  • Laurinsyra har förmågan att höja nivåerna av HDL, den goda transportören för kolesterol som anses skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar.

När du väljer märke på kokosfett så ta inte silverpaketet i mataffären eftersom det är så processat att de goda egenskaperna är borta. Det finns kokosfett utan kokossmak också, du vill kanske inte att allt ska smaka thaimat även om det är gott ibland. Smaken tar man bort genom upphettning.

Jag tar gärna en matsked kokosfett och lägger på min varma mat så det får smälta ner. Vissa använder det i sitt kaffe eller te. Du kan även göra äggmjölk med kokosfett.

Äggmjölk:   2 ägg, 50 g kokosfett och 3 dl kokande vatten, valfri krydda t.ex. ingefära, kanel, vaniljpulver eller annan.

Mixa äggen och kokosfettet med 1 dl av vattnet. Tillsätt resten av vattnet under fortsatt mixande. Smaksätt med något du tycker om!

Print Friendly

11 thoughts on “Nyttigaste fettet!

  1. copecca

    Visste att olivoljan oxiderar vid upphetning men händer detsamma med rapsoljan med.. ? använder den inte själv till matlagning så ofta men mina barn gör det så kanske något att ta under diskussion här hemma.

    Mvh. En diabetiker typ0

    1. Eva-Lena

      Copecca, sent omsider såg jag din kommentar och som svar på din fråga - ja. Olivolja och rapsolja kan vi använda att ringla över salladen och ha i kalla såser t.ex men de oxiderar lätt och vid upphettning är kokosfett eller smör att föredra.

  2. JAUS

    Kokosfett är inte det nytttigaste fettet. Kokosfett saknar omega-3 helt (inte bara EPA och DHA utan även ALA) och är därför inte fullvärdigt. Om man skulle hamna på en öde ö som bara hade kokosnötter att äta så skulle man dö av näringsbrist pga av omega3-brist och brist på fullvärdigt protein i kokosnötterna.

    Det nyttigaste fettet är talg, talg är nyttigare än smör eftersom det även innehåller långkedjat omega-3.

    1. Eva-Lena

      Lite väl sent svar, Jaus, men jag såg inte din kommentar förrän nu. Jag rekommenderar inte BARA kokosfett. Vi behöver äta flera olika sorters fett och som du skriver så är omega-3 viktigt. Bor man på en öde ö så får vi förmoda att man kanske fiskar upp en och annan fet fisk också 😉 Naturligtvis kan vi inte leva på bara kokosnötter.

      1. JAUS

        Ja, och därmed är kokosfettet INTE det nyttigaste fettet eftersom det inte ens är fullvärdigt i sig själv. Jag har absolut inget emot kokosfett det har många bra egenskaper, men talg (nötfett) och smör (mjölkfett) kan på helt egen hand stå för hela fettintaget eftersom de är fullvärdiga och innehåller både omega-3 och omega-6. Talgen (gräsbetes) är bäst eftersom den innehåller långkedjat omega-3 medan smör endast innehåller kortkedjat omega-3.

        Fet fisk innehåller mer omega-3 än talg, men vi behöver inte omega-3 i de mängderna, det finns faktiskt en ökad risk för hjärnblödning om man äter för mycket fisk som de gör i Japan. Gräsbetestalg är därmed bättre än fisk eftersom fördelningen mellan omega-6 och omega-3 är redan optimal från början och man behöver inte balansera omega-3 och omega-6 själv.

        Ett "komplement-fett" som kokosfett kan per definition inte vara nyttigare än fullvärdiga fetter. Kokosfett är faktisk sämre än nästan alla andra veg.oljor. ur den synpunkten makadamiaolja t.ex. har en bra fördelning mellan omega-3 (tyvärr kortkedjig som i alla veg.oljor) och omega-6.

        Jag tycker det är viktigt påpeka denna svaghet hos kokosfettet för det finns faktiskt en reell risk att någon som älskar att äta kycklingbröst ofta och då väljer att fetta upp kycklingen med kokosfett (kycklingwok t.ex.) och därmed riskerar brist på omega-3 på lång sikt. Baserar man sitt fettintag huvudsakligen på kokosfett, så måste man antingen äta mycket fisk eller ta omega3-kapslar.

  3. Eva-Lena

    Copecca, sent svar till dig också, - Ja, det är samma med rapsolja. Använd gärna raps- och olivolja att ringla över salladen, använda i kalla såser o.s.v men till stekning och uppvärmning så är kokosfett eller smör att föredra.

  4. Eva-Lena

    Som sagt en varierad kost med mycket fet fisk, gärna kött från gräsbetande kor (om man kan få tag i det och har råd), fågel och ägg från höns som får gå ute och picka som det är tänkt att höns ska göra så mår vi bra. Att sen lägga till kokosfett och gärna extra omega-3 av DHA/EPA för att främja balansen omega-3/omega-6 skadar inte heller.

  5. copecca

    Tack Eva-Lena..

    Jag misstänkte det redan men skadar aldrig att få svar av en som vet mer 😉
    Lämnade rapsoljan iofs. när jag 2009 började med lchf till smörets fördel själv men har inte kunnat få döttrarna bort från det helt ännu i stekningen.
    Själv kämpar jag nu med att lära mig att hitta en bra olivolja som jag trivs med bland alla i havet av olika märken som finns men det kommer nog...
    Annars är det smör som gäller och kokosfett i kaffen ibland 😉

    Mvh. En diabetiker typ0

  6. Pingback:

Kommentera