Massage

Har du varit på behandling hos en massageterapeut nån gång? Inte? Känns det som lyx, lite onödigt kanske…? Då ska du veta att man med ”bara massage” kan uppnå markant förbättrad hälsa.

Klassisk svensk massage innebär att terapeuten med strykningar, knådningar, tryck och töjar (stretch) behandlar muskler och bindväv. Det finns nästan lika många sätt att massera på som det finns massörer, alla skapar sin egen teknik.
Exempel på massagens goda effekter:
• Gör spända muskler mjuka och elastiska
• Ökar blodcirkulationen
• Ökar lymfcirkulationen (rensar ut slaggprodukter)
• Stärker immunförsvaret
• Ökar nivån av oxytocin, kroppens eget ”lugn och ro-hormon
• Minskar nivåerna av stresshormon
• Ger ökad kroppskännedom
• Har en avslappnande effekt på hela kroppen
• Har god effekt på träningsvärk och ansträngda muskler
• Motverkar spänningar vid smärttillstånd
• Minskar eller eliminerar spänningshuvudvärk
• Har en lugnande effekt på nervsystemet
• Ökad koncentrationsförmåga
• Förbättrad sömn och humör
• Ökar det allmänna välbefinnandet
• Motverkar trög mage

Inte minst för dig som vill gå ner i vikt men inte riktigt lyckas kan det vara värt att testa massage. Anledningen till den uteblivna viktminskningen kan mycket väl vara för höga nivåer av stresshormon, vilket du motverkar med massage.

För att hitta en välutbildad massör eller massageterapeut med ansvarsförsäkring kan du gå in på www.kroppsterapeuterna.se och välja ”sök massör”.

Lycka Till!


Dagens inlägg är skrivet av kostrådgivare Eva-Lena Brorsson som arbetar på Eva-Lenas Massage & Friskvård i Tranås.

Print Friendly

One thought on “Massage

Kommentera