Hur äter man smart?

Är en kalori alltid en kalori? Fungerar kaloritänket?

1 gr kolhydrat = 4 kcal
1 gr protein= 4 kcal
1 gr fett= 9 kcal

Detta räkneexemplet (som stämmer!) ligger till grunden i många fettskrämda dieter, det var så Viktväktarnas pointsystem fungerade. Jag åt knappt något fett men massor av kolhydrater, för det var ju billigare i points! Men jag var alltid hungrig!

Fett gav ju mycket energi och av för mycket fett blev man fet!

Om vi istället ser till vad dessa olika mikronutrienter gör i vår kropp så kan vi tänka lite annorlunda.

Hippokrates sa ”Låt din mat vara lite oljig, på detta sätt förlorar du lättast i vikt” Så rätt han hade!!

Fett
Fett ökar upptaget av fettlösliga vitaminer
Fett isolerar hjärnan
Fett ökar fettförbränningen
Fett håller vår hud mjuk och smidig
Rätt fett minskar värk
Fett ökar mättnaden

Protein
Protein är livets byggstenar! Muskler, hormoner, enzymer är beroende eller byggs av protein. Protein ökar ämnesomsättningen. Vid viktminskning bryts muskler ner därför ska du äta tillräckligt med protein varje dag.

30% av dessa 4 kcal i 1 g protein går till värmehållning! Och en annan stor del ska användas som byggnadsmaterial så därför kan vi äta en hel del protein utan att få i oss för mycket energi, jämför detta med kolhydrater där nästan allt används som energi!

Kolhydrater
En hel del kolhydrater är bra för kroppen, som grönsaker, lite bär, lite rotfrukter, en och annan frukt. (fast frukt och rotfrukter är inte optimalt vid viktminskning) Vi har också kolhydrater som en normalviktig/tränande människa klarar av trots att det kom in sent i människans liv, som havregryn och ris. Potatisen kom in senare och ännu senare pastan.

Vad gör kolhydrater? Jo de byggs om till blodsocker i vår kropp. Vi kan lagra ca 100 g i levern och 300-400 gr i musklerna. Detta för att vi snabbt ska komma åt energi när vi behöver det. Det är alltså vårt turbobränsle, inget vi behöver för överlevnad! Kroppen skapar det glukos den behöver genom glukoneogenesen.

Kolhydrater är också bra för fettlagring. Men hur stor fettlagringen blir beror på HUR mycket kolhydrater och vad för sorts kolhydrater du äter. Vi ska bara äta så mycket kolhydrater som vår kropp kan ta hand om, därför kan tränande äta mer kolhydrater. En del kolhydrater som tex nötter och grönsaker finns ju en massa nyttigheter i också, så vad dumt att utesluta dem!

Med mindre kolhydrater och mer fett så påverkas våra hormoner! Sk ”naturell dopning”. Våra anabola hormoner (uppbyggande) stimuleras och de katabola (nedbrytande) hämmas.

Kolhydrater skapar sug, fett och protein skapar mättnad så det är ju ganska enkelt att se vilket vi ska äta mest av! Av kolhydrater får hjärnan signalen ”Ät så mycket du kan!” för det är så naturen sett till det, de gånger vi fick tag i bär, frukt etc så skulle vi triggas till att äta mer så vi fick i oss mycket energi. Det höjde också vårt blodsocker så det fettlagrande hormonet insulin höjdes och såg till att vi lagrade energin. I dag har vi ett överflöd av mat, ett överflöd av kolhydrater och vårt hunger och mättnadssystem är uråldrigt och har inte anpassat sig efter vårt överflöd.

Vi är inte optimerade till att ta hand om alla kolhydrater vi får i oss genom vanlig västerländsk kost, vi har bara ett enda system i kroppen för att ta hand om detta och det är blodsockerkurvan/insulinet. Ett system som blir uttröttat av vår västerländska kost. Hade vi varit skapade till att äta så mkt kolhydrater så hade vi haft mer än ett system! Det är viktigt vi är rädda om det!

Så ät smart!

Print Friendly

Kommentera