”Det är bättre att koppla av i tid – än att bli avkopplad i förtid.”

Några försöker dela upp stress som positiv stress och negativ stress. Vet inte om jag köper det. För kroppen är stress och stress samma sak. Den öser ut en massa hormoner så du ska kunna försvara dig eller fly. Du ska alltså reagera med fysisk aktivitet för att stresshormonerna inte ska skapa problem i din kropp,

Kroppen vet inte om ifall hormonerna dyker upp för att du vräker i dig kolhydrater och får en blodsockersvacka  (kroppen fylls nämligen med stresshormoner för att hjärnan ska kunna komma åt blodsocker). Eller om hormonerna dyker upp för att du har för mycket att göra, eller för att chefen ställer omöjliga krav eller om det är för att du stoppar in en massa kul i ditt schema men mängden är för stor. Eller om du blir anfallen på stan en mörk kväll.

Det är för kroppen samma stress och samma reaktion. Du ska fly eller slåss. Alltså röra på dig!

Så av den enkla anledning så ser jag positiv stress som den stress där du efter hormonpåslager verkligen får röra på dig, så att kroppen packar undan hormonerna. Negativ stress är den då du sitter still efter påslag, så hormonerna (som nu inte har någon uppgift) i stället ställer till en massa skada.

Vad ÄR stress? Jo kroppens instinktiva försvarsreaktion. Blodtrycket ökar, musklespänningarna ökar, uppmärksamheten ökar. Bra saker att ha till försvar.

Du ska inte lära dig att hantera stressen. Hur ska du kunna hantera kroppens instinkter. Hormonerna öser ju ut i alla fall. Nej! Du ska, när den slagit på se till att röra dig. Göra det kroppen tänkt att du ska. (Bäst är naturligtvis att träna sig att inte slå på försvaret för anfall vid känslan av att inte duga, att inte hinna... att kunna misslyckas, acceptera att tiden är slut utan oro)

För många är detta inte så enkelt. Då finns det nadra knep.

Stress gör kroppen redo för fysisk aktivitet! Ge den fysisk aktivitet!

När du hör dig själv säga: "Säg inte att jag ska träna nu också. Att jag ska lägga in ännu mer i mitt redan stressade schema. Ge mig nu inte dåligt samvete för det också..." Då vet du att det är NU du behöver fysisk aktivitet som mest.

Om stressen blir långvarig försämras immunsystemet och vi blir lättare sjuka. Kroppen orkar inte vara på ständig beredskap inför ett kommande hot var dag, alla timmar, året runt. Det går inte. Långvarig stress kommer att påverka blodtrycket så det stannar kvar högt hela tiden. Sen är det ju det vanliga med huvudvärk, ont i axlar och nacke på grund av ständi muskelanspänning. kroppen är inte så stark.

Känn efter. Biter du ihop din käkar just nu? Trycker du upp tungan i gommen? Det brukar vara två kännetecken på att kroppen är i försvar, alltså stress.

Sen har vi vår kära mage! När kroppen ska fly eller slåss så lägger den inte tid och energi på att ta hand om maten. Det är två olika system. Mycket förenklat kan du tänka dig en gungbräda. När stressen är påkopplat (uppe) är matsmältningssystemet ledigt (nere). Och tvärt om. Så även om du äter perfekt kommer magen säga ifrån om du alltid är stressad.

Visst är det ett bra råd att stressa ner. Men hur lätt är det? Hade det bara varit att stressa av hade väl alla gjort detta?

Så sammanfattningsvis; minska blodsockerkurvan, så du i alla fall slipper kolhydratstressen. Samt träna.

Är du helt slut kan du börja med spikmattan. (Endorfinerna är underbara vid stress)

LCHF? Ja, att minska på kolhydraterna är en stor del av stresshanteringen. Mycket av din kropps stresshormoner minskar nämligen vid en balanserad blodsockerkurva. Lågkolhydratkost är inte bara för viktminskning. Den är även för pigghet och friskhet. Ganska så häftigt!

Mirakelkur? Nä, du ger bara kroppen vad kroppen är skapt för. En förutsättning för att må sitt allra bästa.


Foto: Jenny Grimsgård

Print Friendly

12 thoughts on “”Det är bättre att koppla av i tid – än att bli avkopplad i förtid.”

  1. HelenaB

    Mycket bra inlägg, tack! En sak jag undrar över är, hur mycket behöver man röra på sig för att kroppen ska kunna få undan hormonerna? Räcker det med några vändor upp och ner i trappan eller krävs det intensivare träning, typ språngmarch?

    1. Hej HelenaB!
      Det beror på hur mycket påslag då får och av vad. Och hur din kropp mår idag. Har det varit påkopplad i 25 år? Bästa tipset är att du gör det som du kan tänka dig, det som får plats i din vardag, det som du tycker är kul. Hitta rörelser överallt. Trappor, öppna dörren själv (inte trycka på handikappknappen och sen lite irriterat vänta för att dörröppnaren är sååål ångsam. Ler stort) Om du jobbar på kontor, skriv ut på en skrivare så du måste resa dig upp, ställ papperskorgen så du måste pricka rätt - var gång du missar så måste du plocka upp! Gillar du promenader så gå. Gillar du pass så leta upp ett som är kul. Gillar du dansa, så på med älsklingsmusiken och grappa dammsugaren - här ska till med härligt aggresiv dansstädning 😉

      Det viktiga är att kroppen får packa undan hormonerna. överfallet är över nu ska hormonerna bort. Lite VAR DAG! Inte en, två gånger i veckan.

      Sen är det också viktigt att skratta, ha kul, dansa, läsa och umgås. Inte över msn, mess och mail utan med varandra.

      Sen är det viktigt med återhämtning. Någon form av andrum. Då kroppens alla vilosystem ska fungerar (Parasympatiska nervsystemet) Där till exempel matsmältningen finns.... 🙂

      Ser att jag är lite luddig, men hoppas att jag gett dig några bra tanker och idéer.

  2. Ti

    Jag kan verkligen rekommendera spikmatta. Gick och velade lite om jag skulle köpa en, nämnde det för en kollega, som direkt köpte en. När hon berättade för mig att hennes man hade somnat(!) på mattan bestämde jag mig - och det är verkligen otroooooligt skönt och avkopplande. Alldeles varm blir man också.

  3. Påkommen... Tungan i gommen, käkarna sammanbitna... Testar musik och dammsugaren tror jag bestämt. Då slipper jag bli stressad över att här är skitigt och stökigt i alla fall! 😉
    Tack för ett bra inlägg. Du är duktig på att frambringa självinsikt. Och just självinsikt tror jag är nyckeln till förändring.

  4. Majoren

    Det är alltid trevligt att läsa dina resonemang och se hur fint, förnuftigt och pedagogiskt du knyter ihop saker och ting. Det är många gånger min egen kunskap "faller på plats" och blir befäst när jag läser något du skrivit.
    Hoppas du fortsätter ställa upp i offentlig debatt när du erbjuds!

  5. Irene

    Man vet ju att stress är skadligt och att man ska röra på sej men vad gör man när man är stressad och man gång på gång försöker att träna, röra på sej och kroppen reagerar på att ge en feber och ännu mer värk än innan. Nu är det bara promenader som ger detta tillstånd, har alltid tränat mycket både styrka, aerobic och box. Sista året har varit så för mej och bara det gör en ju ännu mer stressad. Jag har ätit lchf i lite mer än 2 år och första året fungerade kroppen super bra men sen.....Anna har du något råd eller fundering på vad som händer.

    1. Ja, det låter som att nu ska nödbromsen på! Din kropp behöver mer vila än rörelse. Du måste hitta orsaken, inte symptombehandla.

      Jag gissar på att dina binjurar är övertrötta. Lugna korta promenader. Spikmatta, hängmatta, bok i soffan, avslappningsband, qi gong eller likande.

      Men sen till det viktigaste:
      Något i din liv är troligtvis stressande. För mycket att göra? För lite att göra? För tråkigt? Duger det du gör eller sitter du fast i en omöjlig situation? Är livet kul eller bara fullt av måsten? Hinner du fika och bara mysa? Skrattar du var dag?

      Strunta i träningen just nu. Nu är det bara fokus på Irene. Det finns inget viktigare än du just nu.

      Är värken fibromyalgi så är min gissning troligtvis helt rätt. Är den inflammatorisk så bör du öka med omega 3, gurkmeja och kanske även nyponpulver (GOPO).

      Jag gissar att mina frågor har fått dig att fundera. Jag gissar också på att du ser en del saker som måste förändras för att du ska må bra. Jag hoppas att du ser att Irene är viktigast just nu och att du prioriterar dig!

      Varmt lycka till. Skickar med lite extra energi och omtanke.

  6. MiaKria

    Tungan i gommen hmmm....snurrar ibland frenetiskt på en hårslinga...hmmm...klart stressad alltså, antar jag.
    Dags att göra nåt åt det. Dammsugaren verkar intressant och säkert raska promenixer, MYCKET raska.
    Wish me luck, 😉

Kommentera