Banta dig fet!

Nu måste vi börja tänka själva, och inte bara vackert leende tro på alla veckotidningars dravel om viktminskning. Jag bantade mig fet. Från 68 kilo till 111 kilo på 25 år. Och vet du vad som var det kostigaste? Jag trodde verkligen att det var mitt fel att jag misslyckades. Jag trodde verkligen att jag skulle klara av att svälta mig smal. Att jag skulle orka med hungern och suget i resten av mitt liv. Mest sorgligt av allt, jag trodde att att jag var värdelös för att jag inte kunde.

Jag lyssnade inte på min kropp. Jag trodde att alla andra hade facit. Jag gick på marknadsföring och glömde bort att kontrollera fakta. Vem var det som sa att det var bra eller dåligt att äta? Varifrån kom budskapet? Jag kollade det aldrig. Bara köpte idén med att kcal in skulle vara mindre än kcal ut.

Tänk om jag efter 4-5 försök dragit slutsatsen att fungerar det inte nu så är det fel metod. Fel kunskap.

Ja, du kan naturligtvis gå ner i vikt om slutar att äta under en lång tid. Självklart. MEN vad gör kroppen när du underäter?

Jo, den sparar på energi och ökar på fettinlagringen!

Vad gör sparandet för inverkan på kroppen? Vad sparar kroppen på? Vilka funktioner tvingas kroppen köra på halvfart? Hur nyttigt är det för vår friskhet och pigghet? Och om vi får en försämrad energiförbrukning, vad händer när vi sen äter igen?

Ökar fettinlagringen... ja, det var nog inte det vi hade tänkt och önskat när vi satte igång vår svältkur. Och eftersom bantning ofta hör samman med att äta lite kommer ofta de dagarna när vi "skiter" i allt. När hungern blir oss övermäktig, när kroppens överlevnadsinstinkter är starkare än vår vilja att vara snygga i spegeln, när suget tar ett tingande grepp på oss. Det är då vi vräker i oss för att börja om på måndag. Vad händer när du vräker i dig och kroppen står på FETTINLAGRING som högsta prioritet?

Dags att sluta tro på snabba genvägar. Hade de fungerat hade ALLA använt dem och alla hade haft den vikt de önskar. Eller hur? Dags att äta dig ner i vikt. Kom ihåg, du kan bara gå ner i vikt om du först lär dig äta 4-5 mål mat per dag utan att gå upp i vikt. Du måste ha en lugnt och trygg kropp men hög förbränning för att lyckas.

Print Friendly

4 thoughts on “Banta dig fet!

    1. Hej!
      När du kan äta fyra mål mat per dag och stabilt stå still i vikt eller eventuellt långsamt gå ner lite, då vet du att din kropp är trygg med hög förbränning.

      Strikt LCHF (max 20 gr Kh/dag) men ganska mycket mat brukar vara ett bra sätt att uppnå detta.

  1. Madde

    Hej Anna!
    När man håller på att göra sin kropp trygg och man äter 4-5 mål per dag, är det enbart LCHF-godkänd mat man bör äta då eller är lite havregrynsgröt och proteinshake okej till övrig LCHF kost?

    Skulle du vilja ge exempl på en dagsmeny?
    För man äter väl mindre mål när man äter ofta än vad man gör om man äter 3ggr/dag?

    1. Stenhårt LCHF, annars går de flesta kroppar upp i vikt och då komemr ju än en gång rädslan för att äta.

      Fyra mål mat är ofta frukost, lunch, middag och ett mellanmål. Du ska äta tills du är mätt var gång. En ordentlig tallrik. Handmodellen är kanon att använda. Nötter, ost och ägg är bra mellanmål.

      Det du vill uppnå är att du kan äta ganska så mycket mat och stå still. Du vill uppnå en stabilitet.

Kommentera