Att bli vårpigg i stället för vintertrött!

Tillhör du dem som alltid blir trött och seg i februari-mars? Då är du inte ensam.

D-vitamin bildas i huden när solen skiner på vår bara hud. Men här uppe i norden är solen bara tillräckligt stark under sommarmånaderna. Solen måste upp i 45 grader över horisonten (din skugga är mindre än du) för effektiv D-vitaminbildning. 15-20 min i stark sol utan solskyddsprodukter räcker, sen bildas inte mer hur länge du än vistas i solen. Resten av tiden behöver förmodligen de flesta av oss ta tillskott. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin, så de som äter lågkalorikost har alltid brist. Brist kan leda till vinter/ vårdepressioner, generell värk, fibromyalgi, benskörhet, cancer, hjärtsjukdom, autism bl a. Det forskas just nu mycket på  D-vitamin. Själv tar jag den här vintern 6 000 IE, men vissa rekommenderar mer än så och det är j u förstås individuellt. Det är omöjligt att få i sig tillräckligt med D-vitamin bara genom kosten, men fet fisk innehåller en del. D-vitamin har betydelse i många av kroppens processer, så även immunförsvaret.

Melatonin är ett sömnhormon som produceras i tallkottkörteln. I mörker går produktionen upp och i dagsljus går den ner. Får du för lite dagsljus så har du för hög melatoninproduktion och känner dig trött och seg. Gå ut i ljuset minst en halvtimme om dagen så du inte går och halvsover för jämnan 😉 Tänk även på att ha ordentligt mörkt i rummet när du ska sova, mörkläggningsrullgardiner är en bra idé. Har du svårt att hinna ut i dagsljus vintertid så finns dagsljuslampor att köpa. Melatonin finns även som läkemedel vid sömnstörningar och jetlag.

Så mitt råd om du känner dig vintertrött är att boosta med D-vitamin och ta en promenad i dagsljus minst en halvtimme om dagen. Satsa på att bli vårpigg i år!

Print Friendly

Kommentera