Hur påverkas vi av stress?

Jag har varit och lyssnat på två föreläsningar om stress och vill dela med mig. Den ena med handfasta tips om hur man kan göra för att hantera stressen och den andra på en mer kemisk nivå.

Vi som jobbar med kost vet att felaktig kost kan stressa en kropp, men det är ju verkligen inte bara det, utan en rad andra saker som påverkar vår stressnivå.

Våra kroppar är en fantastisk överlevnadsmaskin som hela tiden gör allt för att vi ska må så bra som möjligt. Varför är vi då så dåliga på att lyssna på kroppens signaler när vi är stressade? Den försöker ju faktiskt tala om någonting för oss, men vi stannar alltför sällan upp och lyssnar på vad den har att säga.

Om vi har ett stressigt liv med många upplevda måsten, krav, dåliga relationer och för lite tid till återhämtning och vila, så är vi stressade på ett sätt som oftast inte är bra för oss.

De flesta av oss får nog signaler lite då och då men som vi kanske inte alltid kopplar ihop  med att vi är stressade. Väldigt många vänder sig till sjukvården där de inte får gehör och hjälp med sina besvär för det kan vara svårt att ställa en diagnos på diffusa fysiska och psykiska problem.

En signal på stress kan vara att vi får fysiskt ont någonstans i kroppen t.ex. huvudvärk, värk i leder, magont mm.

En annan signal att lyssna på är ju den psykiska. Vi har ont i själen och känner oss kanske håglösa, trötta och energilösa.

En tredje signal att vara uppmärksam på är hur vi fungerar socialt. När vi tackar nej till fester, fika på jobbet med kollegorna, afterwork mm, då vill kroppen också tala om för oss att vi inte mår bra och förmodligen är stressade.

Det finns stress som inte är farlig för oss och som vi är duktiga på att hantera. En kortvarig stress som t.ex. en deadline klarar kroppen av att mobilisera energi till OM vi sedan vilar och stannar upp för återhämtning. Det är tyvärr ofta just det vi glömmer och det är då vi utsätter oss för den farliga stressen. Den som blir långvarig när vi aldrig sitter still, redan tänker på nästa handling och därför också glömmer bort att vila. Så det är inte själva stressen i sig som är så farlig utan brisen på återhämtning!

Hur kan man då göra för att hantera stress?

Vi fick höra saker som de flesta av oss egentligen redan vet men som vi nog ibland behöver få höra igen för att påminna oss om hur viktigt det är att försöka minska på sin stress.

10 tips, inga måsten! 🙂

Ta reda på vad det är som stressar dig. Planera din dag till 70-80% och lämna resten för oplanerade händelser. Välj hur tillgänglig du skall vara, måste du vara uppkopplad dygnet runt?

Njut av dina raster, ät inte din lunch framför datorn. Värna om din egen-tid när du gör saker som är kravlösa. Meditera - meditation är ett tillstånd, en inre tystnad. Ät bra mat och motionera (den här biten kan vi). Sov 6-8 timmar varje natt, det är då vi repareras ner på cellnivå. Unna dig någon form av kroppsbehandling, massage, yoga, qigong. Värna ditt sociala liv, skratta, ha roligt och njut av livet!

På en mer kemisk nivå fick jag lära mig om de två mandelformade delarna i hjärnan som heter Amygdala och som tros spela en central roll vid t.ex. stress och andra tillstånd som depression, ångest, rädsla och fobier. Amygdala tar emot och sänder ut signaler bl.a. till överlevnadscentrum. Ska vi fäkta eller fly?

När vi utsätts för t.ex. stress har Amygdala till uppgift att utföra justeringar av blodtryck, andning, hjärtverksamhet etc. som krävs för att försätta kroppen i larmberedskap. Så vid stress höjs vårt blodtryck och blodet rusar snabbare genom hjärta och binjurarna.

Och som vi vet så utsöndrar binjurarna stresshormonet Kortisol och som gör att vi lagrar in fettet på magen eftersom hela vårt ämnesomsättningssystem sätts ur spel plus immunförsvaret.

Så sammanfattningsvis så blir vi feta och sjuka av stress! Men det var ju ingen större nyhet för det flesta tror jag!

Må väl, stressa mindre, ta paus och njut av livet!

Jenny

Föreläsningarna informationen är hämtad från var av Annelie Andréasson på Livsträdet och den andra med Michael Magee

Print Friendly

Kommentera