Träning och lågkolhydratkost

Rätt kost för mig är så naturligt som möjligt. Utan onödiga tillsatser. Ekologiskt, kravmärkt. Jag äter gluten och socker, men inte ofta. Familj, släkt och vänner  äter inte riktigt som mig, därför väljer jag att äta både socker och gluten ibland. Vi får alla göra våra val. Jag äter för det mesta bra men gör alltså undantag då och då.

När det gäller kost och träning äter jag oftast lågkolhydratkost. Det går perfekt att träna på. Det jag kommit fram till när det gäller tävling och kanske också riktigt långa träningspass är: Jag åker bättre med en vanlig måltid kvällen före. Det innebär t ex en rejäl portion pasta, så som de flesta äter dagligen. Jag har nämligen märkt att en lågkolhydratmiddag kvällen innan inte ger samma kraft, dessutom är jag tröttare efteråt. Men sånt är antagligen högst individuellt och man får själv prova sig fram vilket som passar.

Att träna med mindre kolhydrater och tävla med mer. För mig funkar det. Men: Inte för lite kolhydrater. Då har jag inte samma ork att träna. Just därför är det inte LCHF jag äter. Det är lågkolhydratkost.

När jag äter mindre kolhydrater menar jag mindre bröd, pasta, ris, potatis etc. Grönsaker äter jag, det är också kolhydrater. Sen fett och protein. Fett är viktigt. Protein är viktigt.

Även om jag är noga med vad jag äter tror jag ändå det behövs kosttillskott. Jag är ingen fanatiker men äter åtminstone D-vitamin under vinterhalvåret samt Omega-3. Ofta äter jag Clorellaalger och ibland extra antioxidanter.

Med denna kost håller jag mig friskare. Det är ett stort bonus som skidåkare. Visst blir jag sjuk någon gång, men inte lika ofta som förr. Dessutom går det snabbare över. Fantastiskt, eller hur J

 

 

Print Friendly

2 thoughts on “Träning och lågkolhydratkost

  1. Jag tycker också att man absolut behöver äta mer kolhydrater innan ett längre lopp eller en större ansträngning. Fast för min del så försöker jag ändå hålla det glutenfritt. Tar hellre råris, quinoa eller någon form av potatis eller "bröd" dagen innan. Håller som bäst på att baka bröd av kokosmjöl och http://www.lifezone.se/se/recept/moniques-goda-wraps-485904
    att ta med upp till Kortvasan! Lycka till på Tjejvasan Cilla!! 🙂

Kommentera