Stress och varför zebror inte får magsår

Av de klienter som kommer till mig på personlig kostrådgivning har c a 80 % 1-2 sjukskrivningar bakom sig tidigare i livet p g a utbrändhet.  Det är nästan uteslutande kvinnor och många har knappt ens fyllt 45 år. Så det är inte ovanligt att vi efter några träffar får parkera kostdiskussionerna och mera fokusera på hur vi kan möjliggöra förändringar som reducerar stress. Även om felaktig kost i sig är en stress för kroppen så är det så mycket annat som hamnat i obalans hos de här kvinnorna.

Stress är en av vår tids farligaste sjukdomar. Den startar i hjärnan, ställer till med stora obalanser i biokemin och med den kunskapen forskare numera har om vår fantastiska hjärna så vet man att det är starten på många av våra livsstilssjukdomar.

Stress är i grunden en naturlig och hälsosam reaktion och ett genetiskt arv som människan har för att överleva. När människan levde bland vilda djur var stress helt nödvändigt för att överleva, vi blev stressade när vi kände oss hotade. Kroppen förberedde sig för en kamp-/flykt situation. Det är just det som händer när t ex zebror blir jagade av lejon. Fruktansvärd stress, förhoppningsvis
överlever zebran och sen kommer det viktiga  - en lång period av återhämtning. Det är bristen på återhämtning i vårt samhälle som är så farlig för hälsan, inte stressen i sig.

För i nutid uppstår andra typer av stressande situationer men kroppen reagerar på samma sätt. Din hjärna upplever ett hot. Den kan inte skilja på det som är fysiskt och psykiskt farligt. Och det i sin tur sätter igång en reaktion i dina binjurar som börjar producera adrenalin, noradrenalin och kortisol enligt ett bestämt mönster.

Efter år av ständig inre stress utan återhämtning kan du till slut få en form av kollaps som framför allt drabbar binjurarna. Binjurarna kan även bli utmattade av en underfungerande sköldkörtel  men det går jag inte in mer på nu. När vi bär på mycket inre stress påverkar det också matsmältningen och hela näringsupptaget. Har du då kostat på dig dyra kosttillskott, kanske de blir verkningslösa. De åker liksom bara rätt igenom kroppen.

Om du jämför med när vi levde bland vilda djur och blev utsatta för livsfara, så prioriterar inte kroppen matsmältningen i en sådan situation. Det blir sekundärt. Vem tänker på att äta när ett grottlejon jagar en? Då handlar det om att du ska överleva. Inte heller fungerar t ex fertiliteten som den ska eftersom kroppen inte prioriterar den när vi är i stress. Hur många människor har inte problem med att bli gravida nuförtiden? Utöver miljögifter, för lite sömn och felaktig kost spelar säkert inre stress en viktig roll.

Hur vet man att man är stressad?

Ingen konstig fråga alls, den får jag ofta. Det är inte alla som är medvetna om att de bär på en stor inre stress. Man brukar lära sig leva med den så att det nästan känns som normaltillstånd. Jag vet av egen erfarenhet. Och tyvärr är det så att du inte kan göra någonting åt det som du inte är medveten om, så att lära känna sig själv mer på djupet är så oerhört värdefullt. Först då kan du börja förändra ditt sätt att leva så att dina tankar och reaktioner ändras.

Här är några exempel på vad som kan stressa ditt inre:  en kost med för mycket snabba kolhydrater så att du får ett instabilt blodsocker, sömnbrist, dålig ekonomi, droger, att jobba på en arbetsplats där du känner att du inte hör hemma, ständigt känna sig otillräcklig, vänner som tar din energi, att leva i en dålig relation, värk och sjukdom, oro för anhöriga, tidsoptimism, för stort koffein intag, att ha för ostädat och rörigt omkring sig etc etc. Bara du vet vad just du blir stressad av.

Vad gör man åt saken?

  • Bestäm dig för att du inte kan leva som du gör – någonting är fel. Du blir medveten.
  • Sök hjälp om du behöver: coach, psykolog, samtalsterapeut, kostrådgivare eller motsvarande. Det kanske räcker med att sitta och prata med en god vän till att börja med. Höra dig själv formulera problemet.
  • Skriv ner allt som stressar dig – ned på papper. Det kan vara enkla saker som ”skaver” t ex att du aldrig hittar mobilen innan du ska åka till jobbet för att du aldrig lägger den på samma plats. (du får säkert inte utmattade binjurar av att inte hitta mobilen, men det är olika småsaker sammantaget som hela tiden stressar dig, som kan göra dig sjuk). Bestäm dig för någonting att börja med och glöm inte att just börja göra någonting åt det. En lista som ligger på ett bord kommer inte att förändra dig. Du måste göra också. Det är bara du som kan förändra dig själv. Omgivningen kommer att reagera på dina förändringar.
  • Förändringar har alltid ett pris. Inte alla kommer att gilla att du blir förändrad.  Men du måste plocka bort dina värsta stressorer, det är så viktigt för din livskvalitet och i förlängningen din hälsa.
  • Och ett sista tips på en enkel åtgärd. Tag fram ett tomt papper och så skriver du högst upp:  ”Det här gör mig glad”. Sen listar du allt i stor och smått som gör just dig glad. Det kan vara allt från att ta en kaffekopp på ett fik helt själv med en god bok, titta på en dokusåpa, färska blommor på skrivbordet, titta på vackra tavlor på museum, shoppa någonting, nystädad garderob, en joggingtur innan frukost, till att åka på SPA med en vän, spara en slant varje vecka till din drömbil eller se fram emot en stor jorden-runt-resa. Och så ser du till att regelbundet göra det som står på listan. För det skapar en speciell kemi i kroppen som sänker din stressnivå.

Vill du fördjupa dig i vad som händer i kroppen vid stress kan du läsa boken ”Varför zebror inte får magsår” av Robert M Zapolsky.

Print Friendly

5 thoughts on “Stress och varför zebror inte får magsår

  1. Håller med dig fullständigt Louise - alldeles för många människor glömmer bort och även bortpriorterar den viktiga återhämtningen i sin vardag!
    Jag tillbringar just nu en underbar skidvecka i fantastiska Bruksvallarna! Här får jag min efterlängtade och välbehövliga återhämtning!! <3

    1. Så härligt Catharina! Jag ser fram emot sportlovsveckan i Sälen vecka 9. Då ska jag vara ute hela dagarna, njuta av naturen, åka skidor så musklerna är helt trötta på kvällen, äta en massa god mat och bara vara med familjen. Finns det bättre ledigheter!? Tänk på det om du går med ett ständigt stresspåslag att miljöombyte blir än viktigare. Du behöver bryta vanor som triggar igång din stress. Det behöver inte kosta massor. Det kan t o m räcka med att kanske ta bilen (eller dyligt) och åka till en plats inte så långt bort där man kan ta en riktig långpromenad i natur som du inte brukar vara i. Naturen är väldigt läkande för en stressad själ.

  2. ÅsaS

    Tack för sparken i baken, eller hur jag ska säga det. Det låter som mitt liv du beskriver. Sitter just nu med en mage som värker (trolig magkatarr eller början till) och ögon som går i kors pga för lite sömn. Vaknar mitt i natten och ska lösa alla problem och planera dagen som ska komma. Ligger vaken och vrider och vänder mig i 2 timmar innan jag somnar - lagom till att klockan ringer. Nä, nu blir det till att dra i handbromsen innan jag åker nerför stupet. Så tack än en gång, för att du fick upp mina ögon för vart jag är på väg.

    ÅsaS

    1. Hej Åsa, så skönt att jag fick dig att tänka till. Det kan bli en tuff väg tillbaka om du "åker utför stupet". Då räcker inte med att sova ut en helg. Det kan ta månader och år.... Jag har testat ett otroligt effektivt verktyg för återhämtning, få ordning på röriga tankar och bli mer fokuserad och glad. Kommer att skriva om det lite senare i veckan också. Det heter "Brainsync" - på svenska hjärnvågsterapi. Kom i kontakt med det tidigt i höstas och lyssnar bara mer och mer på det. Det är speciella ljud/musik utan prat som påverkar t ex Alpha-, Theta- och Delta-vågor i hjärnan. Det hjälper dig ner i behaglig meditation. Du köper CD skivor eller färdiga Mp3 filer från http://www.brainsync.com. Hör av dig till mig via min hemsida om du vill ha mer hjälp och tips kring det.

  3. Åse

    Mycket intressant läsning! Jag som då inte drog i någon handbroms utan jobbade natt (ensam) i 5 år trots att jag inte tycker om att vare sig jobba natt eller ensamk, och därefter lika många år med en psykopatisk chef! Kämpar nu med att få ro i kroppen. Jag har en fråga:
    Är det OK att så att säga "kicka igång" sömnen med att ta ngn form av sömntablett?
    Jag vill ju inte bli beroende! Men från att ha varit vaken många timmar på natten trots att jag är trött så kan jag nu sova fyra timmar i sträck. Men även om jag är trött så ligger jag för det mesta vaken 1 ibland 2 timmar innan jag somnar, och därefter sover jag kanske fyra timmar. Därefter ½ timmar i taget. Skulle vara så skönt att få en 7-8 timmars sömn i sträck! Tänk vad pigg jag skulle känna mig.
    I dag så tar jag nästan alltid en kopp med rogivande te. Haribland lavendelolja i tinningarna. Har mörkt o svalt i sovrummet. För det mesta ligger jag i sängen före kl 22. (Har läst att det är viktigt för binjurarna).

Kommentera