Naturlig träning

Vi LCHF-are är ju duktiga på att tänka på att maten vi äter ska vara naturlig. Varför inte ta med det naturliga tänket även till träningen? Vi är skapta för att röra på oss, och det är ingen nyhet att många skulle må mycket bättre av att röra sig mer. Men vilken är människans naturliga ”träningsform”?

Om vi tänker tillbaka på alla tusentals år vi levde som jägare och samlare och har i åtanke att våra kroppar inte har förändrats så mycket sedan dess, hittar vi människans naturliga rörelsemönster och även den typ av träning vi behöver för att må bra idag.

Som jägare och samlare behövde vi först och främst ha uthållighet och kondition nog att orka förflytta oss dagligen för att t.ex. leta mat och jaga. Att träna sin kondition är att träna sitt hjärta, och det är den viktigaste träningen för hälsan. Konditionsträning är egentligen allt som höjer pulsen och gör att vi blir andfådda. Det mest naturliga, enkla och billiga sättet att göra detta är att gå eller jogga (om du väljer att gå är det pulshöjande power walk som gäller).

Ibland behövde vi som jägare och samlare också göra en snabb rush för att fly från en fara eller för att fälla ett byte. Idag kallas detta ofta för intervallträning, eller fartlekar. Om du är ute och rör dig, lägg gärna in någon fartlek emellanåt. Det kan vara så enkelt som att ”spurta” mellan två lyktstolpar för att sedan sakta in igen, och gärna upprepa detta några gånger. Det är ett enkelt sätt att få ut lite extra av en power walk eller joggingtur.

Sist, men absolut inte minst, behövde vi vara starka nog att klara av vardagens sysslor. Det kunde t.ex. vara att lyfta, hugga, kasta, bära, skjuta/pusha något framför oss eller dra/släpa hem ett byte. Detta kallas idag funktionell styrketräning och är bland annat viktigt för att slippa stela och ömma muskler efter en stillasittande dag på kontoret, och minskar också skaderisken. Det fina med funktionell styrketräning idag är att du inte behöver några dyra redskap och kan göra det var du än befinner dig.

Varför inte ge dig ut i skogen tillsammans med en träningskompis och använda naturens egna redskap? Låt dig gärna inspireras av Jonas Coltings film om stenåldersträning, ett ämne jag lovar att återkomma till i fler inlägg! Ett hett tips är också att gå på någon av Jonas föreläsningar ”Den nakna hälsan”. Väl investerade pengar för den som är intresserad av hälsa, kost och träning utifrån ett naturligt perspektiv.

Print Friendly

2 thoughts on “Naturlig träning

  1. IdePer

    Naturlig..... vilket underbart ord, eller hur? Begreppet som sådant leder ofta tanken i rätt riktning när man ska lösa problöem av olika slag. Vad som är "Naturlig föda" borde intressera alla människor, men särskilt dem som har ett ansvar för att ge råd åt andra. Att, som ovan, hänvisa till hur vi människor under årmiljoner har levt och, i interaktion med vår omgivning, utvecklats, borde kunna övertyga de flesta av oss om att "Naturlig" är ett nyckelbegrepp.

    Mot denna bakgrund kan man känna undran och skräck när man hör företrädare för Kost- och Näringsetablissemanget förorda kirurgiska ingrepp (avlägsnande av delar av magsäcken) framför en omläggning av kosten i naturlig riktning, för att avhjälpa problemet med fetma. Samma företrädare menar, på fullt allvar, att det är "misshandel" av barn att tillhandahålla dem naturlig föda, sådan föda som människan har livnärt sig på i miljoner av år. Alltså; hellre lägga dem under kniven än att ge dem riktig mat!

    Vi "vanliga" människor ser ju lätt hur groteskt detta är, eller hur? När ska dessa företrädares uppdragsgivare (våra politiker) komma till samma insikt, man undrar.

    IdePer

    1. Cecilia Hedkvist

      Inläggsförfattare

      Ja, visst är det konstigt att om man märker att kostråden inte gör överviktiga smalare så tänker man inte att det kan vara något fel på kostråden och att dessa bör ses över och ändras, utan istället att man bör ta till kniven och att amputera friska organ. Vi skulle nog behöver fler kostintresserade politiker, ja!

Kommentera