Livskvalitet

När jag rekommenderar träning till andra handlar det oftast om träning för att må bra. På kostrådgivarutbildningen i somras lärde vi oss den optimala träningsdosen: Tre gånger i veckan. Både styrketräning och kondition. Promenera eller jogga, lyfta tungt och sprinta då och då.

Den träning jag själv bedriver är med andra ord inte hälsosam. Jag tränar ändå inte några jättemängder. Det blir oftast fyra gånger i veckan. Liksom många andra är vardagen full med jobb och barnens aktiviteter. Det blir därför ganska korta pass. Något längre morgonpass under helgen och resten kortare, för det mesta intervall. Har försökt få in styrketräning i schemat men måste erkänna att jag ännu inte lyckats helt med detta. Därför har jag nu bestämt med min kostrådgivarkollega Cattis (som skrev fina träningsinlägg här i januari) att hon ska skriva ett specifikt styrkeprogram för mig som skidåkare. Detta ser jag verkligen fram emot J Att boka tid med en PT tror jag absolut kan föra motivation och resultat en nivå högre.

Jag är medveten om att Vasalopp och maraton inte är särskilt bra för kroppen. För mig är det dock livskvalitet och ett sätt att motivera mig. Även om jag verkligen gillar att träna finns det pass jag inte skulle genomfört om det inte vore för loppen jag hade framför mig.

Sedan 2010 har jag skrivit en träningsblogg (http://cillahedin.blogspot.com) - det är verkligen en bra motivation. Genom den blir målen tydligare och träningspassen  mer genomtänkta. Vill gärna inspirera andra och då är det bra om inläggen och träningen har den kvaliteten som krävs.

Utländska lopp verkar locka fler och fler och det är just detta jag fastnat för. Just nu funderar jag på nästa vinters utmaning. Håll gärna koll på bloggen vilket det blir. Kanske är du intresserad?

Det är mycket man ska hinna. För att få energi till det är kosten viktig. Det vet jag. Det vet säkert du också. Men inte alla. Därför är det bra med en sida som Kostrådgivarna. Det kan verkligen ge inspiration!

Avslutar veckans inlägg med att tacka Kostrådgivarna för en toppenfin sida och ett härligt initiativ och tack för att jag fick vara med!

Ha det bra alla, kanske syns vi i spåret någon gång!

 

 

Print Friendly

3 thoughts on “Livskvalitet

  1. Träningen inför är nog bra men loppen sliter på kroppen, framför allt löpningen. Det är viktigt med vilan efteråt. Jag brukar totalvila minst en vecka efter både Vasaloppet och ett maraton. I dag har jag åkt Tjejvasan och tänker vila fram till Vasaloppet nästa söndag. Det är nog lätt att underskatta vilan 🙂

  2. Absolut är det viktigt med återhämtning! Men jag tror att långsam rörelse är det som människan är skapt för. Jag sprang 50 km idag och kommer springa 30 imorgon. Jag ligger på ca 10 mil löpning i veckan och det klarar min kropp.
    Det beror helt på vad kroppen är van. Sänker man tempot är inte sträckan så slitsam. Men det är klart att en mara i maxfart kräver mer återhämtning.

    Men återhämtning och vila är viktigt. Jag håller med om det. 🙂

    Grattis till väl genomförd Tjejvasa.

Kommentera