Livskompetens – om att klara mentala påfrestningar

Jag har gått igenom många förändringar i livet, mestadels roligt och spännande men också djup sorg. I just min kropp har det också skapat en hel del stress. Vissa människor verkar klara nästan vadsomhelst, andra är mer sårbara. Jag märker stor skillnad på de klienter, kollegor, vänner, elever jag möter i vardagen. Beroende på vad du har i ”livets ryggsäck” klarar du påfrestningar olika bra. Här är det dina tankar som ställer till det mest. För dina tankar skapar känslor inom dig. Du vet säkert hur det känns när du sitter i en grupp och vet att snart är det din tur att ställa dig upp och presentera dig. Du funderar på vad du ska säga och hjärtat börjar dunka lite fortare. Bara tanken i den situationen får ditt hjärta att slå fortare. Precis på samma sätt som om du tänker en stund på hur en citron smakar så får du mer saliv i munnen.

Vi kommer alla att råka ut för förändringar och svårigheter i livet. Lär du dig inte livskompetens är det större risk att du hamnar i en hög inre stress som till slut kan göra dig sjuk. Jobbar du som terapeut, personlig tränare eller över huvud taget säljer dig själv och din kompetens är det oerhört viktigt att du också jobbar med din personliga utveckling. Jag skulle även önska att alla som leder personal tänker likadant.

Jag har testat många verktyg för att stärka mig själv mentalt. Inom mental träning finns mycket producerat av professor Lars-Eric Uneståhl som också utbildat mig till coach. Lars-Eric är känd över hela världen för sin forskning inom idrotten och hur viktig mental styrka är för att prestera på topp. Du kan använda samma tekniker även om du inte är elitidrottare. Böcker och CD-skivor kan du köpa på www.buenavida.se.

En person som också betytt mycket för min utveckling är Olof Röhlander, även han utbildad av Lars-Eric, och dessutom mental tränare och en erkänt skicklig föreläsare. Du hittar mer om honom på www.upphopp.se. Där kan du också ladda ner helt gratis en ”Pepp-app” som Olof producerat. Och vill du utvecklas som lärare/föreläsare tycker jag absolut du ska läsa Elaine Bergqvists bok ”Snacka snyggt – konsten att få folk att lyssna”  elainebergqvist.se.

Alla ovanstående personer har på olika sätt hjälpt mig att klara förändringar och att utvecklas som människa. Det är också viktigt att utsätta sig för ett visst mått av stress, annars utvecklas du inte. Är du alltid i din komfort-zon, kommer du alltid få samma resultat. Det gäller ju även träning. En muskel som tränas utsätts för en form av stress för att sen bli starkare.

Mitt senaste fynd för harmoni och stresshantering är Brainsync eller Brain-wave therapy på engelska (finns tyvärr inget i Sverige). Fick ett tips av en duktig kollega och har letat mig fram till den amerikanska hemsidan www.brainsync.com. Där kan man provlyssna och köpa färdiga mp3 filer eller CD skivor. Mp3 filerna kommer som en länk till din dator och sen kan du enkelt ladda ner dem till din mobil. Enkelt att beställa och det fungerar utmärkt.

Brainsync hjälper hjärnan ner i meditation med hjälp av en speciell sorts musik. Skillnaden mot mental träning är att det inte är någon som pratar, det är bara ljud. Du börjar påverka hjärnan med Alpha filer och går sen över till Theta. Det finns mycket att välja på, spåren är c a 15-30 minuter långa. Brainsync har hjälpt mig somna många gånger när jag haft sämre perioder. Dessutom märker jag att jag blir mer kreativ och glad när jag lyssnar regelbundet. Det blir liksom ordning och reda på hjärnkontoret. Egentligen ska man inte meditera när man ska somna, utan sitta bekvämt vaken, men för mig har det passat bäst att göra så. Det här är så intressant att jag överväger att plocka med det som ett inslag på kurs.

Print Friendly

10 thoughts on “Livskompetens – om att klara mentala påfrestningar

  1. Ethel Loberg

    Louice, intressant det Du skriver. Själv har jag haft ett egentillverkat knep de fåtal gånger jag hamnat i "personlig, motbjudande förändring i mitt liv" Jag "sammanförde" mig med mig själv, som jag var som barn. Det minnet är enbart trygghet i mig själv. När jag i "krisens" stund ställde mig framför mig själv som 10-åring så skämdes jag plötsligt över mig själv.

    Där hämtade jag min styrka och klev "stor som en jätte" ut ur mitt tilfälliga dilemma som då helt plötsligt blev till ett pulveriserat mos.

  2. "reTINA"

    Bästa Ni
    Av ren tillfällighet kom jag ätt läsa detta, Louises beskrivning om Brainsync....
    Jag är en 65 + kvinna som i stora delar av livet lidit av "inre kroniskt" högt stresspåslag,svåra sömnproblem sedan barndomen... detta har satt sig i min kropp som fysiskt och psykisk tagit svår skada.

    Jag har provat det mest.... KBT, Mindfulness, yoga, mental avslappning ... inget har nämnvärt hjälp och jag har mycket svårt att komma ned i "vila"
    Jag känner intuitivt att dessa"Brainsync" toner kan vara något för mig.
    Tyvärr också svårt "synbegränsad" och fixar inte det här med "datafiler" skulle så vilja kunna beställa en Cd......

  3. Jag har letat lite mer sedan jag satt och författade alla veckans blogginlägg för en tid sedan och om man googlar på Brain Wave så hittar man lite svenskt material också. Har dock inte en aning om det håller samma fina kvalitet som mina amerikanska tips.
    Från brainsync.com kan man köpa både mp3 filer färdiga och CD skivor vilket som passar.
    Det finns även appar som man får träff på om man söker på dessa ord.

    Min dotter har precis börjat lyssna också (12 år) - under protest kan jag tillägga. Undrar vad det är för konstiga ljud hon ska ha i öronen. Men hon somnar som en stock och sover hela natten. Sen återstår att om några veckor utvärdera om det påverkar henne för övrigt vilket det definitivt gjort för mig. Jag som ibland får hjärndimma p g a en underfungerande sköldkörtel och trötta binjurar som ännu inte är friska, har fått en ny skärpa i huvudet. Det märker jag genom att fakta fastnar lättare när jag läser. Det finns filer inom Brain Sync som heter" Learning" som jag också testar för närvarande. Det är verkligen otroligt effektivt!! Vad skulle inte det kunna göra för alla stressade skolbarn. Det känns som att man "kammar hjärnkontoret fint och snyggt". Känner mig även mer kreativ. Men eftersom jag jobbar från flera håll med min hälsa - ständigt (jag är min främsta försökskanin), så är det ibland svårt att exakt bevisa vad som ger vilken effekt.

  4. Jag laddade ner gratisversionerna och eftersom jag har mejlen på telefon kan jag ta med mig brainsync till sängen t.ex. Vet inte alls vad jag tycker än, det är för tidigt men hur som helst så ger det ju en stunds avkoppling.

  5. Åse

    Jag ska absolut testa! Tänk att få sova mer än 4 timmar i streck! (Visserligen var jag nöjd med just 4 timmar förut för då hade jag tidigare bara sovit 1-2 timmar i streck). Jag vill få tillbaka känslan av att vara pigg, utsövd och alert!

Kommentera