LCHF och Vasalopp?

Vitargo är inget för mig (då det framkallar magknip…). Efter att ha druckit det några år inför Vasaloppet bestämmer jag mig för att bojkotta. Det måste gå att genomföra ett Vasalopp utan. Det här är några år sen och flera av mina kollegor har precis börjat äta LCHF. Klart jag blir intresserad. Annika Dahlqvists bok har nyligen kommit ut och jag läser den. Fastnar givetvis för dessa rader: ”Kolhydrater behövs möjligen vid tungt kroppsarbete och hård fysisk träning, så man får prova ut hur mycket man behöver då. Jag har hört talas om Vasaloppsåkande på enbart fettladdning.”

Jag går in på Annikas blogg och frågar om hon har någon mer information om LCHF-kost och Vasalopp. Hon svarar! Fantastiskt, vilket engagemang att besvara alla konstiga frågor från när och fjärran. Jag hänvisas till Frank Nilsson. Han svarar direkt. Ringer. Just då håller han på att skriva boken Istället för doping. Tyvärr vet han inte mycket mer än det som står i Annikas bok, om norrmannen som åkte Vasaloppet på ägg och bacon. Jag blir tveksam. Jag och en norrman? Alla andra kolhydratuppladdade? Jag kör på nästan som vanligt – dock utan Vitargo.

Nästan som vanligt. Jag har nämligen fastnat för detta med mindre andel kolhydrater. Plockar bort pasta och potatis och äter mindre bröd. Lägger till mer grönsaker. Och fett. Mår perfekt.

Sen tar Björn Ferry OS-guld och det visar sig att han ätit LCHF. Jag är övertygad. Man kan träna och prestera på denna kost.

Jag ska dock vara tydlig med att jag i dag äter lågkolhydratkost. Inte LCHF. Jag tycker inte bokstavskombinationerna är så viktiga. Jag tycker kvaliteten på det jag äter är viktigt. För mig handlar det om att äta så bra som möjligt, för att kunna prestera så bra som möjligt. För att få energi att orka mer än arbete och träning. Det tycker jag att man får med rätt kost.

Rätt kost? Fortsättning i morgon…

Print Friendly

4 thoughts on “LCHF och Vasalopp?

  1. Cecilia Hedin

    Inläggsförfattare

    Det var nog den norrmannen som Annika Dahlqvist skrev om 🙂 Jag tror man behöver äta LCHF fullt ut för att det ska ha god effekt. Har kroppen ställt om till fettdrift så går det nog... Jag märker ju nu när jag äter mindre kolhydrater att vatten funkar långt in i loppet. När kroppen inte är van vid sportdryck - och man klarar av att dricka det, vilket jag gör - ger det bra energi i slutet!

  2. Javisst kan man orka mer med bra kost.
    Jag har tränat kampsport och styrketräning under större delen av mitt liv, men med LCHF kunde jag träna mycket längre och hårdare. Som mest körde jag tre-fyra pass direkt efter varandra utan andra pauser än påfyllning än vanligt vatten. Efteråt var jag så klart jättetrött i musklerna, men inte i sinnet och den känslan har jag aldrig någonsin upplevt med kolhydratkost.

  3. Hej Gustaf,
    Nu har jag ju precis åkt Vasaloppet igen (4/3-12) och jag dricker vatten fram till Risberg. Sen börjar jag med sportdryck i Mångsbodarna (och en halv bulle). Vid vanlig träning funkar det med vatten för mig med och bara lågkolhydratkost. Men när det är nio mil behöver jag lite mer!! Känns i magen dagen efter när man ätit så mycket sött dagen innan!

Kommentera