LCHF-frukost: Louise norska kesopannkaka

Dagens frukosttips kommer från kostrådgivare Louise Edlund som driver Hela Du i Stockholm. Louise är även lärare på MF-gruppens kostrådgivarutbildning och du kan läsa mer om henne på hennes hemsida.


Här kommer vår helgfavorit: kesopannkaka. Jag lärde mig den 2005 när jag var på min första kostrådgivarutbildning i Norge. Man blir mätt och belåten länge!

Receptet är för 1 person men är lätt att öka på om man är en 2 eller flera

  • 2 ägg
  • 2 rågade msk keso
  • 1 msk sojamjöl (kan uteslutas om man vill undvika sojaprodukter, men då blir det lite simmigare)
  • 2 msk smör
  • 1 msk kokosfett
  • salt och peppar efter smak

Sätt stekpannan på svag värme och smält smör och kokosfett. Blanda ihop ägg med keso och sojamjöl. Häll i det smälta fettet i smeten och rör runt. Om du vill kan du klippa ner lite kryddgrönt också.

Häll tillbaka allt i stekpannan och stek på medelstark värme tills pannkakan stelnar. Man kan behöva  röra lite så det inte blir för rinnigt. Om du vill kan du vända och steka på andra sidan, men det är inte nödvändigt.

Servera med grönsaker och några skivor skinka. Paprika är särskilt gott till.


Den här veckan har vi frukosttema. Klicka på frukost så får du upp ännu fler förslag. Njut av början på din dag - varje dag.

 

Print Friendly

Postad i Frukost den av .

Om Pia Nyberg

Pia driver kostradgivarna.se och försöker hålla ordning på detaljerna och alla härliga skribenter. Ibland kommer ett eget inlägg men för det mesta består arbetet bakom kulisserna. Vardagen tillbringas med massera utanför Linköping, varmt välkommen till PIasMassage om du har vägarna förbi. (Mitt profilfoto: caba.se)

2 thoughts on “LCHF-frukost: Louise norska kesopannkaka

Kommentera