Intervju med PT-Jennie om träning på lågkolhydratkost

 

Jennie Düring jobbar som personlig tränare i Göteborg. Hon tränar själv en hel del och hennes mål i år är att springa Stockholm marathon, hennes sjätte marathon totalt men det första sedan hon började äta lågkolhydratkost. Jennie driver företaget Massage & PT i närheten och bloggar också på http://www.traningsnarkomamman.com. Läs intervjun med Jennie om hur det fungerar för henne att kombinera lågkolhydratkost och träning.

Hej Jennie! Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

Jag tränar helst varje dag och är numera väldigt mycket ute och tränar, oavsett väder och vind. Jag träffar ett gäng med fitnesscamp.se, där Lina håller i träningen, två gånger per vecka. Kl. 06.30 kör vi igång. Kallt, mörkt, underbart! En gång i veckan går jag till en PT (personlig tränare) och tränar styrkelyft. Jättekul och nytt för mig! Tyngdlyftning med stång är en spännande utmaning för mig. Löpning 1-2 gånger per vecka just den här årstiden. Längre fram, i mars, blir det 3 gånger per vecka.

Vad har du för mål med din träning?

Mitt långsiktiga mål är att genomföra en Ironman innan jag fyller 40 år, det vill säga om 3,5 år. En Ironman innebär att simma 3,8 km, cykla 18 mil och springa 42 km. Allt i ett bräde! Kortsiktigt mål för i år är att ta mig runt Stockholm marathon. Jag har sprungit marathon 5 gånger tidigare, men det var innan jag blev mamma till alla dessa små godingar jag har nu. 🙂

Varför väljer du att äta lågkolhydratkost?

Jag mår mycket bättre och är piggare! Tidigare, när jag var inne i pasta- och brödträsket såg jag mig själv som en "får jag inte mat NU så blir jag ett monster”-människa. Nu är det extra spännande att satsa på maraton utan pastauppladdning. 

Hur kan en vanlig måltid se ut för dig (vad lägger du på tallriken)?

Frukost: natruell yoghurt med bär, toppat med nötter. Ett ägg.

Lunch: en hög med sallad och protein som ägg/keso/lax. Det som finns hemma. Olivolja och lite nötter och frön på. Middagen ser likadan ut. Dagens middag blev en chorizo med lite äggröra och massa sallad.

Äter du något särskilt inför och/eller efter ett träningspass?

Nä... är jag tom i magen äter jag lite keso och bär. Nötter om jag är på språng vilket jag är ofta är. 🙂  Sedan jag började med lågkolhydratkost måste jag inte kasta mig över mat efter ett träningspass som tidigare. Jag hinner både duscha, ta mig hem och laga mat innan jag äter.

Äter du några kosttillskott och isåfall varför?

Ja, aloe vera. Då jag känt på effekten av detta kan jag inte sluta. Började dricka aloe vera som gravid och blev piggare än någonsin! Jag har halverat mina förkylningsantal till minsta möjliga. Det passerar ju en hel del dagisbaciller här i huset, men de biter inte lika bra längre. Så jag klunkar på ganska bra i tuffare träningsperioder. ARGI+ är ett annat tillskott som jag tar någon timme innan träning, det förbättrar blodgenomströmningen och gör att hag orkar mer helt enkelt.

Vilken skillnad upplever du att lågkolhydratkosten har gjort för din träning?

Jag litar mer på kroppen. Ska jag ut på längre löparturer, så vet jag att jag håller. Jag behöver inte slänga mig över mat när jag kommer i mål. 

Vilka för- respektive nackdelar anser du finns med lågkolhydratkost kombinerat med träning?

Fördel: jag tar inte slut lika fort. Nackdel: jag måste alltid ha med mig egen mat och den maten eller mellanmålet jag tar med mig kräver ofta kyla. Ägg, yoghurt, keso. På gym och andra ställen finns det mest sockermat om man behöver något i farten. 

Vilka kostrekommendationer ger du till dina PT-klienter?

Den här är klurig! I min PT utbildning har rekommendationer varit de traditionella. Men nu, om ett litet tag ska jag gå MF:s kostrådgivarutbildning här i Göteborg. Då blir det lättare! Jag rekommenderar aldrig pasta/ris/bröd till klienter. Inte för dem som ha svårt att hålla vikten i alla fall. Jag var en av dem, trots att jag sprang flera mil i veckan. Nu håller jag vikten prima! De som är smala men kommer till mig för att få mer styrka, de kanske mår jättebra av lite mer kolhydrater. Då får de fortsätta med det såklart! Alla människor är olika konstruerade en del tål "kolisarna" bättre än andra.

Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller kost i samband med träning?

Utvärdera dig själv! Varför orkade jag det här passet bättre än det jag gjorde förra veckan? Spola tillbaka bandet och tänk efter. Och ät dig lagom mätt! Härligt svenskt. 🙂 

Ett stort tack för att du delade med dig, Jennie! Lycka till med din träning och kostrådgivarutbildning!

Print Friendly

2 thoughts on “Intervju med PT-Jennie om träning på lågkolhydratkost

  1. Hej Jennie Düring, ska bli kul att träffa dig på Lic Kostrådgivare i Göteborg till våren. Jag kommer ner och undervisar avslutningshelgen den 5-6/5 - då vi börjar dagen med tentan 🙂
    Vänligen Louise - lärare mfhälsoutbildnignar

Kommentera