Hälsocoaching

I mitt jobb som friskvårskonsulent har jag hälsocoaching. De som kommer vill oftast gå ner i vikt eller börja träna. Ibland både och.

Jag pratar inte om LCHF-kost. Jag tror att bokstäverna upprör en del. Det är mycket bättre att prata om riktiga råvaror. Ekologiskt och gärna närodlat. Ta bort socker och gluten. Glöm margarin och lättprodukter och var inte rädd för fett. Ät grönsaker efter säsong. Svårare än så är det inte.

Om man plockar bort delar av det man ur näringssynpunkt inte behöver (vilket jag läst i Folkhälsoinstitutets SMART-guide är nästan hälften av våra matkostnader) och i stället lägger pengarna på ekologiska råvaror som bra proteiner, fetter och grönsaker, skulle vi må så mycket bättre.

Lägg till träning. Då höjs energinivån ytterligare. Så enkelt men ändå så svårt.

Många vet vad man ska äta för att må bra. Att vi via kosten triggar i gång olika hormoner som påverkar oss olika. Men ändå väljer vi många gånger att inte äta så. Är vi kanske ”besatta” av maten?

Stress och kanske tristess, påverkar oss nog att äta det vi inte tänkt. Vill inte kilona släppa eller energin komma tillbaka kan det vara klokt att börja på ett annat plan. Det mentala. Fundera på vad du vill? Inte bara vikt- och energimässigt, vad vill du i livet? Jag tror att vi många gånger bara låter livet rulla på. Stanna upp och reflektera. Sätt mål. Gör en plan. Sen – kan du leva i nuet, mer tillfredsställd då du vet vilken riktning du valt. Genom att veta vad man vill kan en del av stressen släppa. Fokusera i stället på en sak i taget. Planera dina matinköp och ät i lugn och ro.

Det kanske är så att man får sina ”kickar” av att äta? Och då gärna kolhydratrik mat. Det triggar i gång hormoner som ger ett välbehag. Frågan är: Kan jag få detta välbehag på annat sätt? Vad gillar jag att göra? Vad mår jag bra av? Fyll varje dag med flera för dig positiva händelser. Du fyller på med energi och flyttar fokus från mat till något annat. Ta en dag i taget och njut av stunden.

Print Friendly

Kommentera