Förrvirrad? Vem ska du tro på?

Vad sägs om ditt sunda förnuft? Att lyssna till din egen kropp? Blandat med lite närinsfysiologisk kunskap tilsammans med en gnutta historia.

Hur åt vi när vi var pigga och friska? (Alltså inte hade våra vällevnadssjukdomar. Bakterier är en helt annan sak) Hur äter vi nu när vi har en massa övervikt? Hur såg mormor ut som barn på sitt skolfoto? Hur många tjocka barn fanns på hennes skola? Hur är det idag gällande diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar? Hur såg det ut i Sverige för 50 år sen?

Vad har kolhydrater för uppgift i kroppen? Jo, det ska bli träningsenergi - så ät lite naturliga kolhydrtater om du tränar mycket! Vi ska också använda lite till hjärnan, grönsaker är perfekt.

Vad har fett för uppgift i kroppen? Isolering & energi när du tar det lugnt - behöver du energi: ät fett. Vissa fetter skapar inflammationer och andra minskar dem. Ät mer av de antiinflammatoriska fetterna som fet fisk.

Bojkotta helt kemiskt tillverkade och i labb uppfunna fetter som margariner.

Vad har proteiner för uppgift? Reparerar, renoverar, byggnadsmaterial till hormoner och enzymer, bränsle i värmesystemet mm. Så vill du vara nyservad var dag - ät proteiner.

Enkelt! (om än väl förenklat...)

Välj naturlig kost. Enklast uttryckt är att ät inget som inte fanns för 100 år sen.

Men bröd fanns ju för hundra år sen. Ja, surdegsbröd utan jäst och de år dessa för att fylla ut maten. De åt smörgås med riktigt smör för att orka den fysiskt tunga dagen. De åt smörgåsen för att bli mätta. Idag har de flesta av oss möjlighet att välja mat i stälelt för smörgås och vi har inte en tung fysiska dag framför oss.

Men potatis fanns. Japp, fast helt andra sorter än de vi äter idag. Och de åt dem av samma anledning som ovan... och aldrig i formen av bakpotatis och pommes!

Men havregrynen då? Ja, krossade havre som blötlades över natten, kokades och serverades med smörhåla. Inte dagens snabbvariant på tre minuter som mest bli tapetklister. En helt annan produkt som tyvärr fått samma namn.

Njut av kött, fågel, fisk och ägg. Njut av grönsaker och en god gräddsås. Njut av råvaror som inte är fulla av tillsatser. Njut av naturligt mat. Av naturlig människomat. Är den mängd kolhydrater som du tål. Men bara naturliga kolhydrater, inte fågelfrö som sädesselag fulla av gluten.

Hur vet du att du valt den perfekta mängden för dig och din kropp? Jo, din mage fungerar som den ska, du är inte eftermiddagstrött, du behöver inga mellanmål och ingen "piggätning", du sover bra (här kan dock stress ställa till en hel del), du äter inte saker som du inte har tänkt dig, du ångrar aldrig det du äter och du har en vikt du är nöjd med. Mår du så, så har du troligtvis hittat din optimala fördelning.

Foto: Jenny Grimsgård

 

Print Friendly

6 thoughts on “Förrvirrad? Vem ska du tro på?

  1. Josefin

    Så här enkelt kan det vara! Tror inte man kan förklara det bättre, eller enklare! Tack Anna för ett bra skrivet inlägg, som vanligt! 🙂
    Du har mycket bra kunskap i ämnet, och kan förmedla den!

  2. joan

    Åh, precis vad jag gillar.
    Keep it simple !

    Det ska vara såhär enkelt och kort, så kommer man ihåg det och har lätt för att förstå varför det blir så tokigt med den moderna maten.

Kommentera