Elitmotionär?

Många börjar äta LCHF för att de vill gå ner i vikt eller helt enkelt må bra. Själv har jag en annan historia.

Jag är skidåkare. Ingen elit. Motionär. Eller kanske elitmotionär? Jag har åkt Tjejvasan 14 gånger och Vasaloppet 7 gånger. År efter år. Men så för några år sen behövdes något nytt. Utmaning och förnyelse. Det blev Vasaloppet i Kina. Året efter Marcialonga i Italien och i år König Ludwig Lauf nere i södra Tyskland.

För att kunna genomföra dessa lopp tränar jag året om. Kryddar tillvaron med ett maraton då och då (om jag inte är skadad). För att träna och tävla, även på motionsnivå, krävs en kropp som är mottaglig. Och det är här kosten kommer in. Även en motionär har nytta av att tanka sin kropp med rätt bränsle. Kost och vila är a och o om man ska kunna tillgodogöra sig träningen.

Ni som åkt Vasaloppet har hört talas om Vitargo. Kolhydratuppladdning. Jag ryser när jag tänker på det. Alla måste dricka det, annars orkar man inte. Det var så jag trodde att det var. Och det är här min LCHF-historia börjar.

Fortsättning i morgon….

Print Friendly

6 thoughts on “Elitmotionär?

  1. Gissa vem som har"knarkat" Vitargo veckan innan Öppet Spår och stenhårt varit helt övertygad om jag aldrig skulle klara att åka 9 mil annars... 😉 Tänk så fel man kan ha, men det är klart att det underlättar om man har ett fettdriven kropp istället för den gamla sockerdrivna...

  2. Det här med kosten och Vasaloppet är inte helt enkelt. Vi bor på en skola där maten är - helt värdelös. Livsmedelsverket hade varit nöjda, lätt och fettsnålt! Utan Vitargo och bara med skolmaten är jag hungrig redan i Smågan... När man är van att äta fetare mat så märks skillnaden tydligt! Skolmat är ingen höjdare som uppladdning! Det bästa är ju att bo i egen stuga eller någon annanstans där man kan laga sin egen mat. På Tjejvasan äter vi hotellfrukost, det är skillnad det!

  3. Oh, vad perfekt att du skriver här NU, med en vecka kvar tills vasaloppsveckan drar igång. Vi är nog många lågkolhydratsmänniskor som vill ha tips på mat före, under och efter långlopp.

    Har läst en del om train low, compete high (á lá colting) men kanske inte lika relevant för oss mer mediokra motionärer som jag räknar mig till... =)

  4. Tobias

    Som sagt spännande och höra din historia!
    Jag själv har gjort klassikern utan någon som helst kolhydratsuppladdning och sockerprodukter. Någon kolhydrat under loppen blev det väl i någon bulle eller banan men inte mer än så. Vatten och lite riktig mat gör susen!
    Jag är också på lite mer än motionsnivå. Tränar ca 1 timme om dagen och har hur mycket energi som helst, tröttheten har försvunnit och livet är på topp.

    Tack för en riktigt bra sida.

  5. Jag har testat några gånger nu att åka utan att äta mer kolhydrater än vanligt. Det går ok tycker jag. Gjorde två olika uppladdningar i januari och februari och märkte då en stor skillnad när jag åt en helt vanlig potion pasta kvällen innan! Mycket piggare!! Anledningen att jag testade var att det inte fanns annan mat att välja på! Det var innan Köig Ludwig Lauf som är 5 mil. Men att jag känner så är nog att jag vanligtvis inte äter detta. Man får verkligen testa sig fram....

Kommentera