Blodsockret styrde mitt liv

Jag ställde om min kost till LCHF under våren 2005. Det föll sig förstås naturligt efter att jag nyligen varit och utbildat mig i Norge till kursledare i lågkolhydratkost. Min kropp har aldrig varit direkt överviktig, det har mer handlat om kosmetiska kilon.  Mina största vinster handlade om att få ett stabilt blodsocker. Vilken befrielse! Så länge jag kan minnas bakåt i livet har mitt blodsocker styrt mitt liv. Minns att mamma brukade köpa mig en chokladkaka på stan när jag dippade, hon sa att det var ett bra sätt att få upp blodsockret.  Och visst fungerade det – tillfälligt. Men efter några timmar var man ju nere igen. Det är en hemsk känsla när man tappar all kraft i hjärnan och tankarna blir luddiga, irritationen i kroppen stiger och man blir alldeles skakig.

Hur många är det inte på en vanlig svensk arbetsplats som lever sin vardag på det här viset. Frukost med juice, vitt bröd, sötad yoghurt  och 1-2 koppar kaffe. Blodsockret rätt upp. Så länge vi är friska, kan kroppen hantera det här överskottet och sänka det förhöjda sockret med hjälp av hormonet insulin. Så sjunker blodsockret brant ner igen och det börjar närma sig fikastunden på jobbet och kakburken på bordet. Suget efter koffein och något sött, lite mysigt med kollegorna. Man är ju lite trött och det är några timmar kvar till lunch. Blodsockret har närmat sig en alltför låg nivå och man känner sig lätt irriterad, lite trött och har svårt att koncentrera sig.  Tugga i sig några småkakor till kaffet eller kanske 1 banan och en klase vindruvor ur fruktkorgen och sen är man på gång igen. Blodsockret stiger snabbt, för att timmarna efter igen dala brant.

Så länge vi väljer att åtgärda ett svajande blodsocker med intag av snabba kolhydrater så kommer vi fortsätta leva med dessa besvär.   Och i förlängningen säkert få besvär med ökande vikt och andra mycket värre problem. Dessutom  skapar det här mycket stress för kroppen och kroppen kan inte skilja på olika stressorer. Med stressorer menar jag t ex felaktig kost, för lite eller för låg kvalitet på sömn, vantrivsel på en arbetsplats, leva i dåliga relationer, ekonomisk stress etc. För kroppen är de alla lika illa var och en. Så du har mycket att vinna på att börja eliminera dina stressorer en och en. Börja med kosten, för där får du störst effekter och sen kraften att ta tag i de andra.

Jag har ibland funderat över hur många viktiga beslut som tas av t ex företagsledare när de har lågt blodsocker. Efter timmar av mötesdiskussioner där man fyllt på med kaffe, kakor och bullar eller vita frallor med Lätt&Lagom och light-ost eller andra droger för den delen. Är det så våra politiker tar viktiga beslut som påverkar vår vardag, med ”hjärnsläpp”.  Jag menar faktiskt allvar, du blir vad du äter.  Hade förmånen att lyssna en heldag på Bitten Johnsson nyligen som lärde oss att allt är biokemi, hur du tänker, hur du beter dig, hur du fungerar, allt vi uppfattar om dig. Förstå då hur viktigt det är vad vi matar våra hjärnor med.

 

Print Friendly

11 thoughts on “Blodsockret styrde mitt liv

  1. Åse

    Trots att jag sedan tre år tillbaka äter LCHF så kan jag ibland få "panikhunger" och det går från en minut till den andra! Jag har ännu inte, trots stor övervikt, tappat några kilon så kroppen förstår tydligen inte att det finns gott om fettreserver att knapra på. Jag antar att det är mina binjurar och sköldkörteln (Hashimotos) som är framme och spökar. Min man, som inte har det hormonella problemet, känner inte alls hunger på samma sätt som jag. Han började samtidigt som mig med LCHF och har tappat 10 kg, och då var han inte nämnvärt stor innan. (Nu 72 kg o 189 cm lång!). Han har även fått de goda "biverkningarna" av att känna sig så pigg och stark. När kommer min tur tro?

    1. Hej Åse, har du fått konstaterat att du har problem med binjurarna och sköldkörteln? I så fall har du ganska säkert ett instabilt blodsocker trots LCHF kosten. Hur mycket övervikt har du? Jag vet inte hur du tolkar LCHF men det kan vara en idé för dig att göra en kostregistrering (du skriver ner allt du äter och dricker på 3 dagar (gärna en av dem helgdag) och klockslag för det). Då ser du hur du verkligen äter! Helst diskutera det med en kostrådgivare. Kanske har du fel balans på tallriken, kanske du äter för lite? Svält mår ingen bra av. Har det smygit in några snabba kolhydrater du inte tänker på ? Hur lång tid efter en måltid kommer din "panikhunger"? Du mår förmodligen bättre av att äta lite mindre och oftare och vara noga med att inte äta för lite protein (vanligt bland kvinnor). Om din panikhunger kommer efter upp till 6 timmar efter senaste måltid, äter du troligen alldeles för glest. Vi är alla olika, man får prova sig fram. Tränar man regelbundet dessutom behöver man planera sitt matintag mer noggrant för att orka och må bra. Det är enkelt att ställa om till LCHF själv men inte lika enkelt att hitta en livsstil som håller långsiktigt just för var och en. Därför kan det verkligen vara en bra idé att ta några träffar med någon av oss LCHF kostrådgivare som även kan ske på telefon.

  2. Åse

    Hej Louise! Ja, jag har konstaterat problem och äter Levaxin sedan 15 månader tillbaka. Problemen uppdagades efter att jag ätit LCHF och inget hände och därför provade att äta 0 kolhydrater i sex månader. Då ändå inget hände med vikten så blev jag uppmanad att ta prover för att just kolla upp mina hormon och kortisolvärden.
    I början med LCHF så hade jag problem med att äta mig mätt. Man är ju van som gammal bantare, att man ska vara hungrig för "då tar det". Nu kämpar jag med att inte äta för fort, vet att mättnaden brukar komma (även om jag ibland upplever mig som omättlig och kan äta lika mycket som min man). Jag har ca 30 kg övervikt och numera äter jag även röda grönsaker och ibland morot o kålrot. Och efter de sex månaderna som jag "nollade" så dricker jag även rött vin på helgen. Detta har inte gjort ngn nämnvärd skillnad i vikten.Aldrig frukt, bröd, socker, mjöl osv. 1 mks kokosfett i teet varje morgon.
    Nu har jag börjat att träna sedan 5 veckor, olika sorters pass samt styrketräning. Och då har jag gått upp i vikt utan att det känts som någon skillnad i kroppsmåtten! Känner ändå att jag måste stärka upp kroppen, även om jag många gånger är väldigt trött på em (jag tränar på fm).
    Mina blodsockerdippar händer inte varje dag, utan det kan ta lång tid mellan. Jag har testat mitt fastesocker några gånger och jag har ca 4,6 mmol.
    Till frukost brukar jag göra äggröra på ett ägg, 1-2 msk smör o 1 msk grädde. Till detta äter jag ngn charkprodukt alt 1 burk makrill. Samt mitt te med kokosfett. Trots att jag äter detta vid 7.30 på morgonen och tränar mellan 10-11 så håller min mättnad ända till 13.30 tiden.
    Jag läste på ett forum att om man har sköldkörtel/binjureproblem så bör man äta något mer kolhydrater för att inte än mer stressar kroppen. Nu äter jag ju återigen mer kolhydrater 20-30 g. Men ska och skriva upp igen och kolla upp, som du föreslår.

  3. Cecilia

    Cecilia

    Jaghånlogs med dig om att det är en enorm befrielse att slippa blodsockersvängningarna! Jag var på en konferens förra veckan som inleddes med lunch, sedan satte vi oss runt ett konferensbord där det stod skålar med färsk frukt (bl.a. Vindruvor), torkad frukt och godis. Det började ätas direkt och slutade inte förrän det var dags för kladdkaka och kaffe, sedan fortsatte det likadnt fram till middagen... Jag mindes den tiden då jag var en av dem som åt konstant och kände bara WOW vad skönt att slippa vara sugen!

    1. Hej Cecilia, jag tror att många räknar med att är man på konferens då ska det bjudas hela fikabufféer med en massa sötsaker, det ska vara karamellskål i kurslokalen och däremellan trycker man i sig färsk frukt och alldeles för mycket kaffe. Hela mitt tidigare yrkesliv såg alla möten på hyrd lokal ut så. Eftersom var och varannan person har sömnbrist så får man liksom "koma" när man ska sitta en stor del av dagen och ha möte/kurs etc. Det är ju kroppens första signal vid akut sömnbrist att stoppa en snabb kolhydrat i munnen för att det i sin tur påverkar serotoninet, som in sin tur är ett förstadium till melatonin som är vårt sömnhormon. Gå och lägg dig!! vill kroppen egentligen säga.

  4. Hej Louise
    Ja, man kan undra hur många beslut som har tagits på socker trötta hjärnor. Möter många människor som "måste" jacka igång dagen med bullar, jos och frukt. Och dagen kommer fortsätta i samma anda, tills den slutar hålögt i soffan stirrandes in i TVn.
    Men så fort de tar bort jos, mackor och frukt så får de en helt annan energi som håller HELA dagen, samt magen fungerar som den ska. både för dom som uppplever dusch effekten och de som krysta i minuter och glädjandes klämma ut några tallkottar. Lyssna på Louise hon har såå rätt. du blir det du äter.

    1. Hej Alex, visst är det så. En annan aspekt på att vi blir vad vi äter är att kroppen prioriterar inre organ och överlevnad i första hand. Sekundärt kan den dela med sig till hud, naglar, hår - sådant som kanske är lite kul att ha välvårdat och snyggt om vi man så. Men förser du inte kroppen med rätt näring så räcker det definitivt inte till sådant som inte är essentiellt för vår överlevnad. Vem har inte hört uttrycket : skönhet kommer inifrån, och så är det verkligen. Så vill du se bra ut, träna kroppen för cirkulation, "detox" och ett friskt utseende, ge den rätt näring, sov tillräckligt (mer om det i veckan), sök dig till aktiviter och människor som får dig att skratta ofta, hitta din "stressbalans" - och för all del, glöm inte att allt du smörjer utanpå huden också går in i kroppen.
      Vill du hårddra det kan du säga att du ska inte smörja något på huden som du inte kan äta. Kokosfett är förresten världens bästa hudkräm. Smörj över hela kroppen (det finns ekologisk som inte luktar kokos) när du duschat och du blir mjuk "som en bebis". På köpet får du in lite i kroppen också, men du behöver förstås stoppa det via munnen för bäst effekt. (jag har även märkt att man tål solen bättre när man smörjer sig med kokosfett)

  5. Min stora vinst med LCHF-kost är just precis det du beskriver: Jag slipper blodsockerfallen! Det är så skönt att slippa bli sådär matarg som jag ofta blev tidigare när man kom hem från jobbet och skulle laga middag. Då blev det ofta argt beteende och ett djupdyk i godisskålen för att jag skulle klara mig tills maten blev klar.
    Jag fick även ganska ofta blodsockerfall när jag tränade. Var hemma en sväng och slängde i mig en macka lite snabbt efter jobbet och därefter till träningen. En halvtimme in på passet så damp blodsockret och så svartnade det för ögonen. Otäckt.
    Nu är jag hur stabil som helst och det känns tryggt och faktiskt ganska bekvämt.

    1. Hej Anna, vilket roligt uttryck "matarg". Det ska jag komma ihåg. Man är inte direkt sitt trevligaste jag när man är i en blodsocker-svacka. Och det är så oerhört viktigt när man tränar mer regelbundet. Man behöver äta en riktig måltid 1 1/2 - 2 timmar innan och ev. fylla på med något litet c a 30 min innan som ger lite extra energi. Sen ta t ex en proteinshake direkt efteråt ev med lite extra kolhydrater. Så bra att du har hittat din balans i kosten nu så du kan fungera på ett bra sätt. Lycka till!

Kommentera