Att sätta mål och ta reda på varför de är viktiga

Kostrådgivare och Personliga tränare vet hur viktigt det är att sätta upp mål tillsammans med klienten. Hur ska man annars veta om man tillsammans når de resultat man önskar. Målen bör vara så tydligt formulerade att du enkelt kan stämma av när du nått dem. Och du ska själv kunna påverka dem, inte vara beroende av andra.

Att må bättre är inget tydligt mål. Att ha energin kvar till minst kl. 20.00 på kvällen är ett tydligt mål. Det är mätbart. Var lite försiktig med att sätta viktmål i kg som är tidsbestämda. Vi vet inte hur kroppen kommer att reagera och jag vet av erfarenhet hur många klienter blir besvikna om kroppen inte svarar direkt så som de önskar. Sätt istället mål som du bättre styr över, t.ex. att du i 3 veckors tid ska ha med dig matlåda varje dag till jobbet, komma i säng 3 dagar i veckan senast kl. 22, orka springa x km den 1 mars osv.

Ett mål ska också vara tidsbestämt och det ska vara ”tändande”, det ska ge dig extra energi.

Om du ska förändra saker i livet som du inte mår bra av då måste du också sätta mål. Jag skrev tidigare i veckan om stress. För att komma ur en hög inre stress behöver du veta vad du ska börja ta tag i och sen sätta upp ett mål för hur du ska gå tillväga. Jag har en bra övning som jag gör med mina klienter som du också kan göra när du känner dig vilsen inför en förändring och ett viktigt mål. Och kom ihåg att ingenting blir på riktigt förrän det skrivs ner på papper. Det räcker inte med att du vrider och vänder på ett mål i tanken.

Du gör ett kontrakt med dig själv. Först skriver du en rubrik på ett tomt papper:

  1. Det här är mitt mål och det ska jag ha uppnått den XXXXX:

Sen skriver du tydligt vad som är ditt mål….

  1. 10 anledningar till att jag ska anstränga mig för att nå det här målet, vad kommer att hända med dig på vägen när du nått målet:
  2. osv

du fyller i varenda anledning till att det här faktiskt är viktigt. Det är ganska enkelt i början men när du kommer till 4:e, 5:e anledningen då börjar det ta emot. Det är meningen, jobba vidare. Tänk utan ramar. Om jag har som mål att städa skrivbordet ordentligt och det ska vara klart på fredag kväll kan jag hitta de mest annorlunda anledningar till att jag verkligen ska anstränga mig. Det kan handla om att jag blir av med en stor stressklump i bröstet, slipper höra min dotters klagan över att det alltid är så stökigt där jag arbetar, eller att jag då kan få plats med den där vackra vasen med blommor i som gör mig glad. Du ska få ur dig 10 anledningar, inte färre.

  1. Mina 3 största hinder för att nå mitt utvalda mål:

Använd 3 rader och så skriver du sanningsenligt vad som hindrar dig eller hindrat dig hittills. När du lyfter upp dina hinder tydligt finns det större chans att du lär dig undvika dem.

  1. Vilka personliga resurser har du för att lyckas? Även, vem/vilka kan hjälpa dig att lyckas?
    Använd 3 rader till att beskriva det. Du har alla resurser du behöver du ska bara lyfta fram dem. Och var inte rädd att be om hjälp för att nå dina mål.

Lycka till med alla dina förändringar – i stort och smått!  Ge mig gärna återkoppling hur det går.

Print Friendly

2 thoughts on “Att sätta mål och ta reda på varför de är viktiga

  1. Lena

    Väldigt intressanta inlägg. Det där med att inte sätta ett viktmål i kg som är tidsbestämt var ett bra råd. Det är nog många som gör detta dock. Jag har ett eget viktmål som jag ännu inte har uppnått och då började jag januari 2009. Det första halvåret gick jag däremot ner 70% av viktmålet så jag är nöjd ändå. Motivationen att går ner mer är inte lika stark längre. Det är också bra gjort att kunna behålla sin viktnedgång i 3 år. Frestelserna är många och de hinder som finns är framför allt stress o att blir bjuden på godsaker samtidig som jag vet att jag tål lite avsteg.
    Det bästa jag har gjort är dock att ha anlitat en kostrådgivare för processen blir mycket roligare då. Vissa människor klarar av att peppa sig själva men det är verkligen olika hur man fungerar.
    Jag är numera utbildad kostrådgivare själv fast har ett annat yrke som tar all min tid. Detta ämne är dock väldigt engagerande och det skulle vara mycket kul att kunna jobba lite grann som kostrådgivare för att kunna coacha andra människor till en bättre hälsa. Det är också ett av mina otidsbestämda mål.

    1. Hej Lena, tack för att du delar dina erfarenheter. Det är aldrig fel att sätta mål och sen justera dem eller välja andra, det är att inte ens försöka sätta mål som är fel. Ett mål kan ju också vara att ta en dag i sänder om man väljer det. Men sätter inte du mål över ditt liv, så kommer andra att göra det. Kul att du tyckt det var viktigt med en kostrådgivare.
      Som jag skrivit tidigare är det just enkelt att ställa om kosten med all information som finns på nätet, men finjusteringen för allt långsiktigt kan vara lite knepigare utan en kostrådgivares hjälp. Särskilt om man har problem med stress sjukdomar, hormonella obalanser och intoleranser. Gör så som du beskriver, jobba lite grann vid sidan om. Så började jag för 7 år sen. Sen blir det lite här och lite där, och lite mer och ännu mer. Man behöver inte säga upp sig från jobbet och ta allt fullt tid. Det skulle jag nästan avråda ifrån.

Kommentera