Är det antioxidanter i tomaten?

Antioxidanter

Många grönsaker innehåller bioaktiva ämnen -  antioxidanter – det där har vi hört talas om! Och antioxidanter är något nyttigt som t.o.m. finns i vin och choklad!

Hos växter finns ofta något som kallas sekundära metaboliter – ämnen som inte har någon del i den grundläggande funktionen. Det kan t.ex. vara försvarsfunktioner mot svamp, bakterier, virus eller också kan det vara signalämnen som ska attrahera pollinerare eller något som ska skydda mot UV-ljus. Vissa av dessa ämnen kan vara giftiga för människan medan andra är bioaktiva och nyttiga.

Antioxidanterna ska rädda oss från oxidation, d v s neutraliserar reaktiva reaktioner av syre som orsakar skador i kroppen, vilka kan leda till bl a cancer.

Här är några exempel:

  • Askorbinsyra, som omvandlas till Vitamin C i kroppen, och även är viktig för upptag av järn, kalcium, koppar och folsyra. Mycket askorbinsyra hittar vi i havtorn, svarta vinbär, gul paprika och grönkål
  • Karotenoiderna beta-karoten som finns i morötter, grönkål och spenat, lykopen i tomat och lutein i spenat och broccoli.
  • Tokoferoler är E-vitaminer som finns i oljor, spenat och grönkål.
  • Flavonoider som är antioxidanten i lök, broccoli, grönt te, blåbär, vinbär och rött vin.

Ta inte antioxidanter i tablettform

Finns det inget negativt med antioxidanter då? Nej, inte så länge de tas i sin normala form, dvs i bär eller grönsaker. Det kan också finnas stora synergieffekter där antioxidanter reagerar tillsammans och får en än större positiv effekt. Det har t ex gjorts studier på att ge rent lykopen till råttor med prostatacancer men helt utan effekt. Däremot gjorde torkat tomatpulver att cancern minskade hos råttor. Det behövs alltså hela innehållet i tomaten för en antioxidant-effekt – inte bara utvunnet lykopen.

Det finns även studerade samband mellan lägre cancerfrekvens vid intag av karotenoider via kosten. Men däremot en ökad frekvens av lungcancer vid intag av betakaroten i tablettform. Man ska alltså akta sig för att stoppa i sig antioxidanter som kosttillskott!

Inte allt i grönsaken är nyttigt

Alkaloider är ett exempel på giftiga ämnen i växter; i capsaicin (det starka i chilifrukter), ergin (LSD), caffein i kaffe och nikotin i tobak som påverkar vårt nervsystem.

Det kan finnas nitrat i vissa grönsaker som växt med dåligt ljus och i rödbetor. Nitrat omvandlas till nitrit i kroppen, är lätt giftigt och skadligt för spädbarn.  I rabarber och spenat finns oxalsyra som bildar oxalsalter som blir till njursten. I kålväxter finns glukosinulater som i vissa fall motverkar upptagningen av jod.

Men man måste komma ihåg att de positiva effekterna av att äta ett varierande antal grönsaker överväger stort och att det krävs större mängder för att orsaka skada. Det är viktigt att inte göra om en enda grönsak till basföda såsom många gör med potatis eller ris. En god variation av grönsaker ger det bästa näringsinnehållet.

ORAC-värde

Det här ju överkurs – men det går att mäta effekten av antioxidanterna i labmiljö och få fram ett värde, ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Jag hittade en amerikansk rapport där de listat en oändlig mängd livsmedel och dess ORAC-värde.

Blåbär som brukar höjas till skyarna som antioxidantrika hamnade på ett hyfsat värde av 9621, medan aroniabär hade 16062, fläder 14697 och röda vinbär 3387. Andra toppnoteringar var rå ingefära 14840 eller rå vitlök 14840 eller ett glas Cabernet Sauvignon på 4523.

Ref.
Egna föreläsningsanteckningar SLU
USDA Database for the Oxygen Radica Absorbance Capacity (ORAC) of Selected Foods, 2010

Print Friendly

3 thoughts on “Är det antioxidanter i tomaten?

  1. Janicke

    Blir lite orolig över uppgiften att capsaicin skulle vara onyttigt. Jag har läst att det gör gott, inte minst för att lindra besvär vid reumatism och andra smärtor. Både som livsmedel och som salva.
    Själv har jag fått för mig att (efter att ha läst diverse kokböcker med chili) det hjälper till att hålla förkylningar borta och jag slänger dagligen rejäla doser chiliflakes i maten.
    Förgiftar jag mig?
    Vore tacksam för en kommentar.

    1. Jag skrev att alkaloider, däribland capsaicin, har en nervpåverkan. Det finns salva som man smörjer in smärtande kroppsdelar med och som har capsaicin som verksamt ämne för att döva smärtan. Det kan även vara smärtlindrande att inta vid t ex reumatism precis som du skriver. Om man inte har de problemen ser jag ingen anledning till att man ska stoppa i sig överdrivna mängder av chili utan använda det som krydda om man tycker det är gott. Själv är jag t ex oerhört känslig och slemhinnorna i munnen och svalget svullnar om jag får in en chilitugga i munnen. Jag kan inte säga om du direkt förgiftar dig, men det finns de som påstår att man kan bli beroende av capsaicin-kicken.

  2. Janicke

    Tack för svar!
    Jag är uppenbarligen inte ett dugg känslig för hettan i chili, får inte ens en kick. Inbillar mig bara att capsaicin hjälper till att hålla förkylningar och annat otyg borta. Men nu ska jag helt klart dra ner på mängden!

Kommentera