Äntligen!

Ok. Jag vet. Jag HAR sagt vid flera tillfällen och under flera år att nej, det var minsann sista gången jag såg det här, men nu är det dags igen…  imorgon drar melodifestivalen igång! Jag ÄLSKAR den här perioden och ännu mer sedan vi fått barn. Det sänds snudd på i det senaste laget för dem så det blir dansande i pyjamas och lite grinigheter på söndagen, men men men.

TV-snacks

Jag som annars inte är så brydd om TV-snacks har finurlat länge på vad vi ska ha till denna premiärkväll.  Beslutet blev:

  • Chokladdoppade gojjibär
  • Tryffelmed kaffesmak
  • Tryffelmed barnsmak

Receptet med chokladdoppade gojjibär är inte svårare än att man smälter choklad och häller i massa bär, vevar runt. Detta breds ut på en plåt med smörgåspapper som sedan får kallna. När "bräcken" är kalla bryts de till lagom bitar.

Jag provade även att hälla ut smeten i bullformar.

Det blev ju ok till skillnad mot mitt nästa projekt. Tryffelkulorna från Anna
Halléns LCHF för kvinnor
är en favorit men jag kände mig lite lat denna gång...  Tänkte att jag pluttar ut smeten  på bakplåtspapper.

Och det är något med brunt och högar som får mig att tänka på andra saker.

Fick så snilleblixten att även prova i ischokladformar.

Ok lite bättre.

Nästa problem var ju att tryffeln skulle chokladdoppas. Här gav jag liksom upp och lovade mig själv att inte hitta på egna sätt nästa gång  utan följa receptets förslag till hur man ska göra:

1 dl vispgrädde som du kokar med 1 msk snabbkaffe i en tjockbottnad kastrull. Smaka av tills smaken passar dig. Sänk värmen. Dela 125 gram mörk choklad (70%) i bitar och smält i den varma grädden. Häll smeten i en skål och täck med plastfolie.

Stelna och svalan i kylen. Forma med handen smeten/degen till små tryfflar. Smält 125 gram mörk choklad (70%) i en skål i micron eller i ett vattenbad. Doppa tryfflarna i den smälta chockladen. Låt stå kallt 1 timme innan servering. 

Jag experimenterade med smaken också, men det blev lyckat. Istället för snabbkaffe hällde jag i en halv kopp espresso - mums! Den grädden var god att smaka av!

Till barnvarianten skippade jag kaffet och tog en tesked kanel och en tesked vaniljpulver istället.

Det blev en rejäl laddning så ska ta med några till jobbet idag och även försöka fresta mitt eminenta kaffebesök i eftermiddag, nämligen  Klara Desser! Fast det känns lite pirrigt att bjuda min stora kokboksförfattarfavorit... speciellt när mina experiment ser ut som de gör...  kanske ska gömma undan dem och välja de finaste från plåten...

Godis från affären?

Om barnen ändå ska få kolhydrater, köp från affären? Nja. Jo. Ibland.

Våra barn får ibland godis från affären men när jag hinner och orkar vill jag göra eget godis. Då blir det iallafall med så få tillsatser som möjligt och utan de så kallade azofärgerna. Detta är färger som Livsmedelsverket först förbjöd men i och med EU, tillät igen. Jag ser ingen anledning att ge mina barn något som Livsmedelsverket säger "kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner hos en del personer" och då symptom som hudutslag, astma, nässelfeber och eksem. SLV fortsätter skriva att reaktionerna "...är vanligare hos barn än hos vuxna.." Läs hela artikeln om azofärgerna på Livsmedelverkets hemsida. 

Jag förstår verkligen inte varför vi ska tillåta färgerna...

 

Gojjibär och LCHF?

När jag söker på exakt innehåll på gojjibär hittar jag tyvärr ingen officiell källa (t.ex. Fineli) men sammantaget så verkar det som näringsinnehållet i alla fall visar på en väldigt hög halt av antioxidanter, vitaminer (mycket vitamin C) och mineraler. I Kina anser man att bäret till och med har en läkande kraft.

Bären innehåller hela 68g/100g kolhydrater så fixar du det kan du unna dig bären  emellanåt.  Jämför med blåbär som innehåller cirka 6g/100g. Själv är jag försiktig med denna mängd kolhydrater men jag ger hellre mina barn detta istället för en påse lösviktsgodis.

Tyvärr ryktas det om att bären ska vara väldigt besprutade så håll utkik efter ekologiska.

Om barnen måste ha godis alls? Naturligtvis inte! Men där får vi alla välja själva guschelov 🙂

 

ÖNSKAR ER ALLA EN GLAD MELODIFESTIVALSPERIOD!

Print Friendly

Postad i Reflektioner den av .

Om Pia Nyberg

Pia driver kostradgivarna.se och försöker hålla ordning på detaljerna och alla härliga skribenter. Ibland kommer ett eget inlägg men för det mesta består arbetet bakom kulisserna. Vardagen tillbringas med massera utanför Linköping, varmt välkommen till PIasMassage om du har vägarna förbi. (Mitt profilfoto: caba.se)

4 thoughts on “Äntligen!

  1. Jag är en av de människor som ÄLSKAR melodifestivalen. 🙂
    De senaste åren har även sonen, som nu är 6 år, varit med och tittat och då spelar vi in tävlingen och tittar hela familjen tillsammans på söndagen. Det är en härlig tradition. Jag har inte planerat in något TV-gott i år än, kanske blir det Anna Halléns jordnötsgodis... men då blir jag nog ensam i familjen att äta dem vilket kanske leder till att jag äter aldeles för många.

  2. Helene

    Ost och grönsaksplock gillar jag. Ibland gör jag nötter och doppar i smält mörk choklad. Om man inte orkar göra eget godispyssel kan man ju helt enkelt ta en bit mörkchoklad ev med lite nötter till. Inget spill och kladd.

Kommentera