Ägg, superlivsmedlet!

Vi som äter LCHF är ofta storkonsumenter av ägg så därför tänkte jag köra lite äggfakta!

Ägg är ett fantastiskt livsmedel och det är ju inte konstigt, ett livsmedel med betoning på liv. Börja dagen med ägg och du har stor chans att få en bra kostdag, en bra viktminskning och lång mättnad! (förutsatt att du inte är äggallergisk!)
Jag märker stor skillnad när jag börjar dagen med ägg, en omelette kan jag stå mig på i 6-7 timmar, minst.

Detta superlivsmedel är helt fantastiskt! Vet ni om att vi i princip kan leva enbart på ägg och det enda vi saknar då är c-vitamin? Den innehåller fullvärdigt protein, nyttiga fettsyror och många vitaminer och mineraler! Få andra livsmedel kan matcha detta. Ett ägg ger oss en tredjedel av vårt dagsbehov av selen, vitamin E och B12. Gör en treäggsomelett och du får i dig hela dagsbehovet! Inte många tänker på att ägg innehåller fler vitaminer och i högre koncentrationer än de flesta grönsaker. Det krävs 32 morötter för att få i sig lika mycket selen som i ett enda ägg! Nu är ju inte grönsaker utbytbara mot ägg men ett toppenkomplement! Få andra livsmedel har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen som just ägg.

Ägg innehåller även mycket D-vitamin! D-vitamin kan spela en central roll för immunförsvaret och ha betydelse för tarmcancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes. Något annat som ägg är rikt på är kolin, äggulan är en av de rikaste källorna till kolin. Vad är kolin bra för då? Jo, kolin förbättrar reaktionsförmågan och minnet. Kolin hjälper till att hålla kolesterol flytande och finns i cellernas membran.

Ägg är tillsatsfri! Förpackad i naturens förpackning! Väljer vi ekologiska ägg så har vi ännu större chans att få i oss ett bra livsmedel.

Ägg innehåller också alla de livsnödvändiga aminosyrorna i en perfekt blandning och detta gör att kroppen kan utnyttja allt protein i ägg. 8,5 ägg motsvarar den mängd protein en vuxen man behöver, 7 för en kvinna.

Det är så enkelt att höja näringsinnehållet i en måltid genom att addera ett ägg, jag blandar ofta ner en äggula i smoothien till mina barn 🙂 Att göra mjölfria pannkakor på morgonen är också ett toppenbra sätt att få i sig ägg om man inte gillar omelett, äggröra eller kokta ägg.  Proteinerna i äggvitan gör ägg till ett kanonbra bindemedel, räcker med ägg i köttfärssmeten (istället för ströbröd).

Ägg är dessutom klimatsmart! =)

Per 100 gram:
141 kcal
12.6 gram protein
10.1 gram fett
0 gram kolhydrat

 

Print Friendly

9 thoughts on “Ägg, superlivsmedlet!

  1. Sara

    Mina sex hönor går ute och sprätter i dagsmejan och förser oss med ungefär fyra ägg om dagen just nu, det blir väl mer vartefter solen tilltar. Det goda samvetet blir en extra krydda, så det finns inget godare.
    ...eller ... skulle vara den coq au vin vi kan göra ett par gånger om året då ... hur det nu blir med samvetet där.

  2. "reTINA"

    Hej på Er äggälskare....jag har närt en dröm ... genom ären...åtminstone de sista 15.... att få ha några egna värphöns, från påskatid till slutet av oktober....vi har ett gammalt dass (sedan 20 år aldrig använt sas...) i vårt fritidshus, fina hyllor och litet fönster..lätt "nätat" för utegång o pickande, jag är.mycket tacksam för råd och tips....hur starta egen minihönsffarm...vilken ras....foder....?
    "Aioli = nötmaräng"

    1. Annika, jag måste äta minst 3 ägg för att stå mig, men det är ju också ett tydligt bevis på att vår ämnesomsättning skiljer och att räkna kcal blir ganska hopplöst. Ät tills du är mätt men inte mer 🙂

  3. Annika

    Då kanske jag ska prova att ta ett ägg till... =) Jag har haft en sköldkörtelinflammation och medicinerar för det. Verkar vara jättesvårt att gå ner i vikt hur strikt jag än är. Att minska på mjölkprodukter gör någon skillnad men väldigt lite, kanske två kilo.

Kommentera