Veckans fråga: Hur mycket D-vitamin?

Det här är en fråga som vi ofta får, i olika former. Lena benar ut det en gång för alla! Eller utifrån vad kunskapen idag säger i alla fall …

 Jag har förstått att man ska äta mycket mer D-vitamin än vad man tidigare rekommenderat. Jag har ätit LCHF i snart ett år och undrar hur mycket är mycket?

 Lena Larsson svarar: D-Vitamin är ju en het potatis i alla ”läger” idag med stora diskussioner om, ska vi eller ska vi inte äta det?

Känn efter, höst- och vår depression, trött och hängig, ingen lust med något? Ja, då kan de vara dags att prova D- vitamintillskott.

D-vitamin bidrar till…
• upptaget av kalcium i tarmen
• upprätthållandet av normalt skelett och tänder
• ett normalt immunförsvar
• upprätthållandet av normala muskelfunktioner
• och påverkar i en massa andra funktioner i kroppen

D3-vitamin kommer från ullfett. D2-vitamin kommer från jästsvamp och har inte ett lika bra upptag.

Naturliga källor är fet fisk som Ål, Gös och Sik och äggula. Men det går inte att få i sig tillräckligt genom bara mat.

RDI (rek.dagligt intag) är i Sverige mycket lågt 10mcg (400IE) det kan man köpa på Apoteket. I hälsofackhandeln finns många bra D3-Vitaminer.

Dosering 400IE (10 mcg) är så lågt att man inte har uppmätt några särskilda effekter.

Vid 1000IE (25 mcg) finns flera studier där man fått bra effekt, det är en lämplig dos om man inte har allt för stora problem med trötthet och depression.

Många har frågat mig om Solariet kan ge D-vitamin. Nej, de flesta solarier har UVA rör och det ger inget D-vitamin. Det vi vill ha är UVB.

Vid överdosering: Kalciumvärdet höjs och stora mängder lagras i organen som lungor, hjärta och njurar och kan ge allvarliga störningar som oregelbunden hjärtfrekvens och höjt blodtryck och njursten.

Men det är många som menar att det är näst intill omöjligt att överdosera och jag tror att det är omöjligt när det gäller den naturliga vägen genom ljus och via maten (den animaliska) vi äter men med kosttillskott är det nog möjligt, för kroppen kan inte sluta att ta upp och lagra.

Som vanligt känn efter eller be doktorn ta prov.

Hälsningar,
Lena

Print Friendly

2 thoughts on “Veckans fråga: Hur mycket D-vitamin?

  1. När det gäller rekommenderad dos så beror det vilken nivå man utgår ifrån. Man höjer sitt d-vitaminvärde i blodet med 25 enheter om man tar 1000E D-vitamin per dag.
    Jag har träffat några patienter som haft låga värden; ca 25-35 (25-oh-d). Jag har då rekommenderat 2000E per dag i en månad och sedan mätt om värdet. Det har då stigit till ca 75 och således har jag då rekommenderat att fortsätta med 1000E till våren.

    Om man inte har symtom så tror jag att 1000E per dag räcker över vintern om man vill förebygga en brist. Då kan man också slippa kostnad och besvär med provtagning.

    Doser under 10 000 E per dag anses säkert, så de doser som säljs idag har en mycket god marginal till riskabla nivåer. Undantag är patienter med njursjukdom eller sjukdom i kalk-omsättningen som bör diskutera med sin läkare om rätt preparat och dos.

  2. Jag började känna mig vintertrött i början av november och undrade varför. Började med D-vitamin, 1000E per dag, och redan efter ett par dagar märkte jag skillnad. Trötthet och depp som borta. Placebo? Vet inte men jag fortsätter absolut med tillskotten 🙂

Kommentera