Varför LCHF/paleo diet, medelhavskost är bra för dig

Vad LCHF är vet säkert ni som redan läser bloggen, men kort handlar det om att minska på kolhydraterna och öka fettintaget.

De många frågar är: ”Äter du INGA kolhydrater?”

Hur svarar man på det kort när man står i lunchresturangens kö och beställer lunch. Uppenbarligen så kommer jag inte hinna gå igenom vad kolhydrater är och var de finns och att det inte bara finns kolhydrater i pasta, potatis, ris, godis och proteinbars och sportdrycker. Hinner heller inte gå genom hur människokroppen fungerar, när använder vi fett, kolhydrater och protein som energi till hjärnan och musklerna? Så vad tror ni svaret blir?

Helt rätt gissat! NEJ jag äter inte kolhydrater. Så… då kan jag njuta av min lunch i lugn och ro, skönt. Men ni som läser på denna blogg vet ju bättre, annars så skulle ni inte vara här och läsa om det inte var så. Eller så läser ni till dietist och ville göra ett kort besök i upp- och nervända världen, eller att ni var under pistolhot och tvingades surfa runt på LCHF-bloggar. Ni vet att det finns kolhydrater i grönsaker, nötter, frukt. Samtidigt så behöver det inte handla om att äta 0 kolhydrater (vilket för övrigt är näst intill omöjligt). Utan det handlar precis som namnet antyder Low Carb High Fat.

Det jag lärt mig under åren är att lägga energi på de som är intresserade av att veta mer om hur de kan äta för att må bättre. Jag har slutat med att försöka omvända människor, men jag berättar gärna hur jag resonerar.

Till saken, varför jag tycker att LCHF/ paleo diet är bra För Dig?

Om du är överviktig så är du det för att du tankat din kropp med fel bränsle, har inte hört någon som blivit fet på endast fett och 0% kolhydrater. Det är sockret (kolhydraterna) som gör dig överviktig, trött och sjuk, punkt slut. Medelhavskosten pressenteras som maten nr 1 för att hålla vikten och även mota hjärt/kärlsjukdomar till dörren. Det som tyvärr händer är att vi i Sverige modifierat den. Vi blandar i grädde i pastasåsen, vi äter snabbmakaroner med socker (ketchup) 5 dagar i veckan, vi äter grönsaker med en variation som motsvarar forna Sovjets variation i bilmodeller. Vi får för lite sol, vi umgås inte med varandra under samlade måltider. Jag har en syster som bor i pastans förlovade land Italien, kan ni gissa vad Italienarna plockar bort först, framåt vårkanten när de ska komma i badbyxorna, jo kan ni tänka er: PASTAN. Dom vet något som stora delar av Sverige inte vet.

Fett och proteiner gör dig mätt genom ett snillrikt system där hormoner och enzymer är inblandade till max. likaså med kolhydrater fast tvärtom, vi ÄTER mer om vi äter socker (kolhydrater) det är en livsviktig funktion som vi skulle behöva om vi fortfarande bodde på savannen och var tvungna att gå utan mat en längre tid (Pressbyrån och 7-eleven fanns inte då som bekant). När vi väl sprang på socker i naturen så tuggade vi i oss så mycket som möjligt allt för att bygga på fettlagret så vi kunde trampa vidare över vidderna på jakt efter den mat som gjorde att hjärnan och muskler kunde växa nämligen proteiner och fett.

Men märkligt nog finns det vetenskapsmän, läkare, dietister m.fl. idag som inte fattar detta utan kliar sig i huvudet och ser förbryllade ut när människor blir kvitt högtblodtryck, diabetes, går ner i vikt och håller sig friska. Man skyller detta på både det ena och andra, och kanske höjer ett förmanande finger och säger – du ska nog inte hålla på med dieten för länge. Jag tror att vetenskapsmän identifierar sig själv med sina forskningsresultat så när du kritiserar forskningsresultaten så kritiserar du forskaren.

Finns det någon skillnad mellan LCHF och paleo diet och var ligger den?

Den stora skillnaden är att inom paleo diet så äter man inte mjölkprodukter, gluten och processad mat. En del anser att vi druckit mjölk men att den då varit opastöriserad.

Jag tycker att det är viktigt att påpeka att det finns olika synsätt på LCHF. För mig kan LCHF varar mycket grönsaker med en biff och en klick smör eller bea på. Det skulle också kunna kallas medelhavskost, GI och/eller paleo diet om det var utan smör. Fortfarande handlar det om att skippa/ minska på kolhydrater och stärkelse. Vad du väljer att kalla den är upp till dig. Men faktum är att det funkar för att optimera hälsa, träning och livskvalitet.

Kanske är anledningen till att det finns flertalet experter som proklamerar för att deras modell är den rätta, att det finns stora ekonomiska intressen i det hela, är jag forskare så får jag pengar någonstans ifrån för att kunna bedriva min forskning, är jag kost guru och har egna produkter som jag vill sälja och tjäna pengar på så är jag angelägen att få ut mina teorier.  Det som kanske är mest märkligt är att vi måste ha någon som säger till oss hur vi ska äta.

Att äta är en primal instinkt, hur kunde det bli så här?

Print Friendly

13 thoughts on “Varför LCHF/paleo diet, medelhavskost är bra för dig

  1. "Jag har en syster som bor i pastans förlovade land Italien, kan ni gissa vad Italienarna plockar bort först, framåt vårkanten när de ska komma i badbyxorna, jo kan ni tänka er: PASTAN. Dom vet något som stora delar av Sverige inte vet."

    Menar du att italienare inte äter så mycket pasta? Spännande, jag och min fru pratade om det igår. "man äter ju pasta i italien, och italienarna är ju inte tjocka"...

    Finns det någon liknande tanke kring sydostasiater och ris? Hur funkar det med dem och kolhydrater?

    1. Jag var i Kina i våras och risskålarna är inte lika stora som vi vill ha dem i Sverige. Tänk vad många i Sverige som tycker att portionerna på rispaketen här är för små portioner och gör dubbla! Så gjorde jag på kh-tiden iallafall. /Pia Nyberg

    2. Hej Mattias
      Visst äter Italienarna pasta. Och de har färre överviktiga än vi i Sverige idag! ( dock ligger de strax bakom Sverige). Det roliga är att i Italien har man börjat tala om vikten av en bra frukost , med mycket fibrer. Problemet är att vi stirrar oss blinda på en enda sak som lösning eller orsak till något. Jag nämnde i blogginlägget lite olika faktorer som påverkar viktuppgång samt försvenskning av Italiensk mat. Återigen Italienarna väjer bort pastan framåt badsäsongen för att se bra ut på stranden. Längre fram under veckan så kommer jag in på andra myter som kommer bringa klarhet i ovansående.
      Var i Kina för ett par år sedan. Då sa guiden att ris äter de kineser som har det sämre ställt ekonomiskt. Ris, majs och bröd funkar för att hålla människor vid liv i brist på mat, MEN det skapar inte bra hälsa.

      Ciao

  2. Malin

    Roligt att läsa dina långa och välskrivna inlägg! =)

    Jag brukar för övrigt svara: "Jodå, kolhydrater från grönsaker, nötter och mörk choklad" om någon undrar om kolhydratsintaget... Brukar inte bli så mkt mer frågor sen 😉

  3. Sandra

    Jag har märkt att när lchfkost kommer på tal så är mångas reaktion "jag skulle aldrig klara mig utan potatis/pasta/mackor". I stället kan man väl fråga " vad kan man äta istället?". Visa lite intresse o uppmuntran för en som väljer att må bra o bryta en dålig matvana. Fast det gör ingen skillnad för mig, jag mår så bra på lchf så jag bryr mig inte om vad andra tycker.. En dag blir de oxå klokare 😉

  4. Angående Mattias kommentar. Jag har läst någonstans, på hjarnfysik.blogspot.com troligtvis, att japanerna (och kanske också kineserna) har en magbakterie som inte vi har som gör att de kan hantera ris bättre än oss. Citerar ur ett av hans inlägg:

    "Jag gillar sushi, men jag kan inte tillgodogöra mig sushi lika bra som en japan. Japaner har ätit sushi under lång tid och i deras magar finns en bakterie som kan bryta ned komplexa kolhydrater i alger. Dessa bakterier hade i sin tur tankat över gener från en havsbakterie som lever på alger. Generna som bröt ned algkolhydrater hjälpte japanerna överleva och därför har de dessa bakterier i magen.

    Japaner tål dock inte alkohol särskilt bra. De har kokat vatten och gjort te, medan européer har tillverkat alkohol. Det var två olika ett sätt att få i sig vätska där vattnet ofta var förorenat. Många asiater saknar dessutom ett enzym som bryter ned alkohol, vilket ger en viss rödhet i ansiktet."

    Hämtat från det här inlägget:

    http://hjarnfysik.blogspot.com/2011/05/paleolight-dieten.html

    1. Dessi, jag tror ”hjärnfysik” kan ha rätt i sak men eftersom jag är noga med källor måste jag ta hans inlägg med en nypa ris/salt 😉 På hans blogg står det inte vad han själv har för bakgrund för det han säger och han citerar lite för många saker till Wikipedia. Men han anger källa vilket är bra 🙂

      Det är ett känt faktum att en del asiater inte tål alkohol lika bra som vi i väst och det finns faktiskt en näringsfysiologisk förklaring (som ibland kommer upp på en kostkurs faktiskt!).

      Att japaner har en magbakterie, ja det kanske är så, inte en aning. Men jag tål också ris bra men det säger ju ingenting om ris är det optimala valet för min framtidshälsa?

      Kram!/ Pia Nyberg

  5. Therese Renåker

    Therese Renåker

    Asiaterna äter betydligt mindre portioner än vad vi gör. Ungefär hälften av vad våra förpackningar säger som 1 portion! (Det du Pia, du som dubblade!). När det gäller asiater och alkohol så är de också generellt mindre än oss (=tål mindre alkohol). Deras mat innehåller traditionellt även något mindre fett som balanserar alkoholupptaget...Sedan det där med vatten och te...hur länge har japaner tillverkat sake..? 😉

Kommentera