Uppresning och sit down

Uppresning på ett ben från sittande

Armarna i kors över bröstet, ena foten i golvet en bit bakåt, andra benet i luften.

Sittande

Luta dig framåt och sega dig långsamt och kontrollerat upp till stående och lika kontrollerat ner igen. Ju lägre stol el liknande desto jobbigare. Här får du med styrketräning av hela benmuskulaturen samt balans och koordination.

Framåt

Viktigt att hålla knäet över foten så det inte faller inåt samt att inte tappa ut höften åt sidan.

Upp

SIT DOWN

Istället för att träna vanliga sit ups, så gör vi här tvärt om. Kommer lite bättre åt den nedre delen av magen och många jag träffar gillar den här varianten bättre.
Sitt med böjda knän och rak rygg och händerna i kors över bröstet. Sug in naveln och sänk kroppen sakta bakåt så långt du kan utan att tippa bakåt, bibehåll ryggen rak.

Sit
... down
Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, Träning den av .

Om Cattis

Den här veckan ska vi få lära känna Catharina Rådemar från Lidköping. Hon driver tillsammans med en kollega Lidköpings Sportrehab. som i första hand är en sjukgymnastpraktik. Catharina arbetar utöver detta med kostrådgivning enskilt och i grupp samt fysträning för idrottare och personlig träning för privatpersoner. Hon håller även mycket gärna föreläsningar om kost och träning. På sin fritid leder hon spinning, tränar styrketräning, spelar golf och åker längdskidor.

Kommentera