Träningsinspiration

Den här veckan när jag har fått den stora äran att komma till tals kommer jag att bryta mönstret och byta ut kostinspiration mot träningsinspiration 🙂

I mitt arbete som (förutom kostrådgivare) sjukgymnast och fystränare träffar jag dagligen på personer med bristfällig grundstyrka i bål, bäcken och hållning som alltför ofta leder till felbelastningar, överbelastningar och därmed onödiga skador.  Det finns många människor som tränar för lite i vårt samhälle, det vet vi ju, men även bland de som tränar mycket är det vanligt att man tränar med fel teknik och ofta med för svåra övningar. Jag tänkte därför den här veckan försöka förmedla vad man bör tänka på när du utför dina övningar. Det absolut bästa är naturligtvis att ta hjälp av en duktig personlig tränare, men nu får det bli i skriftlig form.

Varje dag kommer jag att presentera en ny övning. Min tanke är att det skall vara funktionella övningar som du enkelt kan utföra hemma utan så mycket redskap. Det blir mycket fokus på bål, ben och hållning.

Många människor är mycket svaga i sina nedre, djupa magmuskler. Det är dock dessa muskler som hjälper till att stabilisera och därmed skydda ryggen.  Dessa muskler är också med vid de flesta moment man gör i det dagliga livet, så nog är de viktiga.

När man spänner sina yttre magmuskler så spänns magen utåt, medan då man jobbar med de nedre djupa så drar man in magen nedanför naveln. Eftersom de flesta är vana att arbeta med sina yttre magmuskler, så kopplas de på automatiskt. Därför krävs det lite träning och kroppskontroll för att känna skillnaden och hitta de inre. En bra övning att starta med för att på ett tydligt sätt känna skillnaden är ”Horse stands”.

Stå på alla fyra, avslappnad rygg, naturlig hållning. Sug in naveln och gör nedre delen av magen så platt som det bara går. Ändra inte ryggens kurvatur. Håll kvar 5-10 s, slappna av.

Ett viktigt hjälpmedel som jag ofta använder är ett kvastskaft. Då kan man ha bra koll på ryggens kurvatur och den naturliga hållningen.

Stödpunkter är bakhuvud, mellan skulderbladen och bäckenet. Högst en knytnäve i nack- och ryggsvank.

Stödpunkter
Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, Träning den av .

Om Cattis

Den här veckan ska vi få lära känna Catharina Rådemar från Lidköping. Hon driver tillsammans med en kollega Lidköpings Sportrehab. som i första hand är en sjukgymnastpraktik. Catharina arbetar utöver detta med kostrådgivning enskilt och i grupp samt fysträning för idrottare och personlig träning för privatpersoner. Hon håller även mycket gärna föreläsningar om kost och träning. På sin fritid leder hon spinning, tränar styrketräning, spelar golf och åker längdskidor.

6 thoughts on “Träningsinspiration

  1. Belli

    Dessa övningar har gett ett riktigt bra resultat på min putande mage efter två graviditeter och kejsarsnitt! Jag gjorde 20 st morgon och kväll och hade stort resultat redan efter tre veckor. Från början kunde jag knappt känna att jag drog in magen alls, men snabbt blev det bättre. Superenkel och effektiv övning, rekommenderar den till alla!

    1. Cattis

      Inläggsförfattare

      Vad härligt att höra :-)!! Tänk om många fler insåg hur viktiga dessa grundövningar är. När man väl har väckt igång "inner unit" så kan man börja träna allt tuffare övningar.
      Fortsatt lycka till med din träning! /Catti

  2. Sandra

    Toppen! Jag har sprungit ner dörrarna hos naprapaten med ryggproblem för jag inte visste hur man tränar de nedre bukmusklerna. Visste knappt de fanns 😉 Så jag rekommenderar verkligen alla dessa övningar för att slippa smärtan och de dyra naprapatbesöken.

  3. Jättebra att träna med kvastskaft. Jag har haft personlig tränare hela hösten och verkligen fått börja om från grunden. Men oj så effektivt det är och så mycket starkare jag känner mig nu efter mycket tålamod. Nu kan jag dammsuga utan att få ont i svanken och slipper springa till naprapat/kiropraktor varje månad. Många år vid skrivbordet kombinerat med för mycket "komfort-träning" har satt sina spår i nacke/axlar och i bålen. Utöver att jag tränar på jobbet (mfHälsocenter) så tränar jag på gymet hemma i Vallentuna för att det är bekvämt till helgen. Där finns det knappt skaft att träna med. Det enda som finns får jag alltid leta efter. Det är verkligen olika hur gym profilerar sig.

Kommentera