Stressade Binjurar

Binjurarna är de organ som får arbeta mest när kropp och knopp stressar.  De ska ju producera adrenalin, noradrenalin och kortisol och binjurarna är inblandade i ett 30 – tal andra hormoner när de fungerar optimalt. Friska binjurar är som en buffert som gör att vi kan möta saker på ett balanserat sätt.

Att ständigt leva i stress gör att binjurarna blir utmattade och till slut inte vet hur det ska vara.  Binjurarna bara ökar produktionen med hormoner och det blir obalanser i kroppen.

Det är då vi når den berömda ”väggen” binjurarna blir till slut utmattade och det påverkar allt annat i kroppen. Även knoppen påverkas och vi tycker inte det finns något roligt kvar.

Produktionen av hormoner i kroppen avtar, blodet får inte den näring som behövs, katastrofen är ett faktum. Vi drabbas av kronisk trötthet eller vi kan inte sova alls. Vi tål inte stress i någon form till slut. Hos mig blev det så att jag inte litade på att någon kunde göra saker och ting för de kunde bara göras på två sätt = Mitt sätt och Fel sätt.

Jag bälgade i mig kaffe och kakor, snabba kickar. Sov dåligt och var ständigt trött. Jag sov med penna och papper på sängbordet och skrev varje gång jag låg vaken saker jag kom på att jag hade glömt under dagen. Inget var kul och när jag någon gång var ledig ville jag bara vara hemma. Livet var en kamp.

Alla muskler i kroppen spänns och man får kramp både nu och då. Jag fick problem i nacke och axlar, mycket vanligt. Och det var till slut axlarna som knäckte mig, jag fick söka läkarhjälp när jag inte kunde klä mig själv för jag kunde inte lyfta armarna.

Det gick inte heller att köra bil så jag gick till jobbet för en duktig flicka stannar inte hemma!

Normalt ska binjurarna utsöndra mer kortisol på morgonen och mindre på kvällen, det styrs av vårt centrala nervsystem. Sympaticus (flykt eller attack) och parasympaticus (avslappning och återhämtning). Att ständigt befinna sig i sympaticus är inte bra och det påverkar hela vårt liv. Det påverkar även könshormoner = ingen sexlust.

Massage och zonterapi är ofta viktig för alla slags tillfrisknanden.

Avslappning och meditation och stunder då vi tar det lugnt inverkar också positivt på hela kroppssystemet.

Vi behöver ofta hjälp att se över hela vår livssituation. Oftast behöver vi självklart se över vår kostsituation (med tanke på allt kaffe och alla kakor).

Många människor har idag allergier mot olika födoämnen. Att hitta en kost som passar just oss just nu i vår livssituation hjälper ju till att avlasta binjurarna.
Generellt bör vi minska på skräpmat, kaffe, socker (i synnerhet det vita), och öka intaget av riktig mat.

Kosttillskott att stödja med

Vid all form av stress urlakas kroppen på mineraler, depåerna töms. Alla mineraler som tillskott, särskilt magnesiumbrist är vanlig hos många med långvarig stress.

B-vitaminerna spelar en viktig roll för binjurarna, i synnerhet B5 och B6.
Och C-vitamin.

Print Friendly

13 thoughts on “Stressade Binjurar

  1. Hej Lena, intressant det du skriver. Binjurestress verkar vara betydligt vanligare än vad vi tror, märker det när jag träffar klienter. Det samhälle vi bygger upp främjar inte precis lugn o ro. Jag har själv haft långvariga problem med binjurarna o detta har gjort att jag nu gräver djupare inom det området för att kunna hjälpa ännu fler klienter. Hoppas det kommer fler inlägg från dig i detta ämne. Jag tar upp stress under vecka 7

  2. Åse

    Jag fick för drygt ett år sedan reda på att jag har utmattade binjurar och har sedan dess ätit en mängd olika vitaminer och mineraler, förutom LCHF kost (som jag åt redan innan diagnosen). Det är verkligen en hemsk känsla att vara såå trött men inte kunna sova, hjärtat dunkar så det känns som det sitter utanpå, minnet sviker. Jag var rädd att jag började bli dement för jag kom inte ihåg om jag sagt/gjort saker eller inte. Trodde att jag var läkt från denna binjurestress men i höstas kom ett plötsligt dödsfall i släkten coh vips, som kom alla symptom tillbaka. Det verkar som om man är väldigt känslig när man en gång fått detta.
    Det som hjälpte mig väldigt mycket i början var att börja med yoga och meditation. Efter några veckor in i kursen så började jag få sova längre en ett par timmar. Och då slarvade jag ändå med att göra övningarna hemma utan gjorde dessa enbart ett par timmar i veckan när kursen varade. Dumt, men jag försöker att skärpa mig på den fronten.
    Jag fick reda på att jag måste vänta med styrketräning o dylikt för att det stressar på kroppen. Nu ska jag dock börja prova på att börja men jag ska vara uppmärksam på om mina symptom kommer tillbaka. Jag är så less på att, trots snart tre år med LCHF inte ha gått ner ett dugg i vikt och tänkte att träningen ska ge kilona en puff i rätt riktning.
    Hoppas att få läsa mer om detta ämne här!

  3. Inläggsförfattare

    Tack Louise, jag ska hålla utkik på din sida.

    Riktigt Ulrika det finns en del kosttillskott som är bra. Bra att du hittat ett.
    Ta inte tillskott som höjer energin (typ ginseng) i långa perioder för de lurar dig att tro att du orkar mer än du gör.
    Om man tar ut mer från kontot än man sätter in så är man illa ute.

    Ja Åse, det tar mycket lång tid att återhämta sig efter att ha rusat in i den berömda "väggen".
    Jag kämpade hårt för att komma tillbaka och först efter 4 år fattade jag. Inte ska jag tillbaka till den energin som jag hade innan... det var ju det som sänkte mig. Ibland fattar jag så trögt!
    Jag har precis som du haft några återfall och det kommer nog hos alla, för livet kommer emellan så att säga och vi har inga reserver att ta av.
    Det gäller att vara uppmärksam på symptomen i tid. Inte alltid så lätt att se hos sig själv.
    Kanske ska du be din läkare ta lite prover på sköldkörteln, om du inte redan gjort det, Binjurestress hänger ofta ihop med en underfunktion (hypotyreos).

  4. Åse

    Hej Lena! Ja, jag fick i samma veva reda på att jag har Hashimotos så för den äter jag Levaxin.
    Ja, det verkar som om man inte har några marginaler att ta av längre. Jag kan bli stressad bara av att ha en tid att passa och får även "tala mig själv tillrätta" om jag börjar hålla på med fler saker samtidigt. "En sak i taget. Gör färdigt detta först"

    1. Inläggsförfattare

      Åse. Ja det är jättevanligt med sköldkörtelrubbningar i samband med stress och då ofta övervikt.
      Det blir bättre, jag lovar, även om det tar tid och går så förjordat sakta.
      Kostomläggning gör underverk framför allt att ta bort gluten och socker.

  5. Kicki Eriksson

    Hej!
    Det var jätteintressant att läsa denna artikel. Jag har själv nyligen gått in i väggen och håller nu på med arbetsträning tillbaka in i arbetslivet efter att varit sjukskriven sen slutet på oktober. Just det där du skrev om att man inte ska tillbaka till den energin man hade innan, eftersom det var den som gjorde att man körde "huvet i väggen" är en tanke som jag inte haft. Det blev en aha-tanke för mig. Klart du har rätt, jag ska ju inte tillbaka till det för det var ju inte nyttigt. Jag måste hitta ett annat sätt att vara. Ett av mina nyårslöften är att bara göra en sak i taget. Det löftet blir nog svårast att hålla men samtidigt det viktigaste.
    Min läkare har inte pratat om binjurar med mig, är det något jag borde ta upp? Och precis som för Åse så har jag kraftig övervikt och går inte ner trots LCHF. Kanske borde jag prata med min läkare om binjurar och sköldkörteln... har visserligen testats för sköldkörteln förut men det har inte visat något
    Tack för en mycket bra och tankeväckande artikel!

    1. Nu är Lena experten på detta och inte jag men jag har varit på väg in i väggen i somras men fick en aha-upplevelse och insåg att jag måste jobba med. Haft problem att gå ned, trots hyfsat strikt LCHF. När jag väl satsade på att ta hand om min stress och justera kosten lite grand så vips försvann 3 kg. Vad jag vill säga är att jag har troligen inte problem med binjurar och sköldkörtel (inga symptom som stämmer på mig) men att stress verkar påverka oerhört ändå, när det gäller viktminskning. Behöver inte gälla dig, men ville bara dela med mig av min erfarenhet. /Pia Nyberg

  6. Inläggsförfattare

    Pia du har så rätt, alla individer är olika och visst är det så att stress påverkar oss på olika sätt hela tiden. Det är ju först när vi inte kan hantera den som den ger sjukdomssymptom.

    Kikki Det är först på senare år som läkarna verkligen tittat på detta med Binjurar och jag är inte helt säker på att alla läkare ens kopplar ihop sköldkörteln med binjure utmattning.
    Det är inte heller någon automatisk koppling men jag upplever att den är ganska vanlig.

    Jag möter ofta kvinnor som stressat (gått i väggen) Jojobantat (haft problem med övervikt) och kommer upp i övergångsåldern, då brukar även sköldkörteln ge sig till känna och då för det mesta med en underfunktion.

    Om det är länge sedan du testades så kan du be läkaren ta nya prover.
    Det finns en Superbra bok Sköldkörtelboken av Eva Sartorius som jag kan rekommendera.

    1. Christoffer J

      Hej Lena,
      har du några tips på produkter/preparat som stärker binjurarna och annat mer än zonterapi som kan vara bra för en? Eller är zonterapi det bästa för att stödja de på väg tillbaka?
      Hälsningar/

  7. Anna

    Hej Lena.
    Tusen tack för alla dina inlägg. Finns det något kosttillskott som du kan rekommendera som, precis som du skriver, INTE höjer energin (typ ginseng).
    Kramar
    Anna

Kommentera