Plankan

En riktigt bra övning. Det är dock mycket vanligt att man inte utför den med rätt teknik. Många skjuter upp skuldror och bröstrygg och då behöver inte magen jobba speciellt mycket. Även här har man stor hjälp av ett kvastskaft på ryggen för att få full kontroll på den naturliga hållningen. Ett bra sätt att få in rätt position är att lägga sig i ”plankposition” men med knäna i golvet. Ställ där i kroppen, slappna av i bröstryggen, sug in naveln, tippa in bäckenet i rätt position med max en knytnäve i svanken. Därefter sträcker man på knäna och håller kvar ryggen i samma position i valfritt antal sekunder.

För att stegra svårigheten kan man utan att ändra position lyfta upp en fot, alt. en arm, alt. diagonalt lyft av arm och fot. Obs! Inte ändra position – pinnen skall kunna ligga kvar! 🙂

Så här ska du inte göra!
RÄTT!

Och om du ändå har en balansboll... prova denna:

Balans

Lycka till med träningen!!

Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, Träning den av .

Om Cattis

Den här veckan ska vi få lära känna Catharina Rådemar från Lidköping. Hon driver tillsammans med en kollega Lidköpings Sportrehab. som i första hand är en sjukgymnastpraktik. Catharina arbetar utöver detta med kostrådgivning enskilt och i grupp samt fysträning för idrottare och personlig träning för privatpersoner. Hon håller även mycket gärna föreläsningar om kost och träning. På sin fritid leder hon spinning, tränar styrketräning, spelar golf och åker längdskidor.

Kommentera