Och så detta socker!

Nu ska vi prata socker!
Varför är det så svårt att avstå socker? Jag kan ju bara se till mig själv, vilken sockerknarkare jag varit! Och då växte jag ändå upp i en familj med en mamma som gjorde all mat från grunden, ingen processad mat, hon saftade och syltade och bakade allt vårt bröd. Vi åt husmanskost på regelbundna tider och godis åt vi på lördagar för vår veckopeng. Men redan i unga dagar kom jag hem från skolan, ställde mig och bakade kakor, gjorde eget godis, favoriten var gräddbullar men jag var även en hejare på att göra god kolasås till den trista vaniljglassen vi alltid hade i frysen. Jag var ju sockerknarkare redan då! Jag kan minnas att jag gick upp mitt i natten för att ta en stor sked nutella från burken i kylskåpet.

Jag var ju givetvis inte bara galen i socker utan även i allt som snabbt blev till socker i kroppen. Jag gick hem till mormor efter skolan och kokade snabbmakaroner som jag åt, 2-3 tallrikar med ketchup, eller högar med rostebröd med lätt & lagom och aprikosmarmelad.
När jag var 17 år hade jag ätit mig upp till 70 kilo (1,63) och det var min smärtgräns så jag bestämde mig för att banta, bantade mig ner på 2 äpplen om dagen tills jag vägde 54 kilo, då åkte jag och min bästa väninna till Helsingör (Danmark) och shoppade på oss en massa godis på båten som vi sedan åt med gott mod! Här skulle det firas att jag blivit så smal! Den kvällen somnade jag med sängen och munnen full av godisnallar. Ett halvår senare var jag uppe på 70 kilo igen. Min bantningskarriär hade börjat.

Så, vad är det med detta socker??
Sockret har beroendeframkallande egenskaper och det är ju 7 ggr mer beroendeframkallande än kokain! Och betydligt mer lättillgängligt 😉 Det har ingenting med dålig karaktär att göra. Det handlar helt enkelt om hjärnans kemi. Vår hjärna är inställd på att välja söt smak. Söt smak signalerar ofarligt, dvs ogiftigt och socker ger snabb energi och kroppen vill säkra sitt behov av blodsocker. I naturen finns ju inte sött i den utsträckning som det finns i vårt samhälle och människan är ju genetiskt nästan likadan som den var för 40.000 år sedan. (endast förändrats 0,02%!) Eftersom tillgången på mat ofta var bristfällig så gällde det för våra förfäder att äta när det fanns mat och lagra energi för framtiden, därför har vi en tendens att äta mer än vi behöver - Våra kroppar är inställda på att lagra.

Söt smak fick vi med bröstmjölken, söt och fet, perfekt! vi är alltså födda med att bli tröstade och belönade med socker .
Vi firar med socker, firar in helgen, firar födelsedagar, choklad på alla hjärtans dag - Vi belönar ofta oss själva och andra med socker, det sitter djupt rotat i oss! Och nåde den som tackar nej till en kaka!

Sockret triggar vårt belöningssystem med serotonin och dopamin i spetsen). När vi äter socker mår vi bra, känner enorm tillfredställelse, och hjärnan vill bara ha mer och mer av detta, ju längre vi sitter kvar i beroendet ju mer behöver vi för att få den där kicken.
Serotonin är kroppens lyckohormon, när vi intar droger (som socker) så ökar serotoninnivån och vi mår väldigt, väldigt bra med förhöjd serotonin! Så bra att hjärnan vill uppleva ruset gång på gång på gång. Tyvärr är kolhydrater väldigt bra på att höja serotoninnivån!
Dopamin
är en annan signalsubstans och det är kroppens belöningshormon. Liksom serotonin så höjs dopaminet också av kolhydrater och socker. Ju större sockerkonsumtion vi har, ju mer dopamin frisätts och hjärnan vänjer sig vid att få så mycket dopamin och kräver allt mer dopamin för att uppnå samma effekt. Som sockerkänslig har vi alltså en obalans i kroppskemin som vi försöker självmedicinera genom att äta socker och livsmedel som snabbt blir till socker i blodet. Vi har alla en unik balans mellan serotonin och dopamin och det är det som gör att en del är mer sårbara än andra och lättare blir beroende. Många av oss som jojobantat mycket är ju sockerkänsliga.

Jag och sockret.
Med LCHF så försvinner ju det mesta av sockret för mig och utan LCHF så vet jag att jag att jag skulle bli fast i jojobantandet igen. Jag skulle varva överätning med att dra ner på energin extremt. Så fungerar jag på tallriksmodellen. LCHF balanserar nivåerna av serotonin och dopamin utan en överdriven mängd kolhydrater och det känner jag.
Jag kan äta socker vid något enstaka tillfälle utan att det får så stor påverkan just där och då, jag kan ta en bit, that's it men det är precis som att jag är ett vattenglas som nästan är fullt, just vid tillfället kanske inte bägaren rinner över men 1...2...3 droppar är vad som behövs för att vattnet ska rinna över och efter det så blir behovet av belöning för stort och jag "trillar dit". Därför är en kost med hög andel kolhydrater som att trycka på en knapp hos mig. Som sockerkänslig så triggas man lätt av grädde och creme fraiche också och jag märker det tydligt, jag har lite svårt att äta lagom av en god gräddig gratäng. Det blir lite väl gott för min hjärna 😉

Njut ordentligt av livet och av maten du äter! 🙂 Ät för att leva och njut under tiden!

Print Friendly

18 thoughts on “Och så detta socker!

  1. Senast på morgontv idag skulle de laga "nyttigt" (några salladsblad som ingen människa blir mätt av) och så kom den vanliga klyschan att man kan äta allt men inte alltid ...så präktigt enkelt är det inte säger vi sockergrisar om det!

  2. Lena

    Förstår inte hur du kan säga att du har nolltolerans till socker just nu när du äter choklad som är 85%, för mig är inte det nolltolernas. Sedan förstår jag inte att man som sockerberoende kan dricka alkohol för det är massor av socker i det.

    1. Inläggsförfattare

      Hej! Jag har nolltolerans mot söta saker som jag vet påverkar mig. Jag står ju bara till svars för mig själv. Jag tåler 85% choklad, de 4 kolhydraterna som 25 g choklad ger mig. Vi har alla olika känsligheter eller hur? 1 dl vin ger 0,5g kolhydrater i genomsnitt, dvs 3% kolhydrater - så nej alkohol innehåller inte mycket socker, dvs om det inte är likör.
      Min nivå behöver inte vara samma nivå som hos någon annan som har problem med socker. För en sockerberoende (vilket jag inte är, utan sockerkänslig) så skulle givetvis min nivå vara på tok för högt.

  3. CB

    Sockerberoendet/känsligheten är ett gissel utan like. Jag syndar med smågodis ibland, och sedan jag börjat med LCHF för tre årsedan så har jag blivit så känslig för socker att jag måste ta en powernap efter godisätandet, när blodsockret sjunker till botten efter den varit i taket. Det går bara inte att hålla sig vaken. Jag sover kanske bara i 15-20 min. Helt galet! Men jag undrar varför jag inte kan låta bli att frossa loss på godis ibland, beter mig ju som en missbrukare all times.

  4. Bra skrivet, riktigt bra! Tack för att du bloggar om LCHF och alltid skriver så bra och väsentlig fakta! Har varit sockerberoende men sen tre år tillbaka ätit enligt LCHF! Rekommenderar det verkligen för alla stor-ätare!

  5. Riktigt bra skrivet. Känner igen mig själv så otroligt väl i det du skriver med sockerkänslighet. Har nog alltid varit det men bara kommit på det sedan jag började äta LCHF i påskas vilket för mig var det mest väsentliga att bli av med när jag började med LCHF och känner att jag till viss del har lyckats. Dock är det svårt de dagar då man inte äter strikt LCHF, då kommer sockersuget smygande med en gång.

  6. Hej Åse!
    Så fantastiskt bra skrivet och förklarat:) Själv är jag en fd cola och sockerjunkie, jag har testat alla möjliga typer av dieter, pulver, vv och har fått bra resultat av vv två ggr, men sedan smyger kilona sig på igen. Jag testade LCHF förra sommaren men jag blir verkligen helt orkeslös om jag utesluter kolisar helt så nu sedan en vecka tillbaka kör jag GI och ej rivstart för jag tror att det passar mig bättre att äta lite av de långsammare kolhydraterna som lite morot, quinoa, knäckebröd mm för nu mår jag verkligen bra:) Magen är ej uppblåst, de första fem dagarna hade jag mega abstinens, mådde jättedåligt med huvudvärk och lätt depressiv känsla, men det är borta nu. Jag ska sakta men säkert gå ner mina 10 kg, men det som är den största hälsovinsten för mig är att mitt sötsug är borta och min mage är lugn o harmonisk, ingen berg o dalbana med blodsockret, UNDERBART!!

  7. Pingback:

Kommentera