Livet är för kort för tråkiga träningspass

När vi ändå började prata träning igår så fortsätter vi...

Alla dessa nyårslöften om att komma igång med träningen. Hur ska vi göra för att lyckas hålla dem och faktiskt skapa en ny vana? Jag ska dela med mig av mitt allra bästa tips för att du ska lyckas med detta just i år.

När det gäller att komma igång och träna brukar jag säga att ”den bästa träningen är den som blir av”. Det vill säga inte den träning vi pratar om att vi ska göra eller den vi har dåligt samvete för att vi inte har gjort. Och det är verkligen sant. Men jag funderar på att byta ut det mot ”den bästa träningen är den som är rolig”. För det är just det som är mitt bästa tips för att du inte ska lägga av efter några tappra veckor av ren viljestyrka.

HA KUL!

Livet är för kort för tråkiga träningspass. Tanken är att du ska träna för att det är roligt och inte för att det är ett måste eller ett nyårslöfte. Har du roligt när du tränar ökar såklart chansen att du gör det igen, och igen, och igen och till slut har du skaffat dig en ny vana. Och dessutom haft roligt under tiden. Hur enkelt som helst!

Nu kanske du tänker att ”ja men jag tycker ju inte att det är kul att vare sig jogga eller gå till gymmet”. Då kan jag glädja dig med att det spelar ingen roll om du rider, dansar, boxas, simmar,spelar badminton på gräsmattan, cyklar, går på zumba, yoga, spinning eller åker pulka med barnen. Det viktigaste är att du hittar det som just du tycker är roligt, det är det som är utmaningen! Jag är övertygad om att det finns något för alla.

Och jo, pulka är hur bra träning som helst! För varje åk utför måste du ju ta dig upp för backen igen, eller hur? Superbra konditionsträning kombinerat med styrka för ben och rumpa. Nu har vi ju tyvärr inte så mycket snö på många håll i landet, men om du har chansen att åka pulka – gör det! Oavsett om du har barn eller inte. Känns det bättre kan du alltid låna någon annans barn.

Många har tyvärr inbillat sig att träning är tråkigt och alldeles för jobbigt, och helst ska man träna tills man har blodsmak i munnen, annars gör det ingen nytta. Det är ungefär lika fel som att tro att om man vill gå ned i vikt måste man gå runt och vara hungrig och svälta sig själv. Och vi vet ju alla hur fel DET är, eller hur? Men för att det ska räknas som ett träningspass ska du vara ombytt och bli genomvarm av ansträngningen. Och förstås ha roligt under tiden. Antar du utmaningen?

Print Friendly

2 thoughts on “Livet är för kort för tråkiga träningspass

  1. Vet inte om det räknas till rolig träning men summan av det hela kan bli rätt så positiv för de som har denna möjlighet.
    Ta en vedkorg (eller två) och en såg och spring ut i skogen och fyll den. Lyft den hur du vill och njut av resultatet när du eldar veden i din kamin. Dessutom får du gratis värme från din träning.

Kommentera