Flygplansrotation

Flygplansrotation

Idag tar vi hjälp av en balansboll. Vill man sköta sin träning hemma så rekommenderar jag att man inversterar i en bra boll. Det blir både roligare och effektivare träning då, samt att man kan göra många fler övningar med hjälp av en boll.

Den här övningen tränar hela bakre delen av kroppen samt hållningsmuskler. Det brukar vara lite svårt att träna belastad  ryggrotation utan hjälp av mer redskap, men här får man bra effekt.

Ligg på mage på bollen, pressa fötterna mot en vägg och spänn ben och säte. Lyft armarna utåt, uppåt och vrid tummarna upp mot taket. Lyft inte upp ryggen så högt, utan tänk ”lång och rak”. Nu kommer flygplanet in: Armarna är flygplansvingar och hålls helt stilla och pressas uppåt mot taket hela tiden. Rotera nu kroppen sakta från sida till sida och parera med spända sätes- och benmuskler för att hålla balansen.

Balansboll
Rotera
Flyg!

 

Tips när du ska köpa en boll!

Lagom storlek är när man kan sitta med 90 graders vinkel i knä och höft. Det brukar stå på kartongen vilken storlek som passar till vilken längd på personen. Det som är mycket viktigt är att man köper en boll med s k ”antiburst”, dvs om den skulle gå sönder så pyser luften ur sakta istället för att man faller handlöst till golvet. En alltför billig boll brukar också vara svår att få tillräckligt hård när man pumpar upp den, den blir bara större i volym.

Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, Träning den av .

Om Cattis

Den här veckan ska vi få lära känna Catharina Rådemar från Lidköping. Hon driver tillsammans med en kollega Lidköpings Sportrehab. som i första hand är en sjukgymnastpraktik. Catharina arbetar utöver detta med kostrådgivning enskilt och i grupp samt fysträning för idrottare och personlig träning för privatpersoner. Hon håller även mycket gärna föreläsningar om kost och träning. På sin fritid leder hon spinning, tränar styrketräning, spelar golf och åker längdskidor.

Kommentera