Att genomföra en kostförändring är stort

Att genomföra en kostförändring är stort.  Och början till att komma dit är motivation.

Att man har tid, lust och ork att börja ta tag i sin vikt och sin hälsa, även fast det kanske är 73:dje gången i ordningen man gör det. Och man inte orkar för att man är rädd att misslyckas igen.

Det finns inga misslyckanden, man lär sig alltid något på vägen och jag skulle vilja kalla det för nya erfarenheter.

Att ta sig igenom en livsstilsförändring i juletid, kalastider, påsk, mörka vintern, soliga semestern och ute på resan är inte något som alltid kommer att kännas jättelätt.

Man får göra sitt bästa för att må bra, lära sig av misstagen utan att gräva ner sig i dem... Här är några tips på vägen!

  • Ät mat du tycker om
  • Ät dig mätt och lär dig begreppet "lagom mätt"
  • Känner du dig extra hungrig någon dag, ät mer
  • Blir du sugen på något "otillåtet", se till att det finns något tillåtet hemma som du kan gå loss på istället. Ost, nötter, bär med grädde...
  • Gör inte undantag från kostplanen som du inte bestämt i förväg
  • Gör inte undantag för någon annans skull
  • Var inte rädd för fett och ät fett från olika fettkällor. Kokosfett, smör, olivolja, avokado, lax, valnötter, grädde...
  • Tänk långsiktigt. Kortsiktig snabb viktminskning blir ofta till snabb viktökning. Att etablera nya vanor tar tid, ge det den tiden.
  • Lyssna på kroppen. Vad händer när du äter det ena eller det andra? Vad håller dig mätt länge/gör dig hungrig fortare. Vad framkallar sug?
  • Träna/motionera och ha roligt i livet!

Print Friendly

3 thoughts on “Att genomföra en kostförändring är stort

  1. Bra råd, men jag blir lite fundersam kring det första. Att säga till folk att de ska äta det de tycker om kan ju bli lite knasigt om man, som i mitt fall före LCHF, tyckte väldigt mycket om bröd och pasta... Bara en tanke 🙂

Kommentera