Sidoplanka och utfallssteg

Sidoplanka:

En av mina absoluta favoriter.  Man får med mycket i en och samma övning bl.a. skulderstabilitet, utsida höft, sneda och djupa tvärgående magmuskler.
Här kommer tre olika svårighetsgrader:

Sug in naveln och lyft upp höften rakt upp mot taket. Håll kvar 5-10 s.

- A -
- B -
- C -

Utfallssteg

Ännu en riktigt bra övning som man kan variera på många olika sätt. Det är också en övning som väldigt många utför med felaktig teknik. Här gäller det att inte trycka kroppen framåt, utan jobba rakt ner i lodplanet med lika mycket knävinkel på det främre och bakre benet. Använd gärna kvastskaftet i början och stå vid en spegel, så du får in rätt position. Överkroppen skall vara helt upprätt och tyngdpunkten mitt över benen. Man kan arbeta statiskt upp-ner eller dynamiskt fram och tillbaka.

Utfall 1
Utfall 2
Print Friendly

Postad i * VECKANS KOSTRÅDGIVARE *, Träning den av .

Om Cattis

Den här veckan ska vi få lära känna Catharina Rådemar från Lidköping. Hon driver tillsammans med en kollega Lidköpings Sportrehab. som i första hand är en sjukgymnastpraktik. Catharina arbetar utöver detta med kostrådgivning enskilt och i grupp samt fysträning för idrottare och personlig träning för privatpersoner. Hon håller även mycket gärna föreläsningar om kost och träning. På sin fritid leder hon spinning, tränar styrketräning, spelar golf och åker längdskidor.

Kommentera