Värt att veta om Kokosfett

_

Här kommer lite nyttig vetande om Kokosfett.

Kallpressat kokosfett

Inom Ayurvedan kallas kokospalmen ”livets träd” och används både som mat och medicin.

Kokosfett smälter om det är över 24 grader varmt och blir då olja. Den består till största delen av mättat fett, korta och medellånga fettkedjor.

Kokosfett påverkar oss både inifrån och utifrån, det hjälper oss att hålla vikten, den höjer energiförbrukningen och är nog det enda fettet som inte sätter sig på rumpan direkt.

Om du ger din kropp bra fett så behöver den inte spara på det dåliga. Kokosfett sänker dessutom kolesterolet och påverkar inte blodsockret utan håller det stabilt.

Kokosoljan stimulerar sköldkörtelfunktionen och ökar på så sätt ämnesomsättningen.

Massor av bra egenskaper, kan det bli bättre?

Laurinsyra

Laurinsyran är en stor del av kokosfettet, nästan 50 %. Den förbränns i levern och ger direkt värme och energi. Det hjälper till att hålla våra tänder fria från karies. Laurinsyran räknas som den största orsaken till att kokosfettets påverkar hälsan positivt.

Kaprylsyra

Kaprylsyra är en kort fettsyra som också finns i bröstmjölk och den är bra för de goda bakterierna (mjölksyrabakterierna) i tarmen. Vi har över ett kilo goda bakterier i tarmsystemet och vi ska vara rädda om dem. De hjälper och skyddar oss mot infektioner och stärker upp vårt immunsystem. Kaprylsyra är inte populär hos svamp som Candida och kokosfett kan därför förbättra tarmens status.

Utifrån

Jag använder kokosfett ibland när jag masserar för det har många bra egenskaper. Det smälter snabbt (vid ca 24 grader) i kontakt med huden och är värmande och återfuktande.

Ofta rekommenderar jag att använda kokosfett vid eksem och det har även lindrat psoriasis. Klåda från små hudutslag lindras snabbt med kokosfett.

Prova den gärna mot fotsvamp, det sägs ha bra effekt även där.

Smörj flera gånger om dagen och då kanske man använder den luktfria varianten. Den luktfria varianten är dessutom billigare.

Kokosfett gör huden mjuk och len och minskar rynkor och fläckar. Riktigt bra på vår torra hud under vintertiden. Huden blir silkeslen och fungerar på hela kroppen även ansiktet. Smörj även under ögonen för att minska svullnad, påsar och rynkor.

Använd den som en inpackning i håret som blir mjukt och fint. Ja, det finns hur många användningsområden som helst, bara fantasin som begränsar.

Inifrån

Jag använder ofta kokosfett när jag lagar mat för det tål uppvärmning utan att oxidera, den tål upp till 200 grader. Ofta använder jag smaklöst kokosfett som oftast är ångat i hög temperatur för att få bort smak och lukt.

Men jag tycker ju om kokossmaken så favoriten blir ändå den kokosoljan som kallas Virgin och som har smak och lukt. Jag har den i smoothies och till efterrätter eller när jag bakar. Kan också ha den i kaffet -  jättegott.

Ischokladen blev supergod med 2/3 delar Kokosfett Virgin och 1/3 del 85%-ig mörk choklad.

Kokosfett kan jag äta med sked och då 1 msk eller 2 i taget.

Kokosfett kan hjälpa mot förstoppning men då måste du äta 2-4 msk och då mellan måltiderna och inte tillsammans med något annat.

Jag förvarar kokosfettet i rumstemperatur. Kokosoljan ska inte komma i kontakt med vatten.

För den som vill fördjupa sig kan börja med att läsa från mina källor:

Follow on Bloglovin
Print Friendly

11 thoughts on “Värt att veta om Kokosfett

  1. Helen F

    Hur är det med kvaliteten på silverpaketen, tappar man de goda egenskaperna då fettet härdas?

    Svar
  2. Lena Larsson

    Lena Larsson

    Inläggsförfattare

    Ja det är stor skillnad.
    Silverpaketen är fullhärdat kokosfett, det betyder att det omättade fettet är ändrat till mättat i en process med hjälp av värme (okänt hur många grader) och fosforsyra, bentonitlera och aktivt kol.
    Det ekologiska är upphettat till ca 60 grader för att kunna utvinna kokosoljan. Det förekommer ingen process för att ändra fettmolekylerna.
    För att få bort smak och lukt så deodorioserar det vill säga med vattenånga.

    Svar
  3. Tobias

    Riktigt intressant artikel!

    Men finns det kokosfett av bra kvalité att köpa i vanliga matbutiker eller måste man beställa från någon hemsida eller gå till någon hälsokost butik?

    Och har ni några andra bra tips på hur man kan få i sig tillräckligt med kokosfett förutom att steka i eller har i maten? Kan man tex äta lite riven kokos varje dag?

    Mvh Tobias

    Svar
  4. Ingela Jönsson

    Ingela Jönsson

    Många Coop och ICA butiker har börjat ta hem ekologiskt kokosfett nu. Jag brukar göra plättar med fiberhusk (2 ägg, 1/2dl vispgrädde, 1tsk fiberhusk, 25g kokosfett = 8-9 plättar) där jag kör i kokosfett i smeten som jag mixar med stavmixer, det blir varken ”filkigt” eller oljigt, eller så gör jag is-choklad med 86% choklar, 50% av varje.
    Kokosflingor är också hälsosamt, finns ju även ”kokoschips” som är lite lättare o godare att ha som snacks.

    Svar
  5. Pingback:

    Frukost & lunch för latmaskar med höga krav | KRG - så mycket godare!

  6. Andreas

    Konstigt. ”http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

    Helt motsatt vad biofood säger på sin sida att det skulle vara kallpressat. Någon som vet?

    Alla andra använder ju torkat kopra till lukt o smaklösa, och biofood är jättevit. Kan det vara så att man skriver nu att det används färska kokosnötter då detta skulle resultera i en vitare konsistens eller är det så att dom verkligen använder färska?

    I sri lanka är det lätt för plantagen att tjäna mer pengar när ingen ser. Vad tror du?

    Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>