Jag har upptäckt att jag kommer ha en del veckor som jag kommer ha svårt att sitta och äta en rejäl lunch. Eftersom jag inte äter Billys panpizza eller en färdig baguette måste jag tänka till lite. Jag har några idéer men jag är säker på att det finns många fler - vad är din favorit? Mejla din favorit, gärna med bild så publicerar jag det här inom kort. Det ska givetvis vara glutenfritt, spannmålsfritt och i övrigt inom metoderna LCHF/paleo. Mejla snarast till pia@kostradgivarna.se

 

OBS! Tänk på att du måste själv äga bilden eller ha tillstånd till att använda den.

Nyttig snacks/snabbmat

Fiskpinnar Deluxe med hjortronsås

Fiskpinnar Deluxe

Fiskpinnar, kan det vara bra mat? Ja, med en egen panering av mandelmjöl eller sesamfrön och en sås på vårt svenska superbär hjortron eller med paprika blir det en höjdare både smak- och näringsmässigt.

Många barn kan ha lättare att få i sig fisk om de får den i en form de känner igen. Så idag får du två olika recept, hoppas det smakar :)

...läs vidare

5 Kommentarer

girl jumping

Det har hänt saker i mitt liv denna sommar. Jag har kommit in i en ny fas då tid plöstligt frigörs. Eftersom jag jobbar hemifrån i mitt företag kan jag själv bestämma när jag ska ta ledigt. Konsekvensen kan förstås bli att det inte kommer in några pengar, men just friheten att bestämma själv är så ovärderlig.
Mina tre barn är stora nu, jag behövs inte på samma sätt längre. Vi ses till middag men däremellan fixar de sin mat själva. En flyktig kram och en smäll i ytterdörren – hejdå, vi ses till middag! Där sitter jag o njuter av min espresso på altanen i solskenet med lite jobbpapper i knäet och planerar tiden som jag vill. Att kunna jobba undan i lagom takt ute i solen är otroligt härligt. Jag är inte ”ligga-på-stranden-typen”, har knappt ens badat i sommar.
Så nu har jag liksom gjort mitt av småbarnsåren, vi har kommit in i en ny fas. Även jag har kommit in i en ny fas – hormonellt. Det händer mycket i kroppen när man är 54 år. Allt är inte roligt, men det mesta är hanterbart och jag njuter av att ha lagt de flesta av mina besvärliga perioder bakom mig. Den har varit snäll min kropp, ställt upp på mycket under åren och jag hoppas det blir många decennier till. Det är dags att tacka den lite mer regelbundet för att vi klarat av så mycket tillsammans.
Den här nya fasen kan väcka en del sorg i många. Allt utvecklas, ingenting är beständigt – precis som i naturen. Men ingen sorg i mig, jag njuter.

Under sommaren har jag också passat på att fästa alla mina tips och tankar i distanskursen ”Kvinnans hormonkurs”. Jag snickrade ihop den mitt i hettan. Nu kommer också ”Mannens hormonkurs” snart. Jag har skaffat mig så mycket kunskap under åren som gått, både teoretiskt, praktiskt och ur egen personlig erfarenhet, så nu är det dags för dig att kunna ta del av det i lugn och ro framför datorn.
Jag samarbetar med Anna Hallén. Här hittar du distanskursen: https://app.coursio.com/store/annahallen/. 50 korta filmer i kursen varvat med löpande text som du lyssnar på i egen takt.  Ser fram emot en utvecklande höst och din respons.

3 Kommentarer

bild-19..jag äter det med gaffel...

Många tycker det verkar jobbigt att lägga om sin kost till LCHF för att man måste vräka i sig allt det där läbbiga fettet. Skeda i sig smör. Äta fettranden på fläskkotletten. Hälla en halv paket vispgrädde på frukosten. Nej, hualigen.

Därför väljer de flesta av oss kostrådgivare att kalla LCHF för "lågkolhydratkost med naturliga fetter". High Fat är egentligen inget som är mätbart och hur det ser ut och vad det betyder kan bra finnas i den egna fantasin. I praktiken betyder våra råd att du ska akta dig för det "onaturliga", det kemiskt processade fettet som får en sammansättning som inte passar vår kropp och som kan orsaka inflammation. Det gäller margarinet och de härdade fetterna som finns i kakor, bröd, choklad och mycket annat. Om det står vegetabiliskt fett, härdat fett eller delvis härdat fett på en innehållsförteckning så är det dags att dra öronen åt sig. Sen kvittar det om tillverkarna ritar små hjärtan på förpackningen för att påskina att det är en bra produkt för hälsan!

Nej, stek i naturligt kokosfett eller smör, häll olivolja på salladen, gör majonnäs och feta röror på rapsolja och ät fet fisk, avocado och nötter så blir det bra med fettintaget.

Varför jag åt smör med gaffel? Jo, det tog sådan faslig tid innan vi fick in maten på den där restaurangen i Köpenhamn. I den obligatoriska brödkorgen låg ett paket ekologiskt smör som lockade mig att stilla hungern lite. Gott var det också!

No 17 tårtaDet är receptet är inte som andra recept på den här sidan. Det innehåller en väldig massa olika ingredienser och tar hela 24 timmar att göra, men faktum är att du rör ihop den här kakan mer eller mindre medvetet varje dag. Frågan är hur gott din kaka smakar? Om du har bra proportion mellan ingredienserna och fått med dem alla så torde den smaka alldeles förträffligt. Har du däremot glömt bort några eller fått felaktiga proportioner, ja då kanske din kaka blir både torr, vidbränd, hård eller allmänt svårsmält. Exakt hur din kaka ser ut vet inte jag, det finns många varianter på receptet, men här kommer i alla fall mitt recept!

Livets Hälsokaka á la Therese

Ingredienser
  • Rätt mat och dryck
  • Meningsfull sysselsättning
  • Pengar
  • Rörelse
  • Naturkontakt
  • Sol och dagsljus
  • Familj och goda vänner
  • Egentid för reflektion
  • Tro och tillit
  • God sömn
  • Valfri krydda
Gör så här

Ta rätt mängd mat och dryck för just din kropp (eftersom du läser på den här sidan behöver jag inte förklara vad jag menar – du vet!). Tillför sedan en sysselsättning som du upplever som meningsfull och som skänker dig glädje. Den här ingrediensen är oerhört viktig eftersom den upptar så stor del av kakan. Se till att den här ingrediensen är färsk och smakar bra, annars blir kakan lätt sunkig. Din preferens här kan dessutom komma att ändras med åren – var inte rädd för att experimentera lite, fastna inte i den gamla trygga ingrediensen av ren slentrian, trygghet eller bekvämlighet. Lite nya smaker friskar upp!

Rör sedan i pengar. Det är också en viktig ingrediens, men se till att den inte får FÖR stor betydelse, den tar lätt överhanden om man fäster för stor vikt vid den. Stora kakor är inte alltid de godaste. Om pengaingrediensen håller på att ta över kan det vara en god idé att provbaka en mindre kaka helt enkelt. Satsa på kvalitet framför kvanitet.

Med rätt mat och dryck och en meningsfull sysselsättning som dessutom skänker lagom med pengar är det så dags att tillsätta lite rörelse. Enklast möjliga och för att undvika konkurrens med föregående ingrediens så föredrar jag personligen att helt enkelt gå, långt och länge. Smaken är givetvis olika så du får uppfinna din egen variant här. Fördelen med att vistas ute är man då helt naturligt också får med nästa två ingredienser – sol/dagsljus och naturkontakt. Detta är mycket viktiga ingredienser som många missar i baket. Men utan dem blir kakan obalanserad i smaken, lite för sur skulle man kunna säga.

Nu är du faktiskt mer än halvvägs igenom kakabaket men långt ifrån färdig. Många är här trötta i armen efter allt rörande och vispande men ser du inte till att få med övriga ingredienser så kan jag garantera dig att du snart kommer tröttna på att baka kaka helt och hållet.

Det är dags för familjen och de goda vännerna. Den här ingrediensen kan man inte få för mycket av – häll i så mycket du vill. Det är dem som gör kakan värd att äta, det är dem som motiverar dig att baka en ny kaka när denna är bakad, klar och uppäten.  Så häll i, rör om och krama riktigt ordentligt.

Efter detta är det dags för några mindre kryddor och smaksättningar, men förleds nu inte att tro att de är oviktiga. De upptar kanske inte så mycket plats i kakan men utan dem blir kakan smaklös och…andefattig. Det jag pratar om nu är egentid för reflektion samt tro och tillit. Jo jag vet, det låter lite abstrakt, men låt mig förklara. Du behöver egentid för att kunna betrakta din kaka. Smakade den bra idag, hade du glömt något, tagit för mycket av något? Om du inte får med denna reflektion riskerar du att fortsätta baka en smaklös kaka eller bli tvärtrött på den variant du bakat i alltför många år. Om du skulle upptäcka att dagens kaka smakade sisådär bra så behöver du ingredienserna tro och tillit. Tron på dig själv och tilliten till din förmåga att baka en godare kaka imorgon. Alla har nämligen den förmågan och du kan inte heller köpa någon annans kaka. Du kan ju försöka, men jag kan lova dig att ingen frivilligt ger bort sin utan det slutar med att du hjälper till att baka någon annans kaka istället för din egen – inte bra.

Då kommer vi så till den sista ingrediensen. Sömnen. Om du rört ihop resten av ingredienserna, vägt av, blandat väl och smakat lite på smeten är det bara att skicka in alltihop i ugnen. Denna del är inte heller att förakta, du kan inte kompromissa för mycket med den tid som kakan måste vara i ugnen. Står den inne för kort tid blir den kletig och sjunker ihop, står den inne för länge blir den för hård och torr. Skulle du inse lite för sent att du tagit fel proportioner på alltihop så att till exempel sysselsättningen tagit plats på bekostnad av sömnen så är det ingen fara på torpet. Gör bara om imorgon och försök vara lite mer noggrann med proportionen i nästa kaka.

Det är nämligen det som är det fina i den här smeten – du får chansen att baka en ny fantastisk kaka VARJE DAG! Eller rättare sagt, du bakar hur du än gör, du kan inte undgå det. Så se till att fila på ditt recept, tillsätt vilka smaksättningar du vill och fortsätt tills du hittar den kaka som just du tycker bäst om. Det är ju ändå du som ska äta den.

Lycka till!

Ostomelett med tomat och örter

Festlig och lättlagad sommarmat

Så här på sommaren är det skönt att inte behöva stå så mycket vid spisen. Det gäller för mig även om jag bjuder på mat, då ska det vara något riktigt lättlagat.

Bjöd en god vän på balkonglunch en härlig dag, här får du ta del av resultatet. Receptet är för två, men blir ni fler så gör bara fler omeletter och lägg på en plåt och värm strax innan serveringen.

Vill du göra en mindre omelett, bara till dig själv, så hittar du recept på den Här. Den blir också god att ha som pizzabotten, den mycket läckra pizza jag gjorde finns Här.

...läs vidare

7 Kommentarer

VinterVi svenskar är bra konstiga. Större delen av året längtar vi. Längtar till sommaren, till den där klarblå himlen, den ljumma vinden, de salta baden och de lata dagarna då man kan ”bara vara”.  Vi är till och med så desperata att vi bokar resor till sol och värme, Medelhavet, Thailand – vart som helst bara det är SOL och VARMT. Sedan kommer den så, den efterlängtade. Solen skiner, och skiner, och skiner. Efter fyra-fem dagar börjas det…”Fy vad varmt det är. Man kan ju inte göra nånting. Usch så svettig jag är. Jag står inte ut.” Och så barnens ”Jag har ingenting att gööööööra”, följt av de vuxnas ”Jag ooooorkar inget”.

Hur kommer det sig att vi kan betala tiotusentals kronor för sol och värme i andra länder, men knappt orkar med en vecka av samma vara hemma?! Jag har en teori. Jag tror att vi dels lider av dåligt minne. Ett par veckor, max, längre räcker det inte. Dels tror jag att vi har behov av omväxling, åtminstone vi som är födda på de här breddgraderna. Det typisk svenska midsommarvädret med sol och 17 grader ena stunden och regn och 7 grader den nästa, det är det vi vant oss vid och känner oss bekväma med. Inte för att vi kanske gillar det så värst, men för att det är bekant och vi vet hur vi ska tackla det. Och hur vi ska beklaga oss över det.

Men så tänker jag att det kanske finns ytterligare en dimension… När det blir så här varmt tvingar kroppen oss mer eller mindre att dra ner på tempot. Den påkallar en uppmärksamhet som vi inte kan nonchalera. Kroppens behov blir synliga; ge mig vatten, ge mig svalka, lägg dig ner – vi är inte längre några ”übermenschen” vars kroppar endast är lydiga redskap för våra ambitioner. Kroppen tar helt enkelt över, bestämmer takten och dikterar villkoren. För många kommer det som en obehaglig överraskning och kanske också en påminnelse. I det kroppsliga lugnet infinner sig nämligen också något annat. Vi tvingas möta varandra i något annat än en massa olika livsprojekt. Möta oss själva, våra känslor, våra relationer, vår trötthet. Det är inte alltid vi gillar det vi då möter, vi vill instinktivt fly. Från vädret…

Så tänker jag. Men det är förstås bara mina egna reflektioner och behöver inte alls innehålla någon sanningshalt. Det kan ju också vara så enkelt att vi bara ogillar värme och vill ha ”svenskt lagom”, det vill säga 21 grader, svaga och ljumma vindar, växlande molnighet och badvatten som är ett par grader svalare än luften, och så ett fint sommarregn på nätterna så man sover gott. Inte helt lätt för vädrets makter att uppfylla den kravlistan…

Så till dig som beklagar dig över den senaste tidens värme vill jag bara säga – det finns hopp. Titta på bilden ovan, minns den snö som föll i fjol och känn kylan. Om bara några månader är den här igen. ;)

5 Kommentarer

Jo, du läste rätt, helt fanatisk är jag. Till exempel så har jag slutat äta gluten, fast att det inte finns någon läkare som tagit prover och sagt att jag är glutenintolerant. Jag är så fanatisk att jag inte ens äter om jag blir bjuden på smörgåstårta!

Sen har jag börjat lassa tallriken full av grönsaker av olika slag. Grönsaker? På restaurangen ber jag att få extra grönsaker istället för vilket kolhydratrikt tillbehör det nu står i menyn. Vem äter grönsaker frivilligt om man inte är en vegan eller en underlig fanatiker som dessutom hävdar att broccoli och spenat är nyttigt. Nyttigt? Who cares?

I mataffären står jag och lusläser på innehållsförteckningarna. Jag menar, det kan ju ha kommit ut en ny glass utan maltodextrin och citronsyra. Eventuellt. Det enda sättet att få reda på det är att stava sig igenom hela frysdisken. Kan bara vara en fanatiker som lägger tid på sådant trams.

I min fanatiska iver så gör jag dessutom såser av rent smör och fet vispgrädde. Det fattar väl vem som helst att jag kommer att få en hjärtinfarkt av det. Det står ju på Becel-paketet att det är bra för hjärtat, eller det stod åtminstone tidigare, så det måste ju vara sant.

Ovanpå allt så går jag hellre till en näringsterapeut och tar prover än till vårdcentralen. Kan bara vara en fanatiker som tror på sån humbug som hårmineralanalyser och hormonprover i saliv. Dessutom kostar det pengar från min egen plånbok och det är ju helt galet. Om läkaren säger att inget är fel så måste det till en fanatiker som inte köper det rakt av.

fanatisk

Jag har inga dagar eller semestrar där jag helt plötsligt ”unnar mig” gigantiska godispåsar utan jag är fanatisk på heltid. Ibland hoppar jag över skaklarna och åker med familjen till glasskiosken och då blir det fanatiska ställningstagandet en enda kula i bägare, inte en strut med extra allt.

Jag tar helt enkelt hela tiden ställning till det jag stoppar i munnen! Det ska vara så ren mat som möjligt med lågt kolhydratinnehåll, glutenfritt och mycket grönsaker. För då slipper jag humör- och hälsopåverkande blodsockersvängningar, uppsvälld mage, evighetslånga förkylningar, värk och ständig trötthet. Så fanatisk är jag! Ja, på gränsen till ortorexi är det när jag tänker efter.

6 Kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

Sommarmiddag

Vilken underbar värme vi haft de senaste veckorna. Almanacka och tider att passa glömdes bort i värmen, så här får du det inlägg som skulle kommit i söndags.

Sitter på tåget hem från Stockholm, det har varit riktigt härligt att semestra i storstan, trots att det varit så varmt. Det finns många gröna oaser för picknick längs vattnet där det oftast svalkar skönt. Vi har utforskat många fina promenadvägar runt Kungsholmen där jag bott hos särbo Lennart.

Titta gärna in på min Facebooksida så kan du ta del av en hel del av mina bästa tips på utflyktsplatser, jag har lagt in många bilder från semestern där.

...läs vidare